"גם כשמצליחים לחזות תרחיש פוליטי השווקים מגיבים שונה"

עידן אזולאי מאפסילון מדבר על הגורמים שישפיעו על השווקים ב-2017 ומעריך כי גוש האירו "יתפוס צורה אחרת לגמרי"■ ואיפה רואים באפסילון תשואה עודפת בשנה הקרובה?

עידן אזולאי / צילום: מישל טיבולי
עידן אזולאי / צילום: מישל טיבולי

"האלמנט הפוליטי הופך להיות מאוד מאוד מרכזי. החיים שלנו נהפכו לקשים יותר מכיוון שגם במצב שאנחנו מצליחים לחזות תרחיש פוליטי מסוים - השווקים בסוף מגיבים בצורה שונה לגמרי, כמו עם בחירתו של טראמפ למשל", אומר עידן אזולאי, מנהל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אפסילון. "ב-2017 זה יהיה מהותי יותר, כי באירופה יש מספר מוקדי בחירות ושם יש חיכוך בין אוכלוסיה מסורתית וותיקה יותר מול אוכלוסיית מהגרים וזרים צעירה יחסית", מוסיף מנהל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות אפסילון, בראיון שנתן ל"גלובס" לקראת סיומה של 2016 ותחילת 2017.

אזולאי מעריך שגוש האירו יתקשה לשרוד במתכונתו הנוכחית. "התחושה האישית שלי היא שבסופו של יום, שאנחנו כמובן לא יודעים מתי זה יגיע, גוש האירו יתפוס צורה אחרת לגמרי. זה גוף שלא כל כך מתפקד - לכל מדינה יש את הפרמטרים שלה, ומדינות הגוש לא יכולות לעשות מניפולציות עם המטבע למשל כדי לטפל בבעיות שורש שלהן. זה מצב לא טבעי לחבר מדינות כמו יוון וגרמניה ביחד".

- מה אתה חושב על מצבה של יוון?

"בגוש חייבים שהם יעמדו בהסדר החוב, מכיוון שבנקים גרמניים מעורבים בזה, אבל יכול מאוד להיות שיהיה ביוון הסדר חוב נוסף".

- מה יקרה אם הגוש יתפרק?

"גרמניה תהיה המפסידה הגדולה ביותר מכיוון שהמטבע הגרמני יתחזק מאוד ביחס למטבעות האחרים, וזה לא טוב להם. ברור לגמרי שהמגמה הכללית היא של בידול ולאומיות, גם בארה"ב וגם במקומות אחרים בעולם. זה המוטיב המרכזי שימשיך ללוות אותנו ב-2017, מה שמגדיל מאוד את רמת האי ודאות בשווקים".

- אבל ב-2016 ראינו שהשווקים דווקא חזרו מהר מאוד לעלות, ו"עיכלו" יפה מאוד את הזעזועים הפוליטיים בבריטניה ובארה"ב...

"נכון. אף פעם אי אפשר לדעת בדיוק אם האירועים כבר מגולמים במחירים או לא. למדיניות של בדלנות יש כל מיני השלכות, כמו למשל על האינפלציה. חברות שנשארות בארה"ב יצטרכו לייצר אולי בעלויות גבוהות יותר. כרגע יש הרבה מאוד נעלמים".

- חלק מהצעדים שטראמפ רוצה להעביר מנוגדים למדיניות המסורתית של הרפובליקנים.

"נכון. לכן צריך להמתין ולראות מה יקרה. כנראה שמס החברות הולך לרדת בארה"ב. אם המס יירד זה טוב למשקיעים, אבל קשה לדעת כמה זה באמת יתרום לצמיחה. רפורמה במס האישי עשויה לתרום יותר, אבל גם שם קשה לדעת מה יקרה. כל הסיטואציה יכולה להמשיך לתמוך בשוק המניות ב-2017, אם כי התחושה שלי היא שהתגובה בשווקים לבחירתו של טראמפ הייתה אגרסיבית מדי וצריך לחכות ולראות מה הוא יעשה. גם אם האינפלציה תעלה זה יקרה בעיקר בארה"ב ולא בשאר העולם, כי הפעולות שלו ישפיעו בעיקר על המשק האמריקאי. עם זאת, היכולת לספוג עליית תשואות בארה"ב היא מאוד מאוד נמוכה בגלל רמות החוב, וצריך לזכור את זה".

- פער התשואות צפוי להמשיך לגדול?

