"דוח CIA קובע שרוסיה ניסתה לסייע לטראמפ לזכות בבחירות"

על פי דיווח ב"וושינגטון פוסט", זיהה המודיעין האמריקאי אנשים עם קשר לממשלת רוסיה שמסרו לוויקיליקס אלפי אימיילים שנגנבו ממחשבי המפלגה הדמוקרטית ■ מחוקקים רפובליקאים התנגדו להצעת אובמה לערוך חקירה דו-מפלגתית בפרשה ■ טראמפ: CIA גם קבע שלסדאם חוסיין יש נשק גרעיני

 

 

סוכנות הביון המרכזית (CIA) הגיעה למסקנה שרוסיה התערבה במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, כדי לסייע לדונלד טראמפ לזכות בנשיאות. קודם לכן סבר המודיעין האמריקאי, שהמעורבות הרוסית נועדה רק לערער את האמון בשיטת הבחירות בארה"ב. המסקנה שהרוסים בחשו בבחירות כדי להניף את טראמפ לבית הלבן כלולה בהערכה סודית חדשה של CIA. כך מוסר היום (שבת) "וושינגטון פוסט" מפי גורמים רשמיים.

הבית הלבן הודיע אתמול, שהנשיא היוצא, ברק אובמה, הורה לערוך "בדיקה מלאה" של המעורבות הרוסית בבחירות. מעורבות זו באה לידי ביטוי בפריצות למחשבים של המפלגה הדמוקרטית ושל גופים אחרים ומסירת אלפי אימיילים שנגנבו בפריצות אלה לוויקיליקס. הארגון, מיסודו של ג'וליאן אסאנג', טפטף את המיילים, חלקם מביכים, למדיה מדי יום, במאמץ לשחוק את דימויה של המועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון.

את ההודעה על הוראת אובמה מסרה ליסה מונאקו, יועצת הנשיא ללוחמה בטרור וביטחון המולדת. היא ציינה, שאובמה הורה להגיש לו דוח על תוצאות הבדיקה לפני פרישתו מהנשיאות, ב-20 בינואר. מונאקו לא דיווחה על מסקנת CIA, שמטרת המעורבות הרוסית היתה לסייע לטראמפ. את המידע על כך מסר ל"פוסט" פקיד בכיר בממשל. הוא אמר, שמסקנה זו היא "השקפת הקונצנזוס" של קהיליית המודיעין האמריקאית.

על פי הדיווח ב"פוסט", זיהו סוכנויות מודיעין אמריקאיות אנשים בעלי קשרים לממשלת רוסיה, שסיפקו לוויקיליקס את אלפי המיילים שנגנבו ממחשבי המפלגה הדמוקרטית ומחשבים של מוסדות ואישים אחרים, לרבות מחשבו של יו"ר המטה של קלינטון. פקידים אמריקאים אמרו, שאנשי הקשר האלה ידועים לקהיליית המודיעין כחלק ממבצע רוסי רחב יריעה שנועד לקדם את טראמפ ולצמק את סיכוייה של קלינטון.

לדברי העיתון, התחבט ממשל אובמה במשך חודשים כיצד להגיב על ההתערבות הרוסית במערכת הבחירות האמריקאית. כמה פקידים בבית הלבן חששו, שמתן פומבי להתנהלות הרוסית יחריף את המתיחות בין וושינגטון למוסקבה ויעורר רושם שהממשל מנסה לעזור לקמפיין של הילארי קלינטון.

ה"פוסט" מצייר תמונה של ממשל הססני, שחשש לנקוט צעד דרסטי נגד ההתערבות הרוסית כמה שבועות לפני הבחירות בלי לקבל תמיכה דו-מפלגתית בקונגרס - ובעוד שהדמוקרטים צדדו בנקיטת צעד כזה, חלק מהרפובליקאים סירבו לתמוך בכך, ואמרו שהם יראו בהתקפה פומבית של הבית הלבן על מוסקבה התערבות הממשל לטובת קלינטון.

באמצע ספטמבר כינס הממשל את "כנופיית 12 המחוקקים" - מנהיגי הסנאט ובית הנבחרים וכן יושבי ראש ועדות המודיעין וביטחון המולדת בשני הבתים והדמוקרטים הבכירים בוועדות אלה - לישיבה בחדר התדרוכים הסודיים על גבעת הקפיטול. נציגי הממשל - ליסה מונקו, ראש FBI, ג'יימס קומי, והשר לביטחון המולדת, ג'ה ג'ונסון - קראו למחוקקים "להפגין סולידריות וגישה דו-מפלגתית" נגד הבחישה הרוסית בבחירות בארה"ב. נציגי הממשל ביקשו מהמחוקקים לחתום על הצהרה דו-מפלגתית שתקרא למושלי מדינות וגורמים אחרים ברמת המדינות והמחוזות להיעזר בגופים פדרליים כדי להגן על מכשור הבחירות מפני חדירות רוסיות לנוכח "האיום שנוצר ממעורבות חסרת תקדים של מעצמה זרה בתהליך הבחירות שלנו".

לגופי המודיעין האמריקאיים היו אמנם ספקות אם הרוסים יצליחו לשנות את תוצאות הבחירות באופן שיטתי באמצעות חדירה למכונות ההצבעה, אך הבית הלבן חשש שהרוסים אכן ינסו לעשות זאת, במאמץ לזרוע ספקות בדמוקרטיה האמריקאית.

המחוקקים הדמוקרטים הסכימו מיד לתמוך בבקשת הממשל, אך המחוקקים הרפובליקאים היו חלוקים בדעותיהם. כמה מהם, ובראשם ראש הסיעה הרפובליקאית בסנאט, מיץ' מקונל, אמרו שהם מתנגדים לצאת בהכרזה פומבית עם טענות מפוצצות כאלה בשלב זה של מערכת בחירות, מפני שהדבר יערער את אמון הציבור האמריקאי בתהליך ובסופו של דבר ישחק לידי הרוסים.

הממשל יצא אפוא בידיים ריקות, אך - במקרה או שלא במקרה - המטה של טראמפ מינה את אשתו של מקונל, איליין צ'או, כשרת התחבורה בממשל הנכנס.

בתגובה על הידיעה ב"פוסט" פרסם המטה של טראמפ הודעה קצרה שבה נאמר: "אלה שמעלים טענות על ההתערבות הרוסית (לטובת טראמפ) הם אותם אנשים שטענו בזמנם שלסדאם חוסיין, שליט עיראק, היה נשק להשמדה המונית. הבחירות הסתיימו לפני זמן רב באחד מהניצחונות הגדולים ביותר בהיסטוריה במניין האלקטורים. הגיע הזמן להתקדם ולהחזיר את הגדולה לאמריקה".

במהלך מסע הבחירות, כאשר פורסמו ידיעות על מעורבות רוסית, טראמפ דחה אותן בזלזול. הוא עשה זאת שוב בראיון ל"טיים" בשבוע שעבר: "אני לא מאמין שהרוסים התערבו בבחירות. פורצי המחשבים יכלו להיות מרוסיה, או מסין ואולי מדובר בכלל באיזה ברנש שמן במרתף בית בניו-ג'רזי".