המדינות שאינן חברות באופ"ק הסכימו להצטרף לקיצוץ בתפוקה

בהסכם ראשון זה 15 שנה בין שני הצדדים, הסכימו המדינות שאינן חברות בארגון לקצץ 600 אלף חביות ליום, נוסף על 1.2 מיליון החביות שעליהן סיכם הארגון לפני כשבועיים

נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
נפט / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

 

רוסיה ועוד כמה מדינות שאינן חברות באופ"ק התחייבו להפחית את הפקת הנפט בשנה הבאה, במסגרת כנס בווינה, ובכך איחדו כוחות עם ארגון המדינות מייצאות הנפט, במטרה לשים קץ לעודפים הגלובליים שריסקו את מחירי הנפט וטלטלו את הכלכלות העשירות בנפט.

האמנה שנחתמה - הראשונה בין שני הצדדים זה 15 שנה - כוללת קיצוץ של כ-600 אלף חביות ליום מצד מדינות שאינן חברות באופ"ק, כך לדברי נציגים המקורבים לנושא.

ההסדר מייצג את המאמץ הגדול ביותר עד כה מצדן של מדינות עשירות בנפט, החל מענקיות דוגמת ערב הסעודית ורוסיה, ועד למפיקות קטנטנות כמו בוליביה וגינאה המשוונית, לשים קץ למלחמה על נתח שוק שטלטלה משקיעים, פגעה בחברות אנרגיה והזיקה לכלכלות. 

מחירי הנפט עלו ביותר מ-15 אחוז מאז שאופ"ק הכריזה שתקצץ בהפקה, לראשונה שזה שמונה שנים, והם עלו השבוע אל מעל ל-55 דולר לחבית, יותר מכפול מהשפל שנרשם בינואר.

"הצלחנו לכנס 25 מדינות מאופ"ק ומחוץ לאופ"ק תחת הרעיון של ייצוב שוק הנפט והגנה על מחיר הוגן לסחורה שלנו", אמר לפני הכינוס שר האנרגיה של ונצואלה, אאולוז'יו דל פינו. 

האמנה נחתמת שבועיים לאחר שאופ"ק סיכמה על קיצוץ ההפקה שלה עצמה ב-1.2 מיליון חביות ליום.