האוזר מוציא לדרך את המהלך ליצירת "בורסה משנית"

יו"ר רשות ני"ע מינה צוות לבחינה של הקמת רשימת מסחר ייעודית לחברות קטנות בבורסה בת"א

שמואל האוזר / צילום: איל יצהר
שמואל האוזר / צילום: איל יצהר

ימים אחדים לאחר שגילה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" על כוונתו להקים בישראל רשימת מסחר משנית לחברות קטנות שכיום בקושי מתקיים מסחר בני"ע שלהן, וזאת בדומה לקיים בבורסות מובילות בעולם, מקדם פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ני"ע, את המהלך. היום הודיע האוזר על מינוי "צוות פנים-רשותי שתפקידו לבחון חלופות אפשריות באשר להקמתה של רשימת מסחר ייעודית לחברות קטנות בבורסה בת"א". מסקנות הצוות אמורות להיות מוגשות ליו"ר עד תום המחצית הראשונה של 2017.

ברשות ני"ע מסבירים, כי "הצוות התבקש לבחון דרכים ליצירת רשימת מסחר נפרדת שתותאם לחברות קטנות, באופן שיתרום לפיתוח שוק ההון המקומי וייתן מענה לצרכיהן של חברות אלה, ובראשו יעמוד רו"ח אילן ציוני, מנהל מערך הגילוי והדיווח במחלקת תאגידים". זאת משום שראשי הרשות מעוניינים בשינוי במצב הקיים - שבמסגרתו הרוב המכריע של המסחר במניות מתקיים בכ-40 החברות הגדולות בבורסה, ובחברות הקטנות כמעט אין מסחר.

לדברי האוזר, "אני רוצה רגולציה לא שיוויונית שמביאה לאפליה מתקנת, ולהפוך את הבורסה להיות אינקובטור לחברות קטנות, כדי להקל עליהן בתחילת דרכן". מדובר לדבריו בחברות ש"זקוקות להון ואשראי זול מזה שמוצע להן על-ידי הבנקים, שיאפשרו להן לממן את פעילותן העסקית ולעמוד באתגרים הנקרים בדרכן... הקמת רשימת מסחר ייעודית לחברות קטנות היא פתרון לוואקום מימוני בחוק לחברות שמבקשות לגייס בין שלושה מיליון שקל לכמה עשרות מיליוני שקלים".

ככל הנראה, המסחר בבורסה המשנית, כגון ה-AIM בלונדון, יתאפשר בני"ע של חברות קטנות עם נזילות נמוכה, והצוות יבחן בין היתר את שיטת המסחר הרצויה, למשל פעמיים ביום וכיו"ב. במסגרת זו הצוות יבחן מודלים בינלאומיים הקיימים בבורסות שונות ברחבי העולם, לשם עידוד הנפקתן של חברות קטנות בבורסות אלה, וימליץ על אמצעים ומהלכים שונים, אשר יש בהם כדי לאפשר תשתית תומכת לחברות קטנות, וליכולתן של חברות אלה לפעול ולתפקד כחברות ציבוריות, בעיקר לאחר השלמת גיוס ההון הראשוני בבורסה.

במסגרת זו הצוות יבחן את כללי הרישום והמסחר ברשימה הייעודית, ואת כללי הממשל התאגידי המקל שיתלווה לרישום ברשימה זו, וכן את משטר הדיווח והגילוי לחברות ברשימה הזו, לכשתהיה.

המהלך האמור הנו ניסיון נוסף של רשות ני"ע לשפר את מצבה הבעייתי המתמשך של הבורסה, בדגש על שוק האקוויטי המקרטע במיוחד. זאת בעקבות עזיבת החברות הציבוריות לאורך השנים האחרונות, והחוסר בהצטרפותן של חברות חדשות, שמעדיפות לא לגייס הון באמצעות הנפקת מניות לציבור. במקביל מובילה רשות ני"ע, עם שר האוצר משה כחלון, מהלך לשינוי מבנה הבעלות בבורסה, והפיכתה לחברה למטרות רווח שאינה בבעלות חברי הבורסה.