גבירתי המנהלת? לא, תודה

הפסדה של הילרי קלינטון לבחירות לנשיאות ארה"ב הוכיח מחדש, בין השאר, שהעולם השוביניסטי-הגברי וגם לא מעט מהנשים מתקשים לקבל את הרעיון שאישה תנהל את המעצמה הגדולה והמובילה בעולם המערבי.כזכור,46% מהנשים הצביעו לטראמפ, אף שהוכח כי הוא שקרן, מעורב בהטרדות מיניות וחסר ניסיון.

ואשר לישראל: ב"מדד המגדר" 2016 שפרסם לאחרונה מכון ון ליר הוצגו נתוני האי-השוויון המגדרי אשר נחקרו במספר תחומים, ובראשם שוק העבודה שנשלט על ידי מנכ"לים גברים.על פי המדד, בשנת 2014 היו 38,862 מנכ"לים גברים במשק, בהשוואה ל-6,955 מנכ"ליות - 15% בלבד.

נתון מעניין שהוצג בממד נוגע לתחום שאני עוסקת בו, תיאטרון: רוב גדול של העוסקים בבימוי בתיאטרון בשנים 2004-2014 היו גברים. אמנם בשנים 2005-2006 לא הייתה אף לא במאית אחת ובשנת 2014 עלה שיעור הבמאיות ל-29%, אך יש לציין שבתיאטראות הרפרטואריים יש מעט מאוד במאיות וכן שלבמאיות צעירות קשה לחדור לשם.

ראוי לציין שהמסה הגדולה של במאיות ומנהלות תיאטרון נמצאת דווקא בשוליים, בתיאטראות הפרינג', ונראה כי מדובר בשדה שמקובל להשאיר אותו בידי הנשים, דווקא כי הוא בשוליים. זאת ועוד, נדיר שאישה המביימת בשוליים תקבל הצעה לעבור לתיאטרון הרפרטוארי. לעומת זאת, גבר שמתחיל מהשוליים לעתים קרובות נחטף לתיאטרון הממוסד.

השבוע פרסמה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד העבודה והרווחה נתונים מתוך "מדד הגיוון", שם נמצא כי אוכלוסיות שלמות מודרות מענפי תעסוקה בעלי רמת השתכרות גבוהה או שהן נמצאות בייצוג יתר בענפים המציעים תעסוקה לא איכותית. בכל מקרה, נשים סובלות עדיין מפערי שכר, נקודה.

לפי הנתונים, נשים בישראל משתכרות בין 63-67% משכרם של הגברים, וגם ייצוגן בכנסת נמוך - 33 חברות כנסת מתוך 120, 27.5%. אלה נתונים מקוממים לאור העובדה שהנשים בישראל הן מוכשרות, משכילות, מקצועיות, אמביציוזיות ומנהלות טוב לא פחות מהגברים. אין ספק שבשנים ובעשורים האחרונים חל מפנה חיובי כלפי קריירות נשיות, וניתן למצוא נשים מנהלות של מוסדות וגופים ישראליים גדולים, אך הדרך לשוויון עדיין רחוקה.

לא, הנשים לא מקוננות על מצבן. הן ניגשות למכרזים, מתמודדות על תפקידים ועושות את מרב המאמצים על מנת להצליח (וגם מנסות ליישב בין האימהות לקריירה) ולשאת בעול פרנסת המשפחה. ועדיין, החברה צריכה לשנות את התפיסה ודפוסי התנהגות כדי שיתאימו למצב הכלכלי החדש שנוצר ולחשיבות הנשים הנגזרת ממנו.

עד שלא נחליף תקליט בראש ולא נפנים כי שוויון בין נשים לגברים הוא חיוני, הוגן והגיוני, מדד המגדר יוסיף לשקף את הפער המגדרי המעוות - במשק בכלל ובתחום הניהול בפרט. נשיאה או ראשת ממשלה, בישראל ובארה"ב, ימשיכו להיות בגדר חלום.

הכותבת היא מנכ"לית תיאטרון הסמטה