מיילן תפטר עד כ-3,500 עובדים במסגרת תוכנית התייעלות

לידר שוקי הון: "מהלך לא צפוי אך מתבקש על רקע המתרחש בתעשייה הגנרית, ובפרט הפגיעה הצפויה בתוצאות בעקבות מה שקרה עם התרופה אפיפן"

הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן / צילום: בלומברג
הת'ר ברש, מנכ"לית מיילן / צילום: בלומברג

חברת התרופות מיילן , שמניותיה נסחרות בניו יורק ובתל אביב, הכריזה על תוכנית התייעלות אשר צפויה להביא לקיצוץ של עד 10% מכוח האדם בחברה. חטיבות המחקר והפיתוח של מיילן פרושות ביותר מ-50 מתקנים ברחבי העולם, ולחברה יש כ-35 אלף עובדים. כלומר, מתוך כלל עובדי מיילן, עד 3,500 עובדים צפויים ללכת הביתה.

לפי מסמך ששיגרה החברה לרשות ניירות ערך בארה"ב (SEC), "מאז 2015 החברה ביצעה מספר רכישות אסטרטגיות, וכחלק מהמהלך של ייעול העבודה של כל החברות שנרכשו תחת מטריה אחת, ואופטימיזציה של נכסי החברה, ובכלל זה כוח האדם שלה, החברה בוחנת צעדים שונים, ובכלל זה צמצום של חלק ממצבת העובדים".

בתגובה להודעת החברה צנחה אתמול מניית מיילן בשיעור של קרוב ל-6% בפתיחת המסחר בניו יורק, אולם בהמשך התמתנה הירידה. היום בת"א נסחרה מיילן בעלייה של 1.5%.

שווי השוק של מיילן, שהיא חברת התרופות הגנריות השנייה בגודלה בעולם (אחרי טבע), עומד על 19 מיליארד דולר, לאחר שמתחילת השנה צנחה ב-37%, במקביל לירידות חדות שנרשמו במניות של חברות תרופות גנריות אחרות, ביניהן טבע.

טבע, אגב, מחזיקה כ-4.6% ממניות מיילן שאותן רכשה בשוק הפתוח כחלק מניסיון ההשתלטות שלה על מיילן ב-2015, שנזנח לבסוף לטובת רכישת אקטביס. טבע רכשה את מניות מיילן תמורת כ-1.6 מיליארד דולר, במחירים שנעו סביב 69-74 דולר למניית מיילן. טבע הכירה בעבר בהפסדים "על הנייר" של 600 מיליון דולר בדוחותיה בגין רכישת המניות של מיילן, וייתכן שהסכום יגדל בדוחות העתידיים של טבע (ההפסד עומד כיום על 800-900 מיליון דולר).

סבינה לוי, מנהלת מחלקת המחקר בלידר שוקי הון, אומרת בשיחה עם "גלובס" כי "המהלך של מיילן לא היה צפוי, אבל זה מהלך מתבקש על רקע מה שקורה בתעשיה הגנרית בכלל, והפגיעה הצפויה בתוצאות על רקע מה שקרה עם תרופת האפיפן בפרט. בסך הכל זה מהלך מבורך".

- המניה הגיבה בירידה חדה להודעה, אולם לאחר מכן תיקנה. השוק לא מפרש נכון את המהלך?

"צריך לקחת בחשבון שבסקטור החברות הגנריות קורים הרבה מאוד דברים, והעניין הזה של הארגון מחדש לא נמצא במוקד, והמשקיעים מסתכלים היום יותר על מגמות שונות בתעשייה, ובעיקר סוגיית המחירים. אתמול הייתה למשל התבטאות של טראמפ שמחירי התרופות גבוהים מדי, והוא הולך לטפל בזה. זו הייתה הפתעה לא טובה לסקטור, שסובל גם כך מסנטימנט שלילי מובהק", אומרת לוי.

בחודש אוקטובר השנה פרצה סערה בנוגע למחיר הגבוה של התרופה אפיפן (EpiPen) המקורית של מיילן. החברה דיווחה אז שהגיעה לפשרה עם הרשויות בארה"ב, וכי תשלם סכום של 465 מיליון דולר - בשל סיווג לא נכון של התרופה בתוכנית הביטוח הממשלתית בארה"ב, Medicaid.

השאלה שעלתה הייתה האם האפיפן, זריקה המיועדת לטיפול באלרגיות חריפות מסכנות-חיים, סווגה כראוי כשנרשמה כתרופה שאינה חדשנית - דבר שאפשר למיילן לתת הנחה נמוכה יותר מאשר אם התרופה הייתה מסווגת באופן אחר. הפשרה נחתמה בין מיילן למשרד המשפטים של ארה"ב, ואינה כוללת הודאה של החברה בכך שביצעה עוולה כלשהי.

במסגרת הדיווח על הסכם הפשרה, מיילן גם הורידה את התחזיות השנתיות שלה, ומצפה כעת לרווח נקי (Non-GAAP) של 4.7-4.9 דולרים למניה, לעומת תחזית קודמת ל-4.85-5.15 דולרים ורווח נקי של 4.3 דולרים למניה שנרשם ב-2015.

כאמור, חברות התרופות הגנריות "חטפו" לאחרונה מכות מכמה כיוונים, והן סובלות ממגמה שלילית ממושכת, בין השאר על רקע הבחירות לנשיאות בארה"ב, בעקבות העלאת נושא מחירי התרופות לדיון במסגרת הבחירות. הילארי קלינטון תקפה את תמחור התרופות, ולאחר שדונלד טראמפ ניצח ב-8 בנובמבר זינקו מניות הסקטור בשיעורים חדים של 7%-10% ביום מסחר אחד, אולם מיד לאחר מכן שבו לרדת, ומניית מיילן נפלה בימים האחרונים לשפל של שנתיים (וטבע ביחד איתה).

מיילן סומנה, בעיקר בחודשים האחרונים, כאחת הדוגמאות הבולטות לנושא מחירי התרופות הגבוהים בארה"ב, לאחר שהעלתה את מחיר האפיפן במאות אחוזים מאז שהתרופה הגיעה אליה בעקבות רכישה שביצעה ב-2007. מנכ"לית החברה זומנה לשימוע בקונגרס, ומיילן נדרשה להציג מסמכים ונתונים שונים בנושא.

בניסיון להנמיך את הלהבות, הודיעה מיילן בסוף אוגוסט שתשיק בעצמה גרסה גנרית מוזלת של התרופה, ותציג תוכניות לשיפור הנגישות לתרופה לאוכלוסיות חלשות. לכך תהיה כמובן השפעה על שורת הרווח של מיילן, והנהלת החברה מנסה כעת, באמצעות ההתייעלות וצמצום מצבת העובדים, להקטין את ההוצאות ולצמצם את הפגיעה בשורת הרווח.