עלות השינויים בחוק מס דירה שלישית - יותר ממיליארד שקל

הוצאה זו איננה מתוקצבת לפי שעה, ולא מן הנמנע כי משרד האוצר ייאלץ לבצע קיצוץ נוסף כדי לממן אותה ■ האוצר: "חקיקה לא נעשית בתנאים סטריליים"

משה כחלון / צילום: איתמר סיידא
משה כחלון / צילום: איתמר סיידא

השינויים שהוכנסו למס ריבוי הדירות לפני ישיבת ועדת הכספים שבה אושר ובמהלכה עשויים לעלות למדינה יותר ממיליארד שקל בשנה הקרובה, כך עולה מבדיקת "גלובס". הוצאה זו איננה מתוקצבת לפי שעה ולא מן הנמנע שהאוצר ייאלץ לבצע קיצוץ נוסף כדי לממן אותה, בהמשך לקיצוץ הרוחבי שעליו הודיע האוצר הבוקר.

סיעות האופוזיציה הודיעו כי יעתרו לבג"ץ נגד הליך האישור של מס דירה שלישית ביום חמישי האחרון בועדת הכספים: "הקואליציה עושה מעשה סדום בכספי הציבור".

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) הודיע היום כי לא יקיים דיון נוסף במס שלוש הדירות. "קיבלתי מכתב מיו"ר הכנסת שמבקש ממני לשקול בחיוב קיום דיון מחודש לאור מכתבו של היועץ המשפטי של הכנסת. אני לא הולך לקיים דיון מחדש. נקודה! אם יו"ר הכנסת יחייב אותי הוא יצטרך למצוא מישהו שינהל את הישיבה. עברתי סאת בזיונות מספיקה כדי לכפר על כל החטאים שלי לאורך כל השנה הזו. לא היה בוועדת הכספים הליך מהסוג הזה ומישהו צריך לעצור את זה - לא אני! אני חלק מהקואליציה ויש לי מערכת יחסים קרובה עם שר האוצר והוא אמר לי אני מבקש ממך תמשיך את הדיונים. מבחינתי הדיון הסתיים אלא אם כן הממשלה תמשוך את החוק".

גפני דיבר הבוקר (א') בפתח ישיבת הממשלה בעקבות פרסום מכתבו של היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון שכתב לגפני כי "בהליך החקיקה של פרק מס ריבוי דירות בהצעת חוק ההסדרים נפל פגם היורד לשורש ההליך". מכתבו של ינון מצטרף לדברים שאמרה היועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק לפיהם יש בעייתיות בכך שהנוסח הסופי של החוק, שכלל שינויים רבים, הועבר לעיון חברי הכנסת רק שעתיים לפני תחילת הדיון בחוק בוועדת הכספים. "חזרנו 30 שנה אחורה" אמרה אפיק על נוהל הדיון המקוצר בחוק. "זה נדיר שיועצת משפטית טוענת טענות מהסוג הזה וצריך להתמודד עם הדבר הזה" אמר היום גפני.

בהמשך לכך, סיעות האופוזיציה הודיעו כי יעתרו לבג"ץ בבקשה לפסול את הליך החקיקה שבו אושר התיקון, בשל היותו לא חוקי. מרכזת האופוזיציה, ח"כ מרב מיכאלי: "הבריונות שמפגינה הקואליציה בדרך לאישור התקציב שוברת שיאים. חברות וחברי הכנסת נדרשו להצביע על נוסח חוק חדש למעשה, שלא הונח על שולחן הכנסת ושלא הייתה להם שהות להעמיק בו וללמוד אותו. למרות שחברות וחברי הכנסת של האופוזיציה נטשו את הדיון במחאה, ולמרות עמדתו הנחרצת של הייעוץ המשפטי בכנסת, יו"ר ועדת הכספים נהג כאילו אין דין ואין דיין וכאילו הקואליציה היא החוק. אם יו"ר ועדת הכספים לא מבין את חומרת המצב ויו"ר הכנסת לא עומד על תיקונו, אין לנו ברירה אלא לפנות לבג"ץ לפסילת ההליך".

 

"רק שלושה שינויים משמעותיים"

באוצר אמרו היום בתגובה כי הטענות נגד החוק נגועות בציניות. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי "אם יש למישהו בעיה עם התוכן של החוק - שיגיד את זה בפנים. כולם הכירו את החוק הזה וכולם יודעים שחקיקה לא נעשית בתנאים סטריליים".

