אושר הקיצוץ בתקציב הממשלה - יאפשר את מתווה עמונה

(עדכון) - הממשלה אישרה את הקיצוץ הרוחבי בסך 1.25 מיליארד שקל מתקציב 2017 ■ מוקדם יותר היום, המתנחלים הצביעו בעד המתווה לפינוי מרצון

עמונה / צילום: רפי קוץ
עמונה / צילום: רפי קוץ

תושבי עמונה החליטו היום (א') להשהות את המאבק לעת הזו ולתת סיכוי להסדרת עמונה בכפוף לחתימת הסכם מול משרד ראש הממשלה.

"לפני שנתיים ניתן פסק דין להריסת בית חיינו. מאז יצאנו למאבק סיזיפי, עיקש ובלתי פוסק כדי להציל את בתינו ואת ישובינו. לאחר עשרים שנה של התיישבות חלוצית כנגד כל הסיכויים, לאחר שנתיים ארוכות, החלטנו להשהות לעת הזו את המאבק, לקבל את הצעת המדינה לבנות 52 בתים ומבני ציבור חדשים בעמונה - מבנים שישמשו את הקהילה ואת התושבים. החלטנו לתת צ'אנס להצעה לבנות את בתינו ואת חיינו כאן בעמונה. נמשיך לעמוד על המשמר ולבחון האם המדינה תעמוד בהתחייבותה לבנות בעמונה בתים ומבני ציבור חדשים", נכתב בהודעת התושבים.

לאחר החלטת התושבים, שרי הממשלה אישרו את הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה, בגובה 1.25 מיליארד שקל, מהתקציב לשנת 2017. הקיצוץ נועד לאפשר את יישום מתווה עמונה, כמו גם לדחות את הפעלת תאגיד השידור הציבורי ולהוסיף תקציב לחינוך התורני.

ההחלטה קובעת כי משרד האוצר יעביר באופן מיידי 9 מיליון שקל, לצורך הקמת תשתיות ומבני ציבור באתר הזמני שיוקם למפוני עמונה בעפרה. מיד לאחר הקמת התשתיות, משרד הביטחון יציב במקום מבנים יבילים לשימושם של התושבים. בנוסף, משרד הביטחון יקצה עוד 3.5 מיליון שקל לשכירת חדרי אירוח ומבני ציבור בתקופת הביניים עד שהאתר יהיה מוכן, ו-15 מיליון שקל נוספים יוקצו למועצה האזורית בנימין ל"הוצאות מיוחדות" בתקופת הביניים.

בנוסף, הממשלה תקצה עוד 70 מיליון שקל להקמת השכונה החדשה בשילה, שבות רחל, שחלקו יוחזר בעתיד על ידי מכירת המגרשים. ההחלטה קובעת גם פיצויים לתושבי עמונה ועפרה המפונים, בסכום כולל של כ-40 מיליון שקל, שהתנאים לחלוקתם ייקבעו תוך 45 יום. העברת הפיצויים מותנית בחתימה על כתב ויתור לפיו התושבים מוותרים על כל תביעה או טענה נגד המדינה ומי מטעמה בעניין הפינוי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי המתווה החדש לפינוי בהסכמה של עמונה, שהציג הבוקר לתושבי המאחז בתום דיון עם שר החינוך נפתלי בנט, הוא הטוב ביותר שממשלתו יכלה לגבש. "בחודשים האחרונים, ובמיוחד בשבועות ובימים האחרונים ואתמול עד לפנות בוקר, עשינו מאמצים גדולים כדי להביא לפתרון מוסכם בעמונה", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "קיימנו עשרות דיונים, הבאנו הרבה מאוד הצעות - חלקן מחוץ לקופסה, הצעות מאוד יצירתיות - ועשינו את זה מתוך רצון טוב ואהבת ההתיישבות".

עוד מהודעת התושבים: "אנחנו מודים לאלפי התומכים בני הנוער והמשפחות שהגיעו לעמונה בימים האחרונים ולעשרות האלפים שתמכו בנו מהבית. בזכותכם עמונה נשארת על המפה, מוסדרת ובעזרת ה' תתפתח ימה וקדמה צפונה ונגבה. אנו חבים לכם. ארץ ישראל חבה לכם. עם ישראל חב לכם. אנחנו אוהבים ומעריכים אתכם. אם המדינה לא תעמוד בהתחייבותה לא נהסס מלחדש את המאבק ביתר שאת על הישוב שלנו ועל ארץ ישראל כולה - שנית עמונה לא תיפול" הוסיפו.

נזכיר כי על פי דיווח גלי צה"ל הבוקר, במהלך הלילה נפגשו ראש הממשלה נתניהו ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט יחד עם משפטנים ונציגי התושבים בתיווכו של המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, והציגו מתווה חדש להצלת עמונה. על פי הפרסום, המתווה החדש יאפשר למספר רב יותר של משפחות להישאר על ההר, במקביל הממשלה תקבל מבג"ץ דחייה נוספת של 30 יום.

במהלך הפגישה סוכם שמספר התושבים שיועתקו לחלקה שאושרה מצפון למאחז יוגדל מ-11 משפחות ל-24. כמו כן, התחייב ראש הממשלה להפעיל צוות משפטי שיפעל להמשיך ולקדם את המתווה, גם לאחר עזיבת יתר המשפחות מרצון. התנאי לאישור המתווה הינו פינוי בהסכמה ופיזור מפגן התמיכה שאליו הגיעו מאות בני נוער במהלך סוף השבוע ביישוב.

כעת, הערכות הן כי בתוך זמן קצר פנייה לבג"ץ בבקשה לדחות את מועד הפינוי בחודש, זאת לאור ההסכמות עם התושבים. אם בג"ץ יקבל את הבקשה יערך פינוי מרצון ב-25 בינואר שבמהלך התקופה הזו תנסה המדינה להכשיר חלקות נוספות וכן תתחיל בהצבת קרוואנים בחלקה המאושרת.