טראמפ: תבוסת ישראל באו"ם תקשה על השגת שלום, אך נשיגו

ציוץ חדש של נשיא ארה"ב הנבחר מרמז כי תיווך בין ישראל לפלסטינים יהיה חלק מהאג'נדה שלו ■ גינגריץ': "רוסיה שכבשה את קרים מצביעה נגד 'השטחים הכבושים' של ישראל. מרשים מאוד" ■ רפובליקאים קוראים להפעיל את 'כוח הארנק' נגד הפלסטינים והאו"ם

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב הנבחר, מתח אמש (מוצ"ש) ביקורת על החלטת מועצת הביטחון בגנות ההתנחלויות בגדה המערבית והגדיר אותה כמכשול להשגת שלום, אך התחייב שההחלטה לא תמנע ממנו להשיג את השלום המיוחל באמצעות מו"מ.

דבריו הם רמז ברור לכך שתיווך בין ישראל לפלסטינים יהיה חלק מהאג'נדה של הנשיא הנבחר. הדברים נאמרו יום אחד לאחר שמטה טראמפ הודיע על מינויו של עורך-הדין ג'ייסון גרינבלאט, שעבד בעבר למען המיליארדר, כנציגו למשאים ומתנים בינלאומיים, לרבות מו"מ פוטנציאלי בין ישראל לפלסטינים. לגרינבלאט, יהודי שומר מצוות, אין שום ניסיון בקיום משאים וימתנים בינלאומייים. 

בציוץ בחשבון הטוויטר שלו כתב טראמפ: "ההפסד הגדול של ישראל באו"ם יקשה מאוד על מו"מ לשלום. חבל, אך אנו נשיג זאת בכל מקרה".

זה ציוץ המחאה השני של טראמפ בעקבות ההצבעה במועצת הבטחון, בליל שבת. 14 מדינות הצביעו בעד ההחלטה שדורשת מישראל להפסיק "מיד ולחלוטין" את פעילות ההתנחלויות "הבלתי חוקיות". בציוץ הראשון של טראמפ לאחר ההצבעה נאמר: "באו"ם, הדברים יהיו שונים אחרי 20 בינואר" (התאריך שבו יושבע טראמפ לנשיא).

המשמעות המיידית של הציוץ הראשון היא, שממשל טראמפ לא יתמוך בשום החלטת המשך לזו שהתקבלה בסוף השבוע. בהיות ההחלטה החדשה נטולת שיניים, תצטרך המועצה לקבל לפחות החלטה אחת נוספת, שתכלול התייחסויות למנגנוני אכיפה על ישראל. לא יהיה אפשר להעביר החלטה כזו ללא תמיכה של הנשיא טראמפ וזו בבירור לא תינתן, על סמך הצהרותיו עד עתה.

בינתיים, מתגייסים מחוקקים רפובליקאים, בהווה ובעבר, לקמפיין נגד החלטת מועצת הבטחון ונגד אלה שהצביעו בעדה. אחת מהדמויות המובילות בקמפיין זה הוא ניוט גינגריץ, יו"ר בית-הנבחרים לשעבר, שבמסע הבחירות בשנה שחלפה הוא הסתמן כאחד מהתומכים הנלהבים ביותר של טראמפ. בציוץ שגינגריץ' פרסם אתמול נאמר: "ובכן, רוסיה כבשה באופן בלתי חוקי את חצי האי קרים ומזרח אוקראינה ועכשיו היא הצביעה לגנות את ישראל בגין 'השטחים הכבושים' שלה. מרשים מאוד".

גינגריץ' ואחרים החלו לקרוא להפעיל את "כוח הארנק" נגד הפלסטינים ו/או נגד או"ם כגמול על קבלת ההחלטה נגד ההתנחלויות. בציוץ שכתב כמה שעות לפני קבלת ההחלטה במועצה, כתב גינגריץ', כי טראמפ ורה"מ נתניהו צריכים לבחון אפשרות להפסיק את תמיכתם ברשות הפלסטינית אם מועצת הביטחון תקבל את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות.

טד קרוז, הסנטור הרפובליקאי מטקסס, שהתמודד על מועמדות מפלגתו לנשיאות במהלך השנה, קרא אמש לממשל הבא לא להעביר כספים לאו"ם אם לא תבוטל ההחלטה נגד ישראל. הצעה דומה העלה כמה ימים קודם לכן הסנטור רב ההשפעה לינדסי גרהאם.