קופות החולים הופתעו לקרוא על "הסיכום הלילי" בוועדת הכספים

בכיר באחת הקופות: "לא רק שאנחנו לא מסכימים, מגדילים לנו את ההוצאות ב-600 מיליון שקל בשנה בזמן שאנחנו בגירענות כבדים"

מאוחדת / צילום: תמר מצפי
מאוחדת / צילום: תמר מצפי

ועדת הכספים של הכנסת הודיעה שלשום (ד') בחגיגיות כי לאחר דיון ממושך שגלש לשעות הלילה, גובשו הסכמות בין כל השחקנים המרכזיים במערכת הבריאות, לרבות קופות החולים, בדבר שינוי שיטת ההתחשבנות בין הקופות לבתי החולים, שייעשה בחקיקת-בזק באמצעות חוק ההסדרים.

ואולם, ל"גלובס" נודע כי בקופות החולים נדהמו לקרוא על כך שהן חלק מההסכמות שגובשו, שכן הן מתנגדות למתווה שגובש. "היו המון שאלות שנשארו באוויר בדיון הזה, ופתאום אנחנו קוראים על כך שהגיעו איתנו לסיכום", אמר לנו גורם באחת הקופות.

למעשה, גורמים בכירים בקופות החולים טוענים כי הסיכום שמתיימר להיטיב עם המערכת יביא לגידול של 600 מיליון שקל בשנה בהוצאות של קופות החולים, מבלי שהן מגדילות בד-בבד את היקף הרכש שלהן בבתי החולים, ובשעה שממילא הן מצויות בגירעונות כבדים.

גם בוועדת הכספים מודים כי שינוי שיטת ההתחשבנות לא מסייעת בהיבט התקציבי, וזאת בלשון המעטה, ועל כן בסוף ההודעה שנמסרה צוין: "הוועדה דורשת תוספת תקציבית חדשה למערכת הבריאות".

על-פי אחד מעקרונות המתווה, שאמור לעלות ביום ראשון הקרוב להצבעה עם סעיפים נוספים בחוק ההסדרים, קופת חולים תיאלץ לשלם תעריף אשפוז מלא ללא הנחות במקרה שבו בית החולים ממליץ על שחרור חולה שזקוק לאשפוז נוסף בקהילה ("מיטת המשך"), ואילו הקופה לא מצאה בעבורו מקום מתאים. בדרך הזו, משרדי האוצר והבריאות מקווים כי ייוצר לקופות החולים תמריץ להפחית את ימי האשפוז בבתי החולים ולהשקיע יותר במתקנים לאשפוז בקהילה או באמצעים לאשפוז ביתי.

מנגד, הקופות טוענות כי המדינה לא מתקצבת אותן כדי לאפשר תחליפי אשפוז שכאלה, ועל כן הדבר היחיד שיקרה בסופו של דבר זה שהקופות ישלמו יותר לבתי החולים. "זה נחמד שאומרים לנו לאשפז יותר בקהילה, אבל שיתכבדו במשרד הבריאות ויראו לנו איפה בדיוק", אמר אחד הגורמים בשיחה עם "גלובס".

בין היתר, השינוי בשיטת ההתחשבנות נועד להפחית את העומסים בחדרי המיון ובמחלקות הפנימיות, על-ידי מתן תמריץ שלילי לקופות החולים. כך, נקבע כי ההנחות הגלובליות שבתי החולים מעניקים כיום לקופות החולים לא יחולו עוד באותן מחלקות, וייקבעו שיעורי הנחות מופחתים.

לצעד הזה יש רציונל ברור, אבל גם כאן יש לקופות ביקורת. "בשביל לפתוח מוקדים בערב או בלילה צריך כסף, וגם בשביל להעלות לאוויר קמפיין שיעודד את הציבור להגיע פחות לחדרי המיון, כל עוד זה לא הכרחי. הבעיה היא שאף אחד לא נותן לנו את הכסף הזה, מה גם שקמפיינים כאלה צריך להוביל משרד הבריאות - ולא ראינו שהוא עושה את זה", אמר גורם נוסף באחת הקופות.

גם ח"כ מיקי רוזנטל (המחנ"צ), הלין אתמול בדיון שערכה הוועדה לביקורת המדינה, על כך שאנשי האוצר מסרבים לכאורה להציג בפני חברי הכנסת את התחשיבים הכלכליים שעומדים מאחורי השינוי שמוצע.