אלוביץ' במו"מ לפרוס חוב של 100 מיליון ש' של יורוקום נדל"ן

הסכום במחלוקת בין אלוביץ' לקבוצת המלווים בראשות מזרחי טפחות - כ-10 מיליון ש' ■ מוסדי: "לא צריכה להיות לאלוביץ' בעיה להכניס יד לכיס"

שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ
שאול אלוביץ / צילום: רפי קוץ

מחלוקת על סכום בסדר גודל של כ-10 מיליון שקל מפרידה בין שאול אלוביץ' לקבוצת מלווים בראשות מזרחי טפחות ומשקיעים מוסדיים, בטרם יחתמו על הסכם לפריסת הלוואה ליורוקום נדל"ן. בסוף השנה (קרי בשבוע הבא) אמורה יורוקום נדל"ן שבשליטת אלוביץ' לפרוע כ-100 מיליון שקל, וזאת לאחר שלדברי אחד המוסדיים היא כבר קיבלה פעם אחת דחייה בפירעון הסכום.

מדובר בהלוואה בהיקף של 800 מיליון שקל שניתנה לפני כשנתיים על ידי קונסורציום בראשות בנק מזרחי טפחות, שכלל גם את פסגות, כלל ביטוח ומנורה מבטחים.

לאור העובדה שמדובר בהלוואה ברמת סיכון נמוכה יחסית עם LTV של 52%, מוכנים המלווים לדחייה, אולם הם דורשים כי מתוך הסכום יעביר אלוביץ' 20 מיליון שקל באופן מיידי, 45 מיליון שקל בסוף פברואר ועוד 45 מיליון בסוף חודש יוני.

ככל הידוע, בסביבת אלוביץ' מסכימים כרגע לפירעון מיידי של כ-10 מיליון שקל, ועל אף שנראה שהפערים בין הצדדים אינם גבוהים, המלווים לא מתכוונים להתגמש בדרישה זו. "לא נתגמש מעבר לכך. אלוביץ' הוא לא אדם מהשורה, אלא איש אמיד מאוד שנהנה לאורך השנים מדיבידנדים של מיליארדי שקלים מבזק", אומר אחד המוסדיים. "לא צריכה להיות לו בעיה להכניס יד לכיס ולשלם את הסכום הזה".

בסביבת אלוביץ' לא רואים במגעים הללו הסדר לפריסת חוב, אלא טוענים כי מדובר במחלוקת טכנית על מועד פירעון החוב, וכן מדגישים כי עד כה לא רק שעמדו בפירעון התשלומים, אלא אף הקדימו חלק מהפירעונות. ההערכות הן שהצדדים יגיעו להסכמות בזמן הקרוב, שכן לא מדובר בפערים מהותיים, וכי אלוביץ' לא ירצה שתדמיתו, שעד כה הייתה נקייה מהסדרי חוב, תיפגע.

ההלוואה שבנידון אמורה להיפרע עד סוף 2019, והיא ניתנה בעיקר לצורך מיחזור של הלוואה ישנה.

בתוך שנתיים פרעה יורוקום נדל"ן 450 מיליון שקל, באמצעות מימוש של חלק מנכסי הנדל"ן שבבעלותה, ויתרת ההלוואה מוערכת בכ-350 מיליון שקל. כאמור, יורוקום אף הקדימה חלק מהפירעונות לצורך חיסכון בעלויות מימון. מקור ההחזר ליתרת ההלוואות אמור להגיע ממימוש נכסי נדל"ן נוספים, כגון תקבולים מפרויקטים העיר הלבנה ומידטאון, בהם היא שותפה.

מקור תשלום חשוב נוסף הוא ממכירת השליטה בחברת חלל. יורוקום אמורה למכור את השליטה בחלל לקבוצת Xinwei הסינית. אלא שהפיצוץ הלוויין עמוס 6 של חלל עיכב את ביצוע העסקה. מניות יורוקום בחלל שוות כיום 325 מיליון שקל, וזאת לאחר שצנחו בעשרות אחוזים בעקבות הפיצוץ של עמוס 6, והיעלמותו עוד קודם של עמוס 5 בחלל.

אלוביץ' והסינים אמנם מקיימים עדיין מגעים, אך באחרונה שפך משרד המדע מים קרים על העסקה, כשהמליץ לא לאשר את העברת הבעלות בחלל לחברה זרה. משקיים סימן שאלה מעל עסקת חלל, הרי שמבחינת קבוצת המלווים ליורוקום, מקור פירעון החוב מעסקה זו רחוק מלהיות ודאי.