תעש הציגה תוכנית למיגון מכל האמוניה במפרץ חיפה

לפי מסמך שהגישה החברה למנכ"ל חיפה כימיקלים, חבילת המיגון כוללת גם מענה לתרחיש של פגיעה ישירה מטיל או מרקטה ■ ראש עיריית חיפה: "תעש מוזמנת להעביר את מכל האמוניה ליד משרדיה שברמת-השרון"

מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג
מכל האמוניה במפרץ חיפה/ צילום: ערן גילווארג

התעשייה הצבאית (תעש מערכות) מציגה תוכנית למיגון מושלם ומלא של מכל האמוניה שבמפרץ חיפה: על פי מסמך של תעש שנמסר למנכ"ל חיפה כימיקלים, נדב שחר, והגיע לידי "גלובס", בכוחה של החברה לספק מיגון מלא למכל, שעונה לכל איום רלוונטי עליו ולהעמיד מענה גם לאיומים עתידיים של פגיעה בו. מהמסמך של תעש מערכות עולה שחבילת המיגון שמציעה החברה למכל האמוניה כוללת גם מענה לתרחיש שבו טיל או רקטה פוגעים בו פגיעה ישירה.

ההצעה של תעש מערכות הוגשה להנהלת חיפה כימיקלים במהלך הימים האחרונים, והיא גובשה לאחר שמומחים מטעם החברה קיימו סיורי שטח במכל האמוניה, מיפו וניתחו את האיומים הרלוונטיים.

בהצעה שהגיש ראש תחום מיגון אסטרטגי בתעש, נאמר עוד כי ניתן יהיה לבצע את פעולות המיגון האמורות - בלי לשבש את פעילות מכל האמוניה ותוך שמירה על רציפות תפקודית שלו. במסמך נאמר עוד כי תעש כבר פיתחה ויישמה במהלך השנים האחרונות פתרונות מיגון ייחודיים לאתרים שונים אל מול איומים שאיתם מתמודדת מדינת ישראל.

הצעת תעש למיגון מכל האמוניה הוגשה ימים אחדים אחרי שהמשרד להגנת הסביבה הודיע כי כשל הניסיון לקדם מהלך להקמת מפעל אמוניה בדרום הארץ, וזאת לאחר שלמכרז שפורסם לקראתו לא הוגשו הצעות מצד יזמים. בעקבות הדברים, הודיע המשרד להגנת הסביבה להנהלת חיפה כימיקלים כי עליה להציג לו תוכנית לסגירת מכל האמוניה בלוחות זמנים קצרים. התוקף של היתר הרעלים של חיפה כימיקלים, ובמסגרתו גם הפעלת מכל האמוניה במתכונתו הנוכחית, עתיד לפוג בתחילת חודש מארס הקרוב. המשרד להגנת הסביבה הבהיר כי בהיעדר תוכנית סדורה שתוצג לו לסגירת מכל האמוניה הוא לא יחדש את היתר הרעלים האמור. היום (ג') ערך המשרד להנהלת חיפה כימיקלים שימוע בנושא.

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שמוביל מאבק ממושך לפינוי מכל האמוניה ממפרץ חיפה, מסר ל"גלובס" בהתייחס למסמך של תעש כי הוא לא מכיר אותו. "תעש מוזמנת להעביר את מכל האמוניה ליד משרדיה שברמת-השרון", אמר. עוד מסר יהב כי "עיריית חיפה נאבקת למעלה מעשור לסילוק הפצצה המתקתקת מביתה והמדינה גוררת את רגליה ומסכנת יותר מחצי מיליון בני אדם. תוכנית אבטחה למכל אינו אלא עוד ניסיון מפוקפק לדחות את הפתרון ההכרחי והנדרש לסילוק מידי של האמוניה ממפרץ חיפה".

בחודש מארס האחרון אמר קצין בכיר בצה"ל בשיחה עם "גלובס" כי מכל האמוניה ממוגן היטב, וגם בתרחיש הקיצוני ביותר, פגיעה בו לא תוביל לאסון.

הקצין הבהיר כי הגורמים המקצועיים בפיקוד העורף בוחנים באופן שוטף את רמת המיגון של מכל האמוניה וממילא בעת מתיחות ביטחונית שבה הוא עשוי להיות מטווח ברקטות ובטילים מכיוון לבנון או סוריה, ניתן יהיה לצמצם במהירות את כמות החומר הרעיל שמאוחסן בו.