כחלון: ברור לי שאשלם מחיר פוליטי על מיסוי דירה שלישית

שר האוצר: "ברגע שמחיר למשתכן תבשיל, זה ישפיע על השוק. אחרת, אני אחזור לכיתה א'; נבנה ונבנה עד שיהיו יותר דירות מאנשים" ■ לכל הידיעות מוועידת ישראל לעסקים

סטלה קורן ליבר, משה כחלון / צילום: מסך
סטלה קורן ליבר, משה כחלון / צילום: מסך

שר האוצר משה כחלון דיבר היום (ב') בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", בשיחה עם סטלה קורין-ליבר ואלי ציפורי, סגן עורך "גלובס". כחלון אמר בפתיחה: "זה לא סוד שתמכתי בנבחרת הדירקטורים, אבל חשוב להבין שיש תפקידים שצריך שיהיו במינוי אישי, כמו רמטכ"ל וראש המוסד. ועדות איתור זה בסדר, אבל אי-אפשר לשים אנשים על הגריל חודשיים. רוני חזקיהו היה בא, אם הייתה לו ועדת איתור?"

- מי למשל עוד היית רוצה כמינוי מקצועי של השר?

"הרבה שרים הבינו שאדם שבא מהמגזר הפרטי לציבורי יש לו תרומה גדולה".

- מה לגבי התאגיד?

"לא הגענו להסכמה עד היום עם ראש הממשלה, אין דיל בינינו בעניין זה ואני לא מוכן לפריצה תקציבית. האם אני יכול לחיות עם רשות שידור משוקמת? אני יכול לחיות בכל מצב".

בנוגע לדוח העוני, אמר כחלון כי "מאז שהגענו שמנו 6 מיליארד שקל בנושא העוני. מסתבר שזה לא מספיק ואנחנו נכניס עוד".

- מחירי הדיור רק עולים.

"יש לנו משבר דיור גדול וכבד, ולא אני יצרתי אותו. קיבלתי אותו מוכן. הלכנו על פרויקט מחיר למשתכן, וכל קרקע מתוכננת - תוך 48 שעות היא גם משווקת. אנחנו שם, אבל זה לוקח זמן. נשלים את ההיצעים, לא נפסיק לבנות ובסוף זה ישפיע על מחירי הדירות".

"כל מי שמושקע בנדל"ן לא רוצה שהמחירים יירדו, כולל הבנקים"

כחלון הוסיף: "יצרנו שני שווקים - לזוגות צעירים ולמשפרי דיור. עכשיו עברנו לטפל במשפרים. טוענים שאני יוצר שכונות סלאמס? תביא לי כל קבלן ואני נותן לו פור של 400 אלף שקל ועדיין המפרט שלנו יותר טוב".

שר האוצר הוסיף: "כל מי שמושקע בנדל"ן לא רוצה שהמחירים יירדו, כולל הבנקים, ברור. להגיד לך שהם נלחמים בנו? התשובה היא לא. אז מי נלחם? יזמים שיש להם קרקעות... אני לא בא בטענה לאף אחד. קרקע תופחת לבד, הערך שלה עלה בלי שיעשו כלום והם התרגלו לזה. ברגע שהתוכנית מחיר למשתכן תבשיל, זה ישפיע על השוק. אחרת, אני אחזור לכיתה א'".

"נבנה ונבנה עד שיהיו יותר דירות מאנשים"

כחלון חזר לימיו כרפורמטור כשר התקשורת ואמר כי "בסלולר, באו ואמרו לי לא צריך 5 חברות. איך נדע? כשהחמישית תיפול. במשבר הדיור, נבנה ונבנה עד שיהיו יותר דירות מאנשים".

בנוגע למס על דירה שלישית ומעלה אמר שר האוצר: "מטרת החוק היא לשחרר דירות לשוק. מי שרכשו שלוש דירות ומעלה הם לא אנשים רעים, אבל לפעמים קבוצה אחת עושה פעולה שפוגעת בקבוצה אחרת. זה בסדר. יש מציאות שהמדינה זקוקה לדירות". 

"מסכן את עצמי פוליטית"

שר האוצר הדגיש: "אני מסכן את עצמי פוליטית, כי אנשים עם שלוש דירות ומעלה הם הכי חזקים. אני הולך לשלם על זה מחיר פוליטי, אבל אני עושה זאת למען הזוגות הצעירים".

על הטענה כי מיסוי דירה שלישית ישפיע על שוכרי הדירות, ענה כחלון: "אין סיבה שזה יקרה". לטענתו, אם יתברר בעוד שנה ששכר הדירה בעלייה, אז "זה ניסוי, בודקים. אם אגלה אחרי שנה שטעיתי, אשנה. לא קרה שום דבר. אני לא חושש מלהודות מטעויות".

על הטענה שהוא שר אוצר נדיב במיוחד: "כל החיים זה סדרי עדיפויות. הייתה לנו המון התייעלות במשרדים, גילחנו מהמשרדים. זה גם ניצול נכון של הכסף וצמיחה".

על הפנסיה התקציבית אמר כחלון: "עברתי את ניסנקורן בחברתיות. טיפלנו בפנסיות הגבוהות, בשכר הגבוה. זה לא קל, לא פשוט, זה תהליך. אני לא נגד הסקטור הציבורי, אני רוצה יותר מורים ויותר רפואה ציבורית. אני לא חושש מחיזוק הסקטור הציבורי, אני רוצה יותר עובדים סוציאליים גם".

על המצב הפוליטי: "החיים הפוליטיים הם רווי מתח, כוחנות ויצרים. האם אני מוכן ללכת לבחירות? תלוי על מה".

- אמרת שהתקשורת היא הגוף הכי חזק במדינה.

"אני לא במשחק של התקשורת... זה גוף חזק, עם עוצמות אדירות. אין יותר חזקים מכם. היום כמעט לכל אחד יש עיתון, עיתון לכל אג'נדה. התקשורת מביאה את המציאות שלה, לצערי אין מספיק מאמרי עומק. קשה למצוא בתקשורת משהו שאין מאחוריו אינטרס. מחפש משהו שיכול ללמד אותי, הרי אני לא כלכלן ואני רוצה ללמוד".

- אתה קורא עיתונים?

"כמעט שלא".