רגע לאחר הסדר החוב: הזמנה לפרוטליקס בברזיל ב-24 מיליון ד'

במסגרת החוזה, התרופה שפיתחה החברה לטיפול במחלת גושה תגיע למחצית מהשוק הברזילאי

ימים ספורים לאחר שחברת התרופות פרוטליקס   השלימה הסדר חוב, המירה חלק מהחוב למניות ופרסה את עיקר החוב במספר שנים, החברה מספקת חדשות טובות. פרוטליקס, שמפתחת חלבונים אנושיים בתוך תאי גזר, הודיעה כי קיבלה הזמנה בהיקף של 24 מיליון דולר לתרופה שלה לטיפול במחלת גושה, שהינה התקופה היחידה של החברה בשוק עד כה, ושאותה היא משווקת רק בברזיל.

מבחינת החברה, מדובר בסנונית חיובית ביחס למהלך שהובילה בברזיל, כאשר אם היא תכבוש את כל השוק הברזילאי, עשויה החברה לעבור לרווחיות. נציין כי התרופה משווקת בשאר העולם על-ידי ענקית התרופות פייזר, שרוכשת את התרופה במחירי עלות מפרוטליקס. פרוטליקס הסכימה למכור את המוצר במחירי עלות בכל העולם, כדי להחזיר לידיה את מלוא זכויות השיווק בברזיל, וכעת נראה כי המהלך הזה מתחיל להשתלם. בכל אופן, בדוחותיה האחרונים דיווחה פרוטליקס כי היא מעריכה שהיקף ההכנסות מברזיל יגדל משמעותית בשנים הקרובות, ועתה היא מתחילה להראות מדוע העריכה כך.

עד כה, פרוטליקס מכרה את התרופה האמורה בברזיל בהיקף של כמה מיליוני דולרים, כך שההזמנה של 24 מיליון דולר משמעותית למדי, והיא מהווה כמחצית מן השוק הברזילאי - שמוערך בכ-50 מיליון דולר. התרופה לגושה מוזמנת ומופצת בברזיל על-ידי משרד הבריאות במדינה, ואם תירשם הצלחה למוצר, ייתכן וממשלת ברזיל תעביר בסופו של דבר את כל חולי הגושה במדינה למוצר של פרוטליקס, כשעד כה רובם השתמשו במוצר מקביל, של חברת ג'נזיים, שבבעלות חברת רוש. המוצר של פרוטליקס כמעט זהה למוצר של ג'נזיים, אך נמכר במחיר זול יותר לפי ההסכם של פרוטליקס עם ממשלת ברזיל.

העסקה שהתעכבה

על אף שמדובר בהתפתחות חיובית, הרי שמדובר במהלך שהתמהמה במידה ניכרת. זאת מאחר ופרוטליקס ציפתה להזמנות בסדר גודל כזה כבר לפני שנה ומעלה. ואולם, זה בושש מלקרות, ככל הנראה משום האי-יציבות השלטונית שהייתה בברזיל ומשום שלמוצר של פרוטליקס לא היה אישור שיווק בילדים. כעת, כשפרוטליקס יכולה לשווק גם היא לילדים, נוסף על גנז'יים.

כאמור, פרוטליקס ביצעה לאחרונה מהלך של הסדר חוב, אשר עדיין הותיר אותה עם חוב של 14 מיליון דולר ל-2018 (כאשר יתר החוב הוא ל-2021 וייתכן שיומר למניות עד אז). הזמנה של 24 מיליון דולר יכולה להעביר את החברה לאיזון תזרימי, ואם ימשיכו להגיע הזמנות כאלה בקצב שנתי לפחות, החברה אף עשויה לעבור לרווחיות.

כיום יש בקופת החברה 72 מיליון דולר, כשעיקר הסכום הזה אמור לממן לחברה ניסויים קליניים במוצרים נוספים, להם פוטנציאל גדול משמעותית, כך מעריכה החברה, מן המוצר לגושה. בעקבות ההודעה עלתה פרוטליקס 19.9% בקדם מסחר והחברה נסחרת לפי שווי של כ-44 מיליון דולר.