גובה הבונוס לנשים: גם העמדה הפוליטית של הבוס משפיעה

מחקר עדכני שהתפרסם באחרונה טוען שהצליח לכמת כמה הדעות הפוליטיות של הבוס משפיעות על תהליך הערכה של עובדיו השכירים

שעות עבודה רבות משפיעות על בריאות נשים / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שעות עבודה רבות משפיעות על בריאות נשים / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

סוף השנה קרב, ואם אתם בין השכירים שמקבלים בונוס שנתי על סמך ביצועיכם, זה אומר שבימים אלו הבוס שלכם מעריך את עבודתכם בשנה החולפת ושוקל כמה לתת לכם. לא מן הנמנע שגם המגדר שלכם ישפיע על גובה הבונוס, שהרי ידוע שנשים מתוגמלות פחות מגברים. עד כמה המגדר ישפיע? זה כנראה תלוי גם בעמדות הפוליטיות של הבוס שלכם.

למרות ההנחה הרווחת שדעות פוליטיות אינן משפיעות על תהליך הערכה של עובדים שכירים, וגם אם הן משפיעות קשה לכמת זאת, מחקר עדכני שהתפרסם באחרונה ב-Harvard Business Review, מגזין הניהול של אוניברסיטת הארוורד האמריקאית, טוען שהצליח לעשות זאת.

המחקר התמקד במחקר שלו בפירמת עורכי דין אחת ויחידה, אך גדולה, בארה"ב, שבה מקובלת הפרקטיקה של חלוקת בונוסים לעורכי דין. מהמחקר הזה ניתן להסיק גם לגבי סקטורים אחרים ומשקים אחרים.

"חברת מחקר מאוד גדולה גילתה עד כמה הדעות הפוליטיות שלנו מעצבות את החלטות היומיום שלנו - מהדברים שאנחנו קונים, דרך המקום שבו אנחנו גרים ועד פעילויות הפנאי שלנו", נכתב בפתח הדברים. "בין פוליטיקה לעבודה, לעומת זאת, יש בדרך כלל הפרדה וקשה לכמת את ההשפעה של דעה פוליטית של מנהל על תהליך קבלת ההחלטות שלו. אחרי הכול, מנהלים לא נוטים לחשוף את דעותיהם הפוליטיות".

כדי להתגבר על אתגר זה, אסף המגזין האמריקאי מוועדת הבחירות הפדרלית בארה"במידע ציבורי על תרומות פוליטיות שביצעו 119 מנהלים באותה פירמת עו"ד, וקבע את העמדה הפוליטית של כל אחד מהם על בסיס התרומות שביצע - למפלגה הדמוקרטית או הרפובליקנית - בין השנים 1990-2014. המגזין בדק את גובה התרומות, תכיפותן ולאורך איזו תקופה בוצעו כדי לקבוע היכן נמצא כל מנהל על הקשת הפוליטית, כלומר עד כמה הוא שמרן או ליברל. "לדוגמה, שותף בפירמה ש-80% מסך התרומות שלו היו למפלגה הרפובליקנית ו-20% לדמוקרטים קוטלג כשמרן אך לא שמרן כמו שותף שכל תרומותיו היו למפלגה הרפובליקנית", מסביר המגזין.

אחרי קטלוג המנהלים כשמרנים או ליברלים, בדק המגזין את גובה הבונוסים שכל מנהל נתן לעובדיו, לפי חלוקה מגדרית, בין 2002 ל-2007 וגילה את הממצא הדי מפתיע: הדעה הפוליטית של המנהל אכן השפיעה על גובה הבונוס שהוא נתן לנשים הכפופות לו ביחס לגברים שכפופים לו. "הפער המגדרי הוא מאוד נמוך עד כמעט אפסי בצד הליברלי של המפה הפוליטית לעומת הצד השמרני", טוען המגזין. כלומר, ככל שהמנהל שמרן יותר, כך הוא נוטה להעריך יותר את הגבר מאשר את האישה ולתת לו בונוס גבוה יותר. עד כמה גבוה יותר? 5,000 דולר יותר בממוצע, ו-15,000 דולר כשמדובר על עורכי דין בכירים יותר בפירמה שנבדקה.

המגזין מדגיש כי ניטרל במחקר השפעות אחרות, כמו שנות ותק, רקע מקצועי וכדומה כדי לזקק את השפעת העמדה הפוליטית של המנהל על הערכת עובדיו לפי מגדר.

אמונות אישיות משחקות תפקיד

כדי להסביר את התוצאות האלו, נעזר המגזין במחקרי סוציולוגיה ופסיכולוגיה קלינית מהעבר. "בהרבה חברות שמטרתן לתת שירות מקצועי, כמו פירמות עורכי דין, מי שקובע את גובה הבונוס הוא מנהל או ראש צוות. כיוון שיש אי-ודאות רבה באשר לאופן שבו מוערכת העבודה בחברות מסוג זה, מנהלים עלולים להיות מושפעים מערכים ומאמונות שמעצבים את הדעה שלהם על עובדיהם. לכן, אמונות אישיות יכולות לשחק תפקיד כלשהו בתהליך קבלת ההחלטות שלהם, כולל דעות פוליטיות", טוען המגזין.

לכן, מנהל ליברלי המאמין שאישה אינה בהכרח נופלת ביכולותיה מגבר לא ייתן למגדר של עובדיו להשפיע על גובה הבונוס שיחלק להם ולהיפך כאשר מדובר במנהל שמרן. מקומם? כן. טעון שינוי? כן. האם שינוי שכזה יקרה? על רקע עלייתן של המפלגות השמרניות, הרשו לנו להיות סקפטיים. קבלו תיקון: סקפטיות.