"כבר היום הפערים בתשואות בין האג"ח הגרמניות לאמריקאיות ל-10 שנים הם הכי גדולים שהיה אי פעם. זה כמובן מחזק מאוד את הדולר, מה שמשפיע על הרווחיות של החברות האמריקאיות שמייצאות לאירופה. כך שכל העולם מושפע מכך, וגם המשק האמריקאי. מכאן, שפוטנציאל העלייה בתשואות בארה"ב וגם בשאר העולם הוא מאוד מאוד מוגבל".

- אז מה המלצתך מבחינת מח"מים?

"אנחנו נמצאים, וכמובן שממליצים, להיות במח"מים ארוכים. כמובן שהאג"ח יכולות להמשיך לרדת והתשואות לעלות, אבל אנחנו בדעה שהמהלך האחרון היה מהיר מדי וחזק מדי. וכמו שאמרתי, קשה מאוד לדעת מה טראמפ יצליח לבצע מכל מה שהוא אמר".

 

"אפשר לדחוף הרבה יותר גבוה את המשק"

- מה אתה חושב על מצב המשק שלנו?

"זה נראה שהמשק בריא וצומח יפה, אבל כשמפרקים את הצמיחה לגורמים זה נראה פחות טוב. נמשיך לראות כאן מדיניות מוניטרית מרחיבה גם ב-2017, וכנראה גם ב-2018. דווקא אצלנו יש מקום למדיניות פיסקאלית מאוד מרחיבה".

- נכון. הגירעון אצלנו נמוך...

"כן. ויש לך גושפנקה מגופים בינלאומיים לעשות את זה. בכל העולם עושים את זה. היום אפשר ללוות עדיין בריביות מאוד נמוכות. ולמרות זאת במשרד האוצר ממשיכים עם מדיניות היד הקפוצה".

- אבל מצב המשק טוב יחסית, אם אתה מסתכל על נתוני המאקרו.

"נכון. אבל יש הזדמנות לדחוף את המשק למקומות הרבה יותר גבוהים, ואם לא עושים את זה, יכול להיות שב-2017 נראה פגיעה בצמיחה".

- אז מה התחזיות שלכם באפסילון לגבי מדדי המניות בסוף 2017?

"יש רפורמה במדדים, כך שהמשקל של מניות הפארמה שהעיקו על המדדים יהיה יותר נמוך. גם ב-2017 תהיה משמעות מאוד גדולה לבחירה נכונה של הסקטורים, לכן אנחנו מעדיפים לא להתייחס למדדים הכלליים כמו ת"א 35 או ת"א 90. גם ב-2017 צריך יהיה להתמקד בסקטורים מסוימים".

למרות העליות האחרונות במניות הבנקים, באפסילון מעריכים שאלו זולות יחסית. "המאזנים של הבנקים חזקים יותר לעומת המצב לפני שנתיים-שלוש, והמניות יחסית זולות עדיין. אנחנו בהמלצת 'משקל יתר' על הסקטור", אומר אזולאי.

המניות שיבלטו על פי אפסילון

תוות האנליסטים של אפסילון מספק את הערכותיו לגבי הצפוי בסקטורים שונים בבורסה, כמו גם המלצות לגבי מניות אטרקטיביות עם פוטנציאל לאפסייד משמעותי ב-2017:

אנרגיה: שותפויות רציו וישראמקו מומלצות

לנה וייסביין, אנליסטית תעשיה ואנרגיה באפסילון, מעריכה שהשותפות במאגר הגז "לוויתן" ידחפו את הפרויקט קדימה בשנתיים הקרובות ויציגו, בדומה ל"תמר", יכולת ביצוע טובה מאוד תוך עמידה בלוחות הזמנים שנקבעו לפרויקט. "רואים לאחרונה התקדמות מהותית בפיתוח לוויתן. אם מסתכלים על כל ההסכמים שנחתמו עד עכשיו, 4.7 BCM לשנה מתוך 12 BCM בשלב הראשון של הפרויקט, זה הרבה בשביל השלב הראשון בפיתוח המאגר. אני מעריכה שיהיו עוד הסכמים מול התעשייה המקומית, כי יש ביקוש לזה. כולם רוצים הסכמים לטווח ארוך".

- מה לגבי שלב ב'?

"כאן מדובר על עוד 9 BCM שנתי. השוק הטורקי בהחלט יכול להיות אופציה, כי הדרישה לגז טבעי שם החל מ-2020 היא ליותר מ-50 מיליארד מ"ק בשנה, כך שהביקוש בהחלט קיים והם רוצים לגוון את הספקים שלהם. אופציה נוספת היