מ' התקשורת מבהיר: יהיה שימוע לפני ביטול ההפרדה בבזק

בזק הודיעה הבוקר: קיבלנו הודעה לפיה משרד התקשורת "מקדם בשלב ראשון את ביטול ההפרדה התאגידית בקבוצת בזק"

שאול אלוביץ ושלמה פילבר /צילומים: תמר מצפי
שאול אלוביץ ושלמה פילבר /צילומים: תמר מצפי

בעקבות הודעת בזק על כך שההפרדה התאגידית מבוטלת או מתבטלת, אומר גורם בכיר במשרד התקשורת ל"גלובס" כי ההפרדה התאגידית לא בוטלה עדיין וכי הולך להיות שימוע בנושא. בזק מבחינתה רואה את ההפרדה התאגידית ככזו שבוטלה דה פקטו אך כאמור במשרד התקשורת מתעקשים ששימוע כזה אכן יהיה. מה האמת? אין אמת, וכפי שנתאר הרי שרב הנסתר על הגלוי במה שהתרחש בעקבות ההודעה של בזק, ואנו ננסה להבהיר חלק מהדברים בהמשך.

חברת בזק הודיעה הבוקר (ו') לבורסה כי אתמול התקבלה במשרדיה הודעה לפיה משרד התקשורת "מקדם בשלב ראשון את ביטול ההפרדה התאגידית בקבוצת בזק". כדי להבין מה עומד מאחורי הדברים יש לקרוא את לשון הדיווח בקפדנות יתרה.

ראשית, מדוע להודיע על כוונה? אם משרד התקשורת מבקש לבטל את ההפרדה התאגידית שיואיל ויתקן את רישיון החברה. מדוע היה חשוב לפילבר להוציא מכתב כוונות שכזה?

שנית למה בכלל לדבר על הפרדה תאגידית? מעולם לא דובר על מהלך שכזה. נייר המדיניות של כחלון דיבר על ביטול הפרדה מבנית. למה בכלל נדרש שלב ביניים תאגידי שכזה, שלפחות על פני הדברים ממשיך להגביל את בזק בכל הנוגע למיזוג מלא של החברות והשירותים ?

משרד התקשורת חוזר וצובע את ההודעה במסגרת של הסכמות מול בזק וקושר את ביטול ההפרדה התאגידית להתחייבות בזק להשקעות עתידיות.

האמת היא כפי שהתרגלנו בסיקור התנהלות משרד התקשורת, מורכבת ומסובכת הרבה יותר. בשבועות האחרונים התנהל חמ"ל של ממש שבו שותפו מעט מאד אנשים בבזק ובמשרד התקשורת. בבסיס התהליך עמדה ההבנה כי ביטל מלא של ההפרדה המבנית לא יקרה בשנה-שניים הקרובות.

לבזק היה חשוב מאד להביא תוצאה עד לסוף 2016. למה דווקא סוף 2016 ? הדבר קשור בעיקר לענייניו של בעל השליטה בבזק ועל כך נרחיב בימים הקרובים. לפתרון היצירתי שבזק מצאה לעניין קוראים ביטול הפרדה תאגידית. מצד אחד הוא משאיר את ההפרדה המבנית בעינה ולכן צפוי שיתקל בפחות התנגדות מצד המפעילים בשוק. מצד שני הוא נותן לבזק הישגים, חלקם נעלמים מעיני הציבור, וחלקם גלויים (למשל היכולת לנצל את הפסדי יס לצרכי מס).

הכל היה תפור ומוכן ולמעשה אמור היה להתרחש כבר לפני מספר שבועות, אלא שדבר אחד לא נלקח בחשבון. מבקר המדינה העביר לידי משרד התקשורת טיוטת דו"ח בעניין התנהלות המשרד בנושא השוק הסיטונאי וביקש כי עד לפרסום מלא של הדו"ח ימנע שר התקשורת מלקבל החלטה בנושא ההפרדה המבנית בבזק. מכתבו של מבקר המדינה טרף את הקלפים והלחץ בבזק ובמשרד התקשורת הלך וגבר. סוף השנה הולך ומתקרב וחייבים למצוא פתרון אחר.

פה בדיוק נכנס מכתבו של מנכ"ל משרד התקשורת לתמונה. מצד אחד הוא לא יותר מהצהרת כוונות. הוא לא עומד, לכאורה, בסתירה לבקשתו של מבקר המדינה שכן בשורה התחתונה לא התקבלה שום החלטה. מצד שני הוא מקבע תחילה של תהליך עוד לפני תום 2016 כפי שהיה חשוב באופן כה קיצוני לבזק. הקומבינה המושלמת.

לפני מספר ימים שוחחנו עם גורם בכיר ביותר במשרד התקשורת והא הבטיח לנו באופן חד משמעי שלא תתקבל כל החלטה בנושא ההפרדה המבנית לפני שיתבצע שימוע מלא. היום שוחחנו עם גורם בכיר אחר במשרד אשר הבהיר כי אין במכתב שהועבר לבזק יותר מאשר הצהרת כוונות וכי הדרך לביטול ההפרדה התאגידית בבזק היא באמצעות תיקון רישיון שלא יבוצע לפני שיפורסם "שימועון", כדבריו, לכלל הגורמים בענף. משרד התקשורת, אחרי ששיגר את המכתב שבזק כה ביקשה, מבקש לקרר את השטח. ההודעה לבורסה של בזק הבהילה אותם. ברור להם שהם צריכים להוציא הבהרה בעניין, ועל פי הערכות הבהרה כזו אמורה להישלח לבזק כבר בסוף השבוע, אחרת ייתכן והמשקיעים מקבלים מידע מוטעה.

כאמור, בימים הקרובים נוסיף ונשפוך אור על התהליכים הסמויים והאינטרסים החבויים שהביאו להתנהלות הכה אומללה הזו.

ממשרד מבקר המדינה נמסר כי "מבקר המדינה פנה בשעתו לשר צחי הנגבי, לא לקבל החלטות עד שיקבל את טיוטת הדוח וילמד אותה. כעת מטבע הדברים נבחן את ההתנהלות לאחר שהשר הנגבי קיבל את הטיוטה . התייחסות מתאימה תינתן בדוח שיפורסם לציבור. יצויין שמשרד התקשורת השיב כנדרש על הטיוטה".