באוצר טוענים כי לנוסח הסופי של החוק הוכנסו רק שלושה שינויים משמעותיים - וכי שלושתם נעשו לבקשת הוועדה, כך שאין על הוועדה על מה להלין. מדובר ברצפה שמעניקה פטור ממס למי ששתי דירות שבבעלותו שוות עד 1.15 מיליון שקל, בהוספת המענק (כנגד מס שבח) שישולם למי שימכור דירה עד לכניסת המס לתוקף ב-1 לאוקטובר (בסך עד 75 אלף שקל) ובשינוי הגדרת הבעלות על שלוש דירות ל-249% מבעלות על דירה (בנוסח המקורי שליש דירה נחשבה לדירה לצורך חישוב של שלוש דירות.

על-פי תחזיות פנימיות שנעשו באוצר ופורסמו במסגרת מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, המס החדש אמור להגדיל את היצע הדירות ב-16 אלף עד 20 אלף דירות - כאשר כל דירה זכאית למענק של עד 75 אלף שקל - מענק שמשמעותו פטור מלא ממס שבח לדירות בשווי של עד 2 מיליון שקל. אולם באוצר מסרו היום כי על פי ההערכות שלהם יימכרו כ-16 אלף דירות והמענק הממוצע אמור לעמוד על 35 אלף לזכאי - הערכה פחותה בהרבה.

מנכ"ל האוצר שי באב"ד אמר היום בראיון לגל"צ כי בשנה הקרובה המס יגדיל את מספר הדירות שיימכרו בעשרת אלפים: "המטרה המרכזית של שר האוצר זה לא לגבות כסף, אלא לשחרר את הלחץ משוק הדירות ולהכניס כמה שיותר דירות לשוק.

"אם 20 אלף בעלי דירה שלישית ומעלה ימכרו את הדירות שלהם, נפסיד הכנסות בהיקף של מיליארד שקל מס שבח כך שמבחינת הכסף אנחנו די מאוזנים".

גפני עזב בזעם

מס ריבוי הנכסים אושר בוועדת הכספים של הכנסת ביום שישי בשעה שבע בבוקר בתום דיון שנמשך לאורך כל הלילה. גפני, שעזב את הדיון בזעם לקראת סיומו במחאה על התנגדות האוצר לחלק מדרישותיו, השיג בכל זאת את הסכמת האוצר לכך להעלאת תקרת הפטור עבור שתי דירות ממיליון ל-1.15 מיליון שקל.

גפני אמר על החוק כי "זהו אחד החוקים הגרועים ביותר. פוגעים באזרחים ודווקא בחלשים ומעמד הביניים שחסכו שקל לשקל ורכשו את הדירות, בין השאר על מנת להוריש לילדיהם". ההצבעות האחרונות נוהלו ע"י רכז הקואליציה בוועדה, ח"כ מיקי זוהר (הליכוד).

בין השינויים שהוועדה הכניסה לחוק: המס המקסימלי על דירה שלישית ומעלה יעמוד על 18,000 שקל במקום כוונת האוצר להעלותו ל-24,000 שקל. וגם זאת באופן הדרגתי ביחס לשווי הדירה החבה במס. כמו כן, החבות במס תחול על מי שיש לו 250% בעלות על דירות או יותר, היינו 2.5 דירות לפחות, כלומר שתי דירות בבעלותו ועוד בעלות על חצי דירה מירושה, שותפות כזו או אחרת וכד'. זאת בניגוד לנוסח החוק שהוצג לוועדה שקבע, שהחבות תחול החל מ-220%, כלומר גם מי שיש לו שתי דירות וירש למשל יחד עם עוד אחים חמישית מדירה.

שינויים נוספים: הנוסחה לחישוב שטח הדירה לצורך הוצאת שומה תהיה לפי השטח לארנונה או לפי השטח ב'אישור הזכות', לפי בחירת הנישום, בניגוד לנוסח שהוצג לוועדה שלפיו הקביעה לפי הארנונה בלבד. ח"כ זוהר הוא שדרש את השינוי לאחר שהסביר, כי "שטח הארנונה הוא בד"כ לא מדויק, תמיד מוסיפים 10%. השטח הריאלי מופיע באישור הזכות".

