לאחר העלאת הריבית: ירידות בסיום המסחר בוול סטריט

המסחר בבורסות אירופה הסתיים בירידות ■ מחירי הנפט ירדו בלמעלה מ-3% ■ הפדרל ריזרב צופה שלוש העלאות ריבית בשנה הבאה - השוק תימחר שתיים בלבד

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

היציבות שאפיינה את המסחר היום (ד') בוול סטריט התחלפה בירידות שערים לאחר פרסום הודעת הריבית של הפד, ירידות ששלטו בשוק עד לסיום המסחר. אמנם בהודעת הפד לא הייתה הפתעה אך ההודעה כללה גם אמירה שמדברת על 3 העלאות ריבית בשנה הבאה, העלאה אחת מעבר לכפי שצפו השווקים.  בתגובה ירידת התשואות באג"ח הממשלתי ל-10 שנים שינתה כיוון והתשואות עליהן חזרו לעלות וחצו את רמת 2.5%.

 

בסך הכל צופה הפד שיפור מתון בכלכלה האמריקאית גם בשנה הבאה אך יש לציין כי לא ברור כלל מה יעשה הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, שמעבר לציוצים בטוויטר לא פרסם משנה סדורה מה שהביא את הפד לאמירה כי יעלה את הריבית פעם נוספת, כלומר ב-0.75% בשנה הבאה במקום 0.5% כדי לרסן ולו במעט את ההרחבה הפיסקלית שהממשל החדש צפוי לעשות.

בספטמבר 2015, הפד הפתיע את כולם באי העלאת ריבית. בימים שלפני ישיבתו בסוף אוקטובר 2015, חוזי הריבית של הפד הצביעו רק על סיכוי של 33% להעלאת ריבית בסוף השנה, לפי קבוצת CME. הפד מסר אז שייתכן שיהיה מתאים להעלות את הריביות "בישיבתו הבאה". הסיכויים להעלאת הריבית הוכפלו בשוק החוזים בשבוע שלאחר מכן. וההעלאה הגיעה, בדצמבר 2015. היום, התנאים הכלכליים המשופרים מאותתים שהפד מתקרב לעוד העלאת ריבית.

 

מחירי הנפט  ירדו בחדות, לאחר הדיווחים על העלייה במלאי חביות הנפט בארה"ב. נתון נוסף הוא ההערכה כי חברות קרטל אופק ייצרו מלאי גדול יותר במהלך חודש נובמבר מאשר ההערכות המוקדמות, דבר המערער את תוקף ההסכם עליו הודיעו בשבוע שעבר ואשר הוביל לנסיקת מחירי הנפט.

נזכיר כי רק בתחילת השבוע  החוזים על הנפט זינקו לרמות שיא של כמעט שנה, לאחר שסעודיה ויצואניות נפט אחרות שאינן חברות בקרטל אופ"ק אותתו כי הן מוכנות לקיצוץ נוסף בתפוקה בהיקף של כ-600 אלף חביות ביום. זאת בנוסף להסכם עליו חתמו יצואניות הנפט בשלהי נובמבר, במסגרתו יפחיתו את מכסות הנפט ב-1.2 מיליון חביות ביום.

בגזרת המאקרו, התפרסמו נתוני המכירות הקמעוניות, שעלו ב-0.1% בעוד האנליסטים צפו עלייה בשיעור 0.3%. מדד המחירים ליצרן עלה ב-0.4% בעוד על פי התחזיות המוקדמות היה אמור לעלות ב-0.1% בלבד. 

בשלהי עונת הדוחות, לפני פתיחת המסחר צפויה לדווח חברת ג'וי גלובל . לאחר הנעילה ידווחו  Apogee ופיר 1 אימפורטס.