רוסק-עמינח בסבב כיסאות מתחלפים בהנהלת לאומי; מי זז?

היועץ המשפטי חנן פרידמן יוביל את מכירת לאומי קארד בסיוע של חגי הלר, מנכ"ל לאומי קארד לשעבר ■ בשמת בן צבי, לשעבר העוזרת האישית של רוסק-עמינח, תמונה לראש חטיבת ניהול סיכונים בגיל 37

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי
רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

מנכ"לית בנק לאומי, רקפת רוסק-עמינח, הודיעה היום (ג') במפתיע על סבב מינויים משמעותי בהנהלת הבנק, בסיומו יתחלפו לא פחות משישה חברי הנהלה (חלקם בסבב מינויים פנימי), כלומר במחצית מחטיבות הבנק יתחלף ראש החטיבה.

הכוורת החדשה של רקפת
 הכוורת החדשה של רקפת

המינוי המשמעותי והמפתיע ביותר הוא של חנן פרידמן, המכהן כיום כראש חטיבת הייעוץ המשפטי. פרידמן ימונה לראש חטיבת האסטרטגיה והרגולציה - חטיבה חדשה בבנק - ויהיה ממונה על כמה פרויקטים ובראשם היערכות ליישום חוק ועדת שטרום. יישום החוק כולל שורה נושאים בראשם מכירת חברת כרטיסי האשראי לאומי קארד, קיצוץ של 50% במסגרות האשראי ללקוחות ועוד. מי שיסייע לפרידמן ביישום חוק שטרום ומכירת לאומי קארד הוא חגי הלר, לשעבר מנכ"ל לאומי קארד, שהצטרף באחרונה לבנק לאומי.

פרידמן הגיע ללאומי רק לפני כ-3 שנים מקבוצת הראל, שם שימש גם כן כיועץ המשפטי. המינוי של פרידמן נחשב לתקדימי, שכן נדיר שיועצים משפטיים בבנקים מתמנים לתפקיד ניהולי בנקאי - לרוב הם נשארים בנישה המשפטית. במקרה הזה לא רק שפרידמן, שאינו בעל ניסיון בנקאי, מתמנה לתפקיד ניהולי בנקאי, אלא מדובר גם בתפקיד חשוב ומרכזי בבנק, בוודאי בשנים הקרובות.פרידמן אמנם נמצא זמן קצר יחסית בלאומי, אך בזמן זה הפך לאיש אמונה של לרוסק-עמינח, ומעמדו בבנק הלך והתחזק. פרידמן נחשב אדם חד, חריף וחרוץ, המבצע במהירות וביעילות את המשימות השונות והרבות שהוטלו עליו.

מינוי מפתיע נוסף שהחליטה עליו רוסק-עמינח היה מינויה של בשמת בן צבי לראש חטיבת ניהול סיכונים. בן צבי (37), תהיה חברת ההנהלה הצעירה ביותר. בן צבי נמצאת בבנק לאומי מזה 14 שנים, והחלה את דרכה בבנק בחטיבה לחשבונאות. את קפיצת המדרגה המשמעותית בקריירה, עשתה כשמונתה לעוזרת האישית של רוסק-עמינח, שהיתה אז ראש החטיבה העסקית. בהמשך קידמה אותה רוסק-עמינח לתפקיד ראש אגף אסטרטגיה ומטה מנכ"ל, וכעת היא רושמת קידום משמעותי נוסף כשהיא מתמנה לחברת הנהלה וראש החטיבה לניהול סיכונים.

בן צבי נחשבת למוכשרת, והיא מכירה לעומק את הבנק, אך מינויה לתפקיד בכיר ורגיש של ראש חטיבת ניהול סיכונים אינו טריוויאלי. לשם השוואה, מנהלת החטיבה לניהול סיכונים הקודמת בבנק הייתה ד"ר חדוה בר, שמונתה לאחר מכן למפקחת על הבנקים.

