אקסלנס גמל תובעת 19 מיליון שקל מפישמן

חברת ניהול קופות הגמל של בית ההשקעות אקסלנס הגישה בקשה למנות מפרק זמני לחברת נכסי פישמן, בטענה כי היא מונעת ממנה לממש אופציה למכירת 5% ממניות חברת הדלק טן

הסתערות הנושים על שאריות נכסיו של איש העסקים אליעזר פישמן גוררת למאבק גם את חברת ניהול קופות הגמל של בית ההשקעות אקסלנס, ששותפה עם פישמן בבעלות על חברת תחנות הדלק טן. בימים האחרונים הגישה אקסלנס גמל בקשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב לפרק את חברת נכסי משפחת פישמן ולמנות לה מפרק זמני, בטענה כי נכסי פישמן מונעת ממנה מאז חודש אוגוסט לממש אופציית מכר ולקבל בגינה תשלום של 19 מיליון שקל.

אתמול (ב') דחה נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, איתן אורנשטיין, את הבקשה למינוי מפרק זמני כבר כעת, אולם קבע כי דיון בבקשות יתקיים ב-1 בינואר.

הנשיא אורנשטיין קבע כי את הסעדים שביקשה אקסלנס מבית המשפט ניתן להשיג גם באמצעות סעד קיצוני פחות, של איסור דיספוזיציה בנכסים של חברת נכסי משפחת פישמן. כמו כן, הוא הדגיש כי "הבקשה לוקה בשיהוי", לנוכח העובדה שהוגשה לפתחו של בית המשפט רק כעת.

קופות הגמל של אקסלנס מחזיקות כיום בכ-5% ממניות טן, שאותן רכשה לפני 10 שנים בדיוק מידי פישמן. את הרכישה ביצעו קופות הגמל במקביל לעסקה שבה מכר פישמן עוד כ-10% ממניות טן לקבוצה של משקיעים פרטיים בראשות רוני בירם וגיל דויטש, שהיו אז בעלי השליטה באקסלנס. אותה קבוצה גם כללה אז את גילי כהן, שכיהן באותם ימים כמנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס, את עמיר בירם (אחיו של רוני בירם) וכן משקיעים נוספים.

אופציית PUT

במסגרת אותה עסקה קיבלו הרוכשים השונים אופציית PUT למכור לפישמן חזרה את המניות שבידיהם, ונושא זה עודכן בתוספת להסכם הרכישה שנחתם בין הצדדים בתחילת 2010, ושהגביל את המועד האחרון למימוש האופציה לינואר 2017.

במאי השנה מימשו המשקיעים הפרטיים את האופציה שברשותם ומכרו לפישמן את מלוא המניות שברשותם תמורת כ-30 מיליון שקל. בעקבות אותה עסקה עלה שיעור ההחזקה של פישמן בטן ל-92%, בעוד שביתרת המניות החזיקו קופות הגמל של אקסלנס (5%) ורונית אבן (3%) - מנהלת בכירה בקבוצת פישמן.

בהמשך החל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הליך של כינוס נכסיו של פישמן בעקבות בקשה שהגישה רשות המסים, ולמניות השליטה בטן (כמו גם לנכסים אחרים של פישמן) מונה כונס נכסים. כונס הנכסים כבר פרסם מכרז למכירת טן, ובין המתעניינים ברכישתה ניתן למנות את הקרנות אייפקס וסקי ואת חברת שפיר הנדסה.

בפנייה לבית המשפט טוענת כעת אקסלנס גמל כי "בסביבות מחצית שנת 2016" היא פנתה לרונית אבן, שמכהנת כדירקטורית בחברת נכסי פישמן, בדרישה למימוש האופציה. עם זאת, התשובה שהתקבלה מרונית אבן הייתה לדברי התובעת כי נכסי פישמן לא תוכל לעמוד בהתחייבותה לרכישת המניות, לנוכח הקשיים הכספיים שבהם היא נתונה.

באקסלנס גמל, המיוצגת בידי עורכי הדין רענן קליר, אלון בנימיני ועמית גולדמן ממשרד קליר-בנימיני ושות', טוענים כי העובדה שרק זמן קצר לפני כן זכו המשקיעים הפרטיים לקבלת תשלום מנכסי פישמן בגין מימוש האופציות שבידיהם, מעלה חשש להעדפת נושים. 

לדברי עורכי הדין של אקסלנס גמל, עילת הפירוק ברורה, והיא נובעת מהעובדה שנכסי פישמן היא חברה חדלת פירעון, מאחר שלא שילמה לה סכום בלתי שנוי במחלוקת של 19 מיליון שקל בגין מימוש האופציה למכירת המניות. הדרישה למינוי מפרק זמני נועדה למנוע "מעשים פסולים כגון העדפת נושים ו/או הברחת נכסים".

בין השאר מתייחסת אקסלנס גמל למימוש האופציה לרכישת החזקות המשקיעים הפרטיים. לדבריה, מי שמימשה את האופציה בפועל הייתה חברה אחרת של מקבוצת פישמן, העונה לשם "מאפיית אילת" (שמחזיקה בעצמה בחלק ממניות נכסי פישמן), ששיעבדה אותן לאחר מכן לטובת בנק הפועלים.