החלטת ועדת ערר תקפיא את המשך יישום תמ"א 38 בראשל"צ?

הוועדה המחוזית קבעה כי עיריית ראשל"צ טעתה כשביטלה תוכנית לזכויות עודפות בתמ"א 38 ■ המשמעות - עצירה של יישום תמ"א 38 בעיר עד אישור תוכנית חדשה

בניין לאחר תמ"א 38- וולפסון 8 ראשל"צ/ צילום: תמר מצפי
בניין לאחר תמ"א 38- וולפסון 8 ראשל"צ/ צילום: תמר מצפי

החלטה שקיבלה ועדת הערר המחוזית לגבי ערר שהוגש על-ידי תושבי ראשון-לציון בנוגע לתוכניות התמ"א ברחבי העיר מאיימת להקפיא את המשך יישום התוכנית בעיר.

ראשית הסיפור בהחלטה של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר להקפיא את הוראותיה של תוכנית שהעניקה זכויות עודפות בתמ"א 38, תוכנית שהוכנה מכוח סעיף 23 לתמ"א 38 (רצ/ 1/ 106). הרציונל של תוכנית זו במקור היה להגדיל את הכלכליות של הפרויקטים בעיר, כפי שעשו גם עיריות אחרות בארץ. אולם כאמור, בתחילת 2016 החליטה הוועדה המקומית להקפיא את התוכנית שהיא יזמה, במטרה להכין תוכנית חדשה.

אולם כעת תושבים בעיר טוענים כי העירייה מעולם לא הציגה את התוכנית החדשה שהיא מקדמת, וכי עולה החשש כי הכוונה היא למעשה להתעלם מהמגבלות שנקבעו בתוכנית המקורית. נוסף לכך טענו המתנגדים כי אין זה בסמכות הוועדה המקומית לקבל החלטה להקפיא את התוכנית אלא רק בסמכות הוועדה המחוזית. על רקע זה הגיש תושב בעיר ערר לוועדת הערר המחוזית. גורמים בעירייה טוענים כי העירייה מקדמת תוכנית שתכליתה ניוד זכויות במיזמי תמ"א למקומות אחרים בעיר, כדי לא להגדיל את הצפיפות במרקם העירוני הקיים.

"נקלעה לכדי טעות"

כאמור, ועדת הערר נדרשה לנושא זה וקבעה כי העירייה "נקלעה לכדי טעות", כך בערר, כשהחליטה שבסמכותה לבטל התוכנית. ועדת הערר קבעה כי כדי לקבוע מגבלות חדשות למספר יחידות הדיור שניתן יהיה לאשר ברחבי העיר, על העירייה לערוך בחינה פרוגרמתית. משמעות ההחלטה היא עצירה של יישום תמ"א 38 במסלול חיזוק בניין קיים ותוספת בנייה בעיר, עד שהעירייה תאשר את התוכנית החדשה. מדובר בחודשים ארוכים במהלכם לא יהיה ניתן להוציא היתרי בנייה.

מעיריית ראשון-לציון נמסר: "אנו סבורים כי העבודה המקיפה והחדשנית של התמ"א החכמה, אשר מאפשרת ניוד זכויות מתמ"א 38 למגרשים ריקים בעיר, שהופקדה בימים אלו לעיון הציבור, היא המענה הראוי לשאלות הפרוגרמטיות והתכנוניות המועלות סביב תמ"א 38".