חוכמת הבתים: עוד חידושים בתחום הבית החכם

הטכנולוגיות בתחום 'הבית החכם' כוללות מראה שעוקבת אחרי עור הפנים ואפליקציה שמסייעת בגידול מריחואנה

תחת הכותרת הכללית 'בית חכם' ניתן למצוא כיום אלפי מוצרים ורעיונות, שלעיתים קרובות מתיישנים במהירות וסובלים מקשיי תקשורת ומבעיות שדרוג. למרות זאת מהפכת 'האינטרנט של הדברים' מאפשרת כיום להכניס 'חוכמה' לבית ולא מעט אוטומציה באמצעות שלל מוצרים עצמאיים ומקוריים. הנה כמה דוגמאות.

עשב אינטראקטיבי

גידול של מריחואנה ושימוש בה מתחיל להיות כיום עסק לגיטימי גדול בארצות הברית, או לפחות בחלק מהמדינות בארצות הברית. היה זה רק עניין של זמן עד, שמישהו ישלב את הרעיון של גידול עצמי במסגרת הבית החכם.

המוצר החדש של חברת LEAF מכונה "PLUG-N-PLANT", שהוכרז רשמית בשבוע שעבר לאחר סיום הפיתוח, אמור לספק למשתמש הביתי ערכה אוטומטית מלאה לגידול קנאביס, שנשלטת מרחוק באמצעות אפליקציה לסמארטפון כדי לחסוך זמן וכמובן כסף בתהליך הסבוך של הגידול. זה כרוך, כך נטען, באספקת מינון מדויק של דשן וחומרי הזנה, בקרת אקלים קפדנית ועוד.

המידע על התהליך משודר לסמארטפון באמצעות אפליקציה, שעוקבת בסיוע מצלמת וידאו פנימית אחר התפתחות הצמחים וקיימת אופציה להתחבר לאלמנטים נוספים של "הבית החכם" כמו מערכת השקיה אוטומטית וביוב. ניתן להשתמש במתקן גם לגידול עשבי תיבול, אם כי כמובן עיקר ההחזר הכספי על רכישת המכשיר - שעולה כ-2,990 דולר - אמור להגיע מ"עשבים" אחרים.

החברה שבסיסה בארה"ב הוקמה, איך לא, על ידי שני ישראלים והצליחה לגייס עד כה כשני מיליון דולר מקרנות השקעה ומאתרי מימון המונים. האספקה ללקוחות ברחבי העולם אמורה להתחיל בשנה הבאה, אם כי אנחנו לא משוכנעים שהיא תתקבל בברכה על ידי רשויות המכס והחוק בישראל.

 

ראי ראי שעל הקיר

מיליארדי אנשים בעולם מסתכלים עליו לפחות פעמיים ביום. אנחנו לא מדברים על הסמארטפון או על דף הפייסבוק, אלא על הראי הביתי הוותיק. אין זה פלא שיזמים זריזים כבר משלבים כיום במוצר הזה "חוכמה" אינטראקטיבית כחלק מהבית החכם. במהלך אוקטובר השיקה חברה טאיוונית בארצות הברית מוצר שקרוי HIMIROR, שמיועד להתקנה בחדרי אמבטיה או חדרי שינה.

הוא משלב בתוכו מצלמה ברזולוציה גבוהה, שמצלמת את פניו נטולות האיפור של המתבונן ומזהה - באמצעות תוכנה שפותחה על ידי יועצים מומחים - פגמים בעור הפנים כמו נקודות שחורות או אדומות, קמטים ואפילו עיגולים כהים מסביב לעיניים.

הנתונים מועברים ל'ענן' באמצעות רכיב Wi-Fi מובנה, ולאחר עיבודם נשלח למשתמש דו"ח הערכה אישית של העור באלמנטים כמו מוצקות, בהירות, טקסטורה ובריאות כוללת. המוצר מחובר גם לסמארטפון באמצעות תקשורת בלוטות' ואפליקציה, שמבצעת מעקב לאורך זמן על השינויים בעור הפנים ומפיקה המלצות לגבי היעילות של תכשירים קוסמטיים שונים, שבהם משתמש בעל הראי.

חיבור בלוטות' מאפשר לשלב בתצוגה המובנית של הראי גם מידע מעזרים "חכמים" חיצוניים כמו משקל אדם מקוון, שמנתח את משקל הגוף, תכולת השומן וכו' ומייצר המלצות בריאותיות. כל העסק אמור להיות מאובטח אישית באמצעות סיסמה למניעת זליגה של נתונים אישיים לרשת או למשתמשים אחרים בבית. המחיר בארה"ב הוא 259 דולר לדגם שכולל גם אור רקע בצבעים מתחלפים.

לנצל זמן יקר בבוקר

רעיון דומה, אם כי אולי פחות אינטימי ופולשני, מציע המוצר המכונה "ראי מקושר" של חברת EKKO. כאן המטרה אינה קוסמטית אלא בידורית ואינפורמטיבית - לנצל ביעילות את הזמן הממושך שמבלים חלק מבני המשפחה מול הראי. צג מידע מובנה בתוך הראי המוכהה, שעוביו 8 מ"מ, מציג ומשמיע מידע מותאם אישית למשתמש כמו מוזיקה, חדשות עדכניות, תחזית מזג האוויר ועוד. חיישני תנועה בשני צידיו של הראי מאפשרים למשתמש לבחור בתפריטים ולהחליף דפים מבלי ליצור מגע פיזי עם המשטח.

החברה טוענת שהמוצר מתאים גם למטרות חינוכיות ולימודיות: באמצעות שילוב קליפים מיוטיוב ניתן, בין השאר, לקבל הדרכה בזמן אמת על טכניקות תספורת עצמית או על טכניקות לצחצוח יעיל של השיניים. המוצר שומר "פרופילים" שונים של משתמשים ומתאים אותם אישית. הראי מגיע עם מדף מובנה מעץ אגוז ומחירו בבריטניה כ-350 פאונד.

הכל באמצעות הקול

אחת מנקודות התורפה המסורתיות של מערכות בית חכם היא הצורך בממשק פיזי לתפעולן - לוח מקשים, טאבלט, סמארטפון וכדומה. אולם כיום מתקדם הז'אנר לכיוון חדש של שליטה קולית לחלוטין ואחת החלוצות בתחום היא ג'נרל אלקטריק (GE), שהשיקה החודש מוצר ביתי חכם ראשון, שלתוכו מוטמעת מערכת השליטה הקולית אלקסה של אמזון והשירות, שנלווה אליה בארצות הברית.

המוצר מעוצב ומתפקד כמו מנורת LED ביתית מודרנית ואופנתית, אולם מיקרופון וצ'יפ תקשורת שמובנים בו מאפשרים לשלוח דרכו עשרות רבות של פקודות קוליות לצורך שליטה במערכות שונות בבית ותקשורת עם העולם החיצון, דוגמת הזמנת ארוחה בטייק אווי, רכישה והזמנה של מוצרי צריכה ומזון שונים דרך אמזון, תשלום חשבונות ועוד - הכל ללא ממשק פיזי.

רמקול מובנה מאפשר לקבל מהרשת ולהשמיע תכנים שונים כמו חדשות ומוזיקה. לדברי GE זהו מוצר ראשון בסדרה של מוצרי בית חכם אינטראקטיביים ומופעלי קול שהחברה תשיק בשנים הקרובות. יחידת התאורה עצמה תושק ברבעון השני של 2017 והמחיר טרם פורסם.