שינוי נוסף נוגע לסנקציות כנגד מי שדיווח דיווח כוזב בעניין הבעלות שלו על דירות או שלא הגיש הצהרה, ועדת הכספים הוציאה מהחוק את האפשרות לגזור מאסר ומה שנותר בחוק זה רישום פלילי וקנס בלבד. גובה הקנס ינוע בין מחצית סכום המס שהיה על הנישום לשלם לעד פי 3 מסכום זה. הוועדה הוציאה מהחוק את נושא 'חזקת המסירה', לפיו מלכתחילה החוק קבע שמרגע שנשלחה בדואר שומה לנמען, רואים אותו כאילו הומצא לנמען ביום חמישי לאחר שנשלח, אף אם סירב הנמען לקבלו. חברי הוועדה כולם דרשו נחרצות לבטל את הסעיף הזה, נוכח החשש שהדואר לא יגיע בזמן.

בנוגע למס השבח בעקבות מכירת דירה, על מנת שלא תחול על בעל 3 דירות ומעלה החבות במס, שר האוצר רשאי לתת מענק עד גובה של 75 אלף שקל כפיצוי על מס השבח. התנאים למתן המענק ייקבעו על ידי שר האוצר ובאישור ועדת הכספים. התניית המענק נובעת מהשאיפה לתת העדפה למי שימכור את דירתו תוך תשעה חודשים ולמי שהם מחוסרי דיור. זאת כדי למנוע בין השאר, מצב שבו דירות מסוג זה שייצאו לשוק יירכשו ע"י משקיעים אחרים. התאריך הקובע לעניין זה הוא ה-1 באוקטובר 2017.

עוד בהצעת החוק, על מנת לעודד בעלי 3 דירות ומעלה למכור את דירותיהם להשקעה, הוחלט שמשקיעים שימכרו את הדירה שלהם, יוכלו להפקיד את ההכנסה ממכירתה, עד לתקרה של 2.5 מיליון שקל בקופת גמל פטורה ממס על רווחי הון בעת משיכת הכספים. הפטור רק במשיכה מעל גיל 60 ולא לפני 6 שנים מיום ההשקעה בקופת הגמל.

"איפה הייתם בחמישי בלילה?"

ח"כ רחל עזריה (כולנו) אמרה בדיון הסוער בוועדת הכספים: "איפה היועץ המשפטי של הכנסת ויו"ר הכנסת היו ביום חמישי בלילה? עד 7 וחצי בבוקר דנו בזה והיה מספיק זמן לבוא ולומר את דעתם. זהו זלזול בחברי הכנסת שחברים בועדה, לא פחות. מעבר לכך, אני לא יכולה להבין איך חוק שדואג לזוגות הצעירים, חוק שעונה על הצעקה שנצעקה ב2011 - "העם דורש צדק חברתי" - איך אפשר לפנות לבג"צ עליו? אתם - 'המחנה הציוני' שמתיימרת להיות מפלגה חברתית ו'יש עתיד' מפלגה שהתיימרה לפתור את משבר הדיור ונכשלה בו כשלון חרוץ, דווקא אתם תפנו לבג"צ על החוק הצודק הזה? עד שיש חוק שמיטיב עם הזוגות הצעירים ויש בכל מדינה מתוקנת בעולם, מס על ריבוי נכסים אתם מתנגדים אליו, זהו כתם שחור שידבק בכם".

בלשכת עוה"ד טוענים היום כי אישור חוק דירה שלישית לא יעבור בשקט. עו"ד אברהם ללום, סן יו"ר הלשכה ויו"ר משותף בפורום המקרקעין אמר היום כי: "ככל ויעבור החוק במתכונת הנוכחית בשבוע הבא, אפנה לוועד המרכזי של לשכת עוה"ד במטרה לפנות לבג"צ, מכיוון שמדובר על חוק שנוגד חוק יסוד ומפלה בין אזרחים לאזרחים. מדובר על מדרון חלקלק שממשיך רצף החלטות שגויות של האוצר בתחום הנדל"ן. החוק במתכונת הנוכחית לא יעבור את מבחן בג"ץ, חקיקה מסוג זה מהווה תקדים רע ומסוכן למדינת ישראל".

גם עו"ד חגי אדורם, התייחס לחוק ואמר: "חוות דעתו של היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, לפיה לא ניתנה לחברי וועדת הכספים אפשרות מעשית ללמוד את הצעת החוק שהועברה במחטף באישון לילה מהווה לכשעצמה הצדקה לעתירה מיידית לבג"ץ. החוק מהווה דה פקטו מס רכוש, כאשר מוטל "מס על מס", מס ריבוי הדירות מוטל בנוסף למס השוטף החל כיום בגין השכרת הדירות, מבלי שמס אחד "מנכה" ומפחית את המס החדש".