"שווי תיק הנכסים של אראונדטאון - יותר מ-6 מיליארד אירו"

כלכלני חברת הדירוג על הנדל"ן של יקיר גבאי בגרמניה: "הפרופיל העסקי של אראונדטאון נתמך בהיקף תיק הנכסים שלה ובפיזורו על פני סוגי נכסים מגוונים"

יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי
יקיר גבאי / צילום: תמר מצפי

"בשנים האחרונות הגדילה חברת אראונדטאון את שווי תיק הנכסים באופן משמעותי, באמצעות רכישות והשבחת נכסים. אנו מעריכים כי נכון לנובמבר 2016 כולל תיק הנכסים של הקבוצה כ-84 אלף יחידות דיור, יותר מ-200 נכסים מסחריים מרובי-שוכרים ו-56 מלונות עם כ-8,800 חדרים, ושוויו מוערך ביותר מ-6 מיליארד אירו", כך מציינים כלכלני S&P מעלות.

"זה כולל את החלק היחסי בחברת הנדל"ן למגורים גראנד סיטי פרופרטיז, בה מחזיקה אראונדטאון 35%", מצוין עוד בסקירה שפרסמה חברת הדירוג על שתי החברות.

אראונדטאון הנמצאת בשליטת איש העסקים הישראלי יקיר גבאי פועלת בתחום הנדל"ן המניב, בעיקר בגרמניה. מנייתה (תחת הסימול ATP) נסחרת בבורסה של פריז לפי שווי חברה של 2.8 מיליארד אירו, לאחר שרשמה ירידה של 15% בשלושת החודשים האחרונים. זאת, בדומה לחברות נדל"ן מניב אחרות - על רקע עלייה חדה בתשואות האג"ח.

ב-S&P מעלות קבעו לחברה דירוג לטווח קצר ברמה של A1 פלוס, וכך גם לחברה המוחזקת גראנד סיטי (GCP). בדירוג לטווח הארוך אין שינוי: AA לחברת ATP ודירוג AA פלוס לגראנד סיטי.

האנליסטים ניקול ריינהארט וגיל אברהמי מציינים כי הדירוג קצר הטווח מתבסס על "הערכתנו כי פרופיל הנזילות של החברה הוא חזק. הפרופיל העסקי של ATP נתמך בהיקף תיק הנכסים שלה ובפיזורו על פני סוגי נכסים מגוונים". עוד הם מציינים כי החברה צפויה לשמור בשנה הקרובה על מינוף נמוך משמעותית מ-50% (יחס חוב למאזן).

"פרופיל הנזילות נתמך בעיקר על ידי יתרות גדולות של מזומן וניירות ערך סחירים, על ידי מסגרות אשראי חתומות לא מנוצלות ועל ידי FFO (תזרים תפעולי נקי) חיובי. החזרי ההלוואות של ATP בשנים הבאות הם נמוכים, ואין לה חלויות חוב ניכרות בתקופה זו".

גיוסים בכמיליארד אירו

לחברה היו בסוף הרבעון השלישי מזומן חופשי וני"ע סחירים בהיקף של כ-274 מיליון אירו, וה-FFO שלה צפוי לעמוד על 190-200 מיליון אירו ב-12 החודשים הקרובים. מנגד, יש לה החזרי חוב לזמן קצר בהיקף של 62 מיליון אירו והשקעות הוניות של 20-30 מיליון אירו, שרובן אינן מחויבות. פרופיל הנזילות כולל גם גיוסים שנעשו לאחרונה בהיקף של כמיליארד אירו. "אנו מעריכים כי רוב התמורה מהנפקות אלו תשמש לאסטרטגיית הצמיחה של החברה, ובמידה מסוימת למחזור חוב", כותבים במעלות.

לגבי גראנד סיטי מציינים האנליסטים כי הפרופיל העסקי של החברה נתמך בתיק נכסי המגורים המניב הגדול, ששוויו נכון לסוף ספטמבר השנה היה כ-6.4 מיליארד אירו. "אנו מעריכים את רמת הנזילות של GCP כחזקה, על בסיס ניתוח הכולל גם תרחיש שלילי שבמסגרתו יצנח רווח ה-EBITDA (לפני מסים, פחת והפחתות) בשיעור של 10%.

"הנזילות נתמכת ביתרת מזומנים גבוהה, היעדר חלויות חוב גדולות בשנים הקרובות ובקיומן של מסגרות אשראי לא מנוצלות לטווח של יותר מ-12 חודשים. אנו צופים כי GCP תשמור מרווח הולם בכל ההתניות הפיננסיות בהסכמי החוב השונים שלה", מוסיפים בחברת הדירוג.

אראונדטאון סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2016 עם רווח נקי ענק של 715 מיליון אירו, המיוחס להשבחה ניכרת ולהמשך רכישות נכסים. הרווח הנקי לרבעון השלישי עמד על כ-205 מיליון אירו, ותיק הנכסים המסחרי של החברה צמח לכ-4.6 מיליארד אירו, עם הכנסות בקצב שנתי של כ-300 מיליון אירו.

החברה מתמקדת בעיקר ברכישת נכסים עם בעיות תפעוליות שונות, או כאלה שנמצאים בבעלות בנקים, בהשבחתם, ולאחר מכן במציאת שוכרים טובים לטווח הארוך. יקיר גבאי עבד בעבר ברשות ניירות ערך, ולאחר מכן עבר לנהל את חברות החיתום של בנק מזרחי ולאומי, ואת חברת ההשקעות רסידו פיבי של פרדי רובינסון ויגאל זילכה.