מימוש ענק לבינו: מכירת מניות פז תניב לו עד כ-920 מיליון ש'

חודשים ספורים לאחר שחדל להיות בעל השליטה בפז, מכר בינו כ-12% ממניות החברה ב-705 מיליון שקל, ועשוי להגדיל את התמורה לפי החלטת שותפיו

צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת
צדיק בינו / צילום: עמירם ברקת

כשלושה חודשים לאחר שחדל באופן רשמי להיות בעל השליטה בחברת האנרגיה פז נפט , בעקבות עסקה מחוץ לבורסה למכירת נתח קטן ממניותיו (כ-0.2%) תמורת כ-8 מיליון שקל, נוקט כעת צדיק בינו צעד פרידה משמעותי מעיקר יתרת החזקותיו בחברה, בעסקת ענק שתניב לו סכום עתק בטווח של 705-920 מיליון שקל.

פז עדכנה כי בינו, באמצעות בינו אחזקות, מכר ביום חמישי האחרון קרוב ל-12% מהונן המניות של פז (כ-1.2 מיליון מניות), לפי מחיר מניה של 590 שקל - המשקף הנחה של כ-5% על שוויה בבורסה ביום חמישי, ובתמורה כוללת של כ-705 מיליון שקל. בעקבות העסקה, ירד חלקו של בינו בפז מכ-23% לכ-11%.

במסגרת העסקה נמכר נתח מניות נוסף של כ-3.5% מהונה של פז, במחיר דומה ובתמורה כוללת של 215 מיליון שקל, שלגביו יצטרכו שותפיו האוסטרלים של בינו בחברה - משפחות אבלס וליברמן - להחליט בשבועיים הקרובים אם לממש את זכות ההצטרפות שלהן לעסקה ולקחת בה חלק. במקרה שבו יחליטו לוותר על המימוש במלואו או בחלקו, אותו נתח מניות ימומש מהחזקותיו של בינו, כך שחלקו של בינו במכירה עשוי להגיע עד ל-920 מיליון שקל, כאמור.

בפז ציינו כי בינו התחייב "שלא למכור כלל מניות פז במשך תקופה של שלושה חודשים ממועד החתימה על ההסכם, ושלא למכור מניות פז במחיר הנמוך מהמחיר למניה המתואם עד תום תקופה של 12 חודשים ממועד החתימה על ההסכם".

את עסקת המכירה - אחת מעסקאות הפצת המניות הגדולות ביותר שבוצעו בשוק ההון המקומי - ביצעה לידר ושות' בית השקעות תחת בעליו החדשים - מנהלי הפעילות שלו, שרכשו את החברה בחודשים האחרונים מידי לידר שוקי הון. בצד הרוכשים, הגוף המוסדי הבולט היה כלל ביטוח, שהשקיע כ-300 מיליון שקל ברכישת מניות פז.

היום ריכזה מניית פז מחזור מסחר גדול מהרגיל והתממשה בכ-0.5%-1%, למחיר מניה של כ-565 שקל, אחרי ירידה של 4% ביום חמישי. בסיכום שנתי שמרה המניה על יציבות, והיא משקפת לפז שווי של 5.7 מיליארד שקל, וליתרת החזקותיו הנוכחיות של בינו שווי של כ-640 מיליון שקל.

מאז הפך בינו לבעל השליטה בפז בסוף שנת 1999, ייצרה החברה עבורו ערך אדיר של קרוב ל-4.5 מיליארד שקל. בקיזוז ההשקעות שביצע בפז, המוערכות בכ-1.2 מיליארד שקל, עיקרן ברכישת מניות השליטה בחברה, פז ייצרה עבורו מאז רווח המצטבר לסכום עתק של כ-3 מיליארד שקל.

רוב הסכום הושג באמצעות דיבידנדים שחילקה פז לבינו ובמימוש נתחים מהחזקותיו בחברה, שנעשה בעיקרו בשנים האחרונות. בסך הכול מכר בינו מאז 2013 בכמה הזדמנויות ממניותיו בחברה, בתמורה כוללת שמצטברת עם המימוש הנוכחי לסכום של כ-1.9-2.1 מיליארד שקל (בתלות בהחלטת שותפיו להצטרף לעסקה האחרונה).

לצד יתרת מניותיו בפז, מחזיק בינו גם בשליטה בבנק הבינלאומי, באמצעות חברת פיבי , שבה שווי מניותיו עומד על 870 מיליון שקל.

כאמור, המימוש הנוכחי של בינו נעשה זמן קצר לאחר שחדל להיות בעל השליטה בפז, כשירד יחד עם שותפיו האוסטרלים לרף של פחות מ-30% ממניות החברה - בהתאם לדרישת חוק הריכוזיות. חוק זה, שנכנס לתוקף בסוף 2013, קבע כי על בינו ושותפיו לבחור עד סוף 2019 בין המשך ההחזקה בנכס הריאלי (פז) להמשך ההחזקה בנכס הפיננסי (הבנק הבינלאומי).

בעקבות המהלך, מתבטל היתר השליטה שניתן לבינו בשנת 2006 ונכנס לתוקף היתר השליטה החדש שניתן לפז בחודש אוגוסט, המאפשר לה להמשיך ולהחזיק בבית הזיקוק באשדוד במקרה שבו תיוותר ללא בעל שליטה.

באותה עת שחדל בינו מלהיות בעל השליטה בפז הוא התפטר גם מתפקיד יו"ר החברה, וילדיו - גיל בינו והדר בינו-שמואלי נפרדו מהדירקטוריון, במה שסימל סוף עידן בחברת האנרגיה, 17 שנה לאחר שרכש בינו את מניות השליטה בחברת פז - בסוף 1999.

פז מחזיקה כאמור בבית הזיקוק באשדוד ועוסקת במקביל בשיווק ומכירה של תזקיקי נפט.

בימים האחרונים השלימה פז, המנוהלת על-ידי יונה פוגל, גיוס אג"ח ענק בהיקף של 1.1 מיליארד שקל בשתי סדרות - האחת בריבית צמודה של 1.9% עד לשנת 2028, והשנייה בריבית קבועה של כ-3% עד שנת 2022.