אדלסבורג ולוזון ממשיכים להתקוטט על תחנת הכוח דוראד

בעקבות הנפקת האג"ח המתוכננת אדלקום, שבשליטת יוסף ואורי אדלסבורג, מגבירה את מאמציה לרכוש החזקות קבוצת לוזון בדוראד: מבקשת מביהמ"ש לאשר הפעלת זכות סירוב ראשונה

חברת אדלקום של יוסף ואורי אדלסבורג מגבירה את מאמציה לרכוש את החזקות קבוצת לוזון   שבשליטת עמוס לוזון בתחנת הכוח דוראד, על רקע הנפקת אג"ח שלוזון מקדמת. בסוף השבוע האחרון הגישה אדלקום לביהמ"ש המחוזי בת"א-יפו בקשה להמרצת פתיחה (הליך משפטי מהיר), במסגרתה היא מבקשת מביהמ"ש לסייע לה בנושא.

כוונתה של אדלקום לרכוש את החזקות לוזון בדוראד התעוררה בעקבות התוכניות של לוזון להנפיק סדרת אג"ח חדשה בהיקף של עד 70 מיליון שקל. במסגרת ההנפקה, מתכננת לוזון לשעבד לטובת המחזיקים את מניות חברת דורי אנרגיה, באמצעותה היא מחזיקה בדוראד, וכן את זכויותיה בהלוואות בעלים, שהעניקה בעבר למימון חלקה בפרויקט הקמת תחנת הכוח.

בשבוע שעבר נודע כי באדלקום טוענים שהענקת שיעבוד למחזיקי האג"ח על הזכויות בדוראד, מפעילה זכות סירוב ראשונה שיש לה בתחנת הכוח, וכי היא מעוניינת לממשה ולרכוש את זכויותיה של לוזון. כעת מבקשת אדלקום מביהמ"ש להורות ולהצהיר כי עסקת גיוס האג"ח של לוזון "מפעילה זכות סירוב ראשונה הקבועה במסמכי ההתאגדות של דוראד", וכי "קבוצת דורי או דורי אנרגיה מחויבות לפעול בהתאם לזכות הסירוב הראשונה ולאפשר לבעלי המניות בדוראד לרכוש את מלוא החזקות קבוצת דורי בדורי אנרגיה ובעקיפין בדוראד".

בפנייתה לביהמ"ש מציגה אדלקום חלק מסעיפי החוזה שנחתם בין בעלי מניות תחנות הכוח בנוגע להעברת מניות, ומציינת כי לפיו, "יצירת שעבוד וזכויות דומות, מכל מין וסוג, על מניות דוראד, נחשבת כהעברת מניות ומפעילה לפיכך את זכות הסירוב הראשונה". בלוזון ציינו היום בתגובה כי "לעמדת החברה ולעמדת יועציה המשפטיים, מעיון ראשוני בהמרצת הפתיחה, עולה כי אין כל בסיס משפטי לטענות המפורטות בה, והחברה דוחה מכל וכל את טענות אדלקום, כפי שהובאו בהמרצת הפתיחה. החברה באמצעות יועציה המשפטיים, תשיב להמרצת הפתיחה".

דוראד הקימה ומפעילה תחנת כוח פרטית לייצור חשמל באזור התעשייה הדרומי של אשקלון, בעיקר על בסיס גז טבעי המגיע ממאגר "תמר" (וסולר כגיבוי). כושר הייצור המקסימלי של התחנה עומד על כ-850 מגה-וואט. הקמת התחנה הסתיימה באפריל 2014 והיא החלה לפעול כחודש לאחר מכן עם קבלת רישיון ייצור ואספקה לתקופה של 20 שנה.

דוראד: שחיקה בהכנסות

דוראד היא תחנת הכוח הפרטית הראשונה שהוקמה בישראל, והיא זכתה לעידוד ממשלתי במטרה להגדיל את כושר ייצור החשמל של יצרנים פרטיים, עד ל-20% מכושר הייצור במדינה עד 2020. דוראד מייצרת את החשמל בתחנת הכוח ומזרימה אותו לרשת ההולכה הארצית של חברת החשמל.

בדוחות דוראד האחרונים הציגה תחנת הכוח שחיקה של 5.5% בהכנסותיה לתשעת החודשים הראשונים של 2016, שהסתכמו ב-1.74 מיליארד שקל, אולם למרות זאת צמצום עלויות הפעלת התחנה, סייע לה קפיצה של 12% ברווחיה לתקופה זו שהצטברו ל-44 מיליון שקל.

בעלי המניות בדוראד הם אדלקום של משפחת אדלסבורג (19%), דורי אנרגיה - בה מחזיקות לוזון וחברת אלומיי בחלקים שווים (19%), חברת זורלו הטורקית (25%) וחברת קו צינור אילת אשקלון (קצא"א) הממשלתית (38%). מלבד השותפות עם לוזון בדוראד, מחזיקה משפחת אדלסבורג גם בכ-8% ממניותיה של קבוצת לוזון עצמה.

לא מדובר בסכסוך הראשון בין הצדדים, וזאת תוך פחות משנה מאז עברה השליטה בקבוצת לוזון (בעבר קבוצת א. דורי) לידיו של עמוס לוזון. בחודשי הקיץ האחרונים התקוטטו הצדדים בנוגע לאיוש דירקטוריון החברה, ובמסגרת זו הכשילה משפחת אדלסבורג את מינויים של כמה מועמדים לתפקיד הדירקטור החיצוני בחברה, על רקע טענותיה כי החברה התעלמה מבקשתה להעלות להצבעה מועמד מטעמה.