יהונתן כהן יגרוף מיליוני שקלים בגיוס האג"ח של קורנרסטון

העמלות בגיוסי האג"ח של חברות הנדל"ן האמריקאיות שוברות שיאים ■ בסך הכל תייצר הנפקת האג"ח של קורנרסטון עמלות של כמעט 20 מיליון שקל ליועצים ולחתמים

יהונתן כהן/ צילום: תמר מצפי
יהונתן כהן/ צילום: תמר מצפי

בדומה ליתר מנפיקות האג"ח האמריקאיות, גם חברת הנדל"ן קורנרסטון פרופרטיז (Cornerstone Properties) דואגת לפנק את החתמים והיועצים המעורבים בגיוס החוב שהיא מקדמת בבורסה המקומית בעמלות שמנות במיוחד. כך עולה מההודעה המשלימה על-פי תשקיף שפרסמה הבוקר החברה שבשליטת ג'ורג' לופז, לאון וולף ומארה מיידס, שפועלת לגייס עד 280 מיליון שקל.

הודעה זו חושפת כי היקף העמלות שקורנרסטון מייעדת לחתמי ההנפקה, ליועצים ויתר אנשי המקצוע שמלווים אותה, עומד על כ-19 מיליון שקל - קרוב ל-7% מהסכום המקסימלי אותו מקווה החברה לגייס - 280 מיליון שקל, עבורם קיבלה דירוג A1 באופק יציב מחברת מידרוג. בהנחת גיוס זה, קורנרסטון צפויה לשלם קרוב ל-7 מיליון שקל כעמלות חיתום והפצה, עמלת התחייבות מוקדמת, עמלת ריכוז ועמלת הצלחה. בנוסף, היא צפויה לשלם הוצאות אחרות, ובהן דמי ייעוץ, בהיקף של יותר מ-12 מיליון שקל, כך שהיקף הגיוס נטו שלה צפוי להסתכם ב-261 מיליון שקל. עלויות החיתום מסך תשלום העמלות מוערך בכ-2% - כ-7 מיליון שקל, שישולמו לכלל המפיצים. עוד כוללות העלויות תשלומים לשלושה משרד עורכי דין, שניים מהם זרים, לצד גולדפרב זליגמן הישראלי; וכן למספר משרדי רואי חשבון, ובהם השלוחה המקומית של BDO. על פי הערכות, יקבל כל אחד מאלה יותר ממיליון שקל.

אחד הנהנים המרכזיים מאותן עמלות, הוא החתם והיועץ יהונתן כהן, שצפוי לגרוף נתח נכבד עבור השירותים שהוא מספק לקורנרסטון באמצעות חברת החיתום שלו - אינפין (infin). מדובר בסכום שעשוי להגיע לכמה מיליוני שקלים. בכך הולך כהן בדרכם של רפי ליפא וגל עמית, צמד היועצים ש"המציא" את הנפקות החוב של יזמי נדל"ן אמריקאים בתל אביב, אשר צברו עשרות מיליוני שקלים מפעילותם זו בשנים האחרונות, תודות לעמלות הנדיבות שמוכנים אותם יזמים לשלם עבור האפשרות לגייס חוב זול יחסית בשוק ההון התל אביבי.

עם הבוס לשעבר מכלל חיתום

כהן התמנה למנכ"ל כלל חיתום בסוף 2013 וכעבור פחות משנתיים עזב את החברה והחל לעבוד כיועץ חברות נדל"ן מארה"ב שהונפקו בידי כלל חיתום. בתחילת השנה הקים את אינפין. מאז חברת החיתום בראשותו כבר הספיקה לקחת חלק בכמה הנפקות אג"ח, גם של חברות נדל"ן אמריקאיות. בתפקיד סמנכ"ל בחברה משמש יוסי לוי, שגם עבד בעבר בכלל חיתום כמנהל הנפקות.

את ההנפקה הנוכחית מוביל כהן לצידו של הבוס שלו לשעבר מכלל חיתום - צחי סולטן, שכיום מכהן כיו"ר דיסקונט חיתום ובעל המניות השני בגודלו שם, לאחר שמיזג את כלל חיתום עם גוף החיתום של הבנק, המשמש כחתם המתמחר בהנפקה.

החברה המונפקת היא חלק מקבוצת קורנרסטון, והיא פועלת בתחום הנדל"ן המניב למגורים, בדגש על דיור בר-השגה להשכרה במדינת פלורידה. הנכסים הנכללים במסגרת החברה המונפקת, הם נכסים שסיימו ליהנות מתקופת זיכוי מס, וקורנרסטון קנתה אותם מהשותף הפיננסי שלה בהם, או עשויה לנסות ולרכוש את חלקו.

את עיקר כספי הגיוס - כ-40 מיליון דולר - מייעדת קורנרסטון לעסקה שנחתמה באוקטובר 2015 לרכישת זכויותיו של סטיוארט מאיירס (Stuart I. Meyers) בכמה מנכסיו. סכום זה כולל כ-27 מיליון דולר - יתרת החוב למאיירס בגין רכישת הנכסים, וכ-13 מיליון דולר נוספים שיועברו לבעלי השליטה בגין סכומים שהם שילמו למאיירס עד כה במסגרת העסקה.