בן צבי תחליף בתפקיד את הילה ערן זיק, שתמונה לראש חטיבת משאבי אנוש. ערן זיק נמצאת בלאומי 24 שנים, והיא שימשה בשורה של תפקידים בחטיבה העסקית ובחטיבה לניהול סיכונים. ערן זיק תחליף את מיכל דנא, שהודיעה במפתיע כי היא עוזבת את תפקידה לאחר כשנה בלבד. דנא כיהנה בעבר כסמנכ"לית משאבי אנוש בפרטנר. לפי הערכות, דנא החליטה לעזוב לאחר שלא השתלבה היטב בבנק. למשל, מי שטיפל במערכת היחסים עם ועד העובדים היה דני כהן ראש החטיבה הבנקאית.

גורמים במערכת הפיננסית מציינים, כי לאור יחסי העבודה המורכבים בבנקים, נכון יותר למנות לתפקיד ראש חטיבת משאבי אנוש מי שצמח בבנק ומכיר אותו ואת התרבות הארגונית שלו היטב.עוד נציין כי דווקא במקום איתי בן זאב, שכבר הודיע לפני מספר שבועות על עזיבתו לטובת תפקיד מנכ"ל הבורסה, טרם נקבע מינוי קבוע. רוסק-עמינח החליטה למנות לתפקיד כממלא מקום את גיא פישר המכהן כראש אגף ניהול הנוסטרו. ייתכן שבהמשך ימונה פישר לתפקיד באופן קבוע.

בנוסף הודיע על עזיבתו ששון מרדכי, ראש חטיבת ביקורת פנים, שהחליט לעזוב לאחר 33 שנים בבנק, מתוכן 5 שנים כראש החטיבה. גם למרדכי לא נקבע עדיין מחליף.

במקביל למינויים, לאומי צפוי גם לבצע שינוי ארגוני בהנהלה. 4.5 שנים לאחר שהחליטה רוסק-עמינח לפצל את פעילות האשראי בנדל"ן ובחו"ל לחטיבה נפרדת, היא החליטה להחזיר את הפעילות הזו לתוך החטיבה העסקית שבראשות קובי הבר. יואל מינץ, שניהל את חטיבת אשראי בינלאומי ונדל"ן, הודיע כי יפרוש מהבנק לאחר 38 שנים. שמוליק ארבל, המכהן כראש מערך החטיבה המסחרית (אשראי לחברות בינוניות), ימשיך לכהן בתפקיד, אך יקודם וימונה לחבר הנהלה בבנק.

מכת נגד לשמועות על עזיבה

ההודעה של רוסק-עמינח היום נחשבה למפתיעה גם בשל היקף השינויים, וגם בשל העיתוי. באחרונה נפוצו שמועות שלפיהן רוסק-עמינח צפויה לעזוב את הבנק בקרוב לאחר יותר מארבע שנים בתפקיד. גורמים בסביבת הבנק אומרים כי סבב מינויים רחב כ"כ מעיד על כך שאין בכוונתה לעזוב בזמן הקרוב. עם זאת, מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר ציון קינן, ביצע סבב מינויים משמעותי בבנק חודשים ספורים לפני שהודיע על עזיבה.

ביצוע שינויים רבים כ"כ בבנק עלול לגרום לזעזוע, אך מה שמרכך את הזעזוע הוא שבניגוד לעבר, הפעם כל המינויים שביצעה רוסק-עמינח נעשו מתוך הבנק ולא בגיוס מנהלים חיצוניים.

רוסק-עמינח מסרה היום: "בשנים האחרונות פעלנו רבות בכדי להתאים את לאומי לעולם המשתנה, ולאתגרים של המערכת הפיננסית. ההנהלה החדשה שגובשה מבטיחה את המשך מימוש האסטרטגיה השאפתנית של לאומי".

מירי רובינו, יו"ר ועד העובדים של לאומי, מסרה: "אני מצרה על מנהלים ותיקים שהולכים איתנו הרבה שנים ועוזבים, ומנגד מברכת על כך שהמינויים החדשים נעשו מתוך שורות הבנק. להערכתי, ניתן להסיק משורת המינויים הרחבה עליהם הודיעה היום המנכ"לית רקפת רוסק-עמינח, כי היא תישאר איתנו בתפקיד עוד כמה שנים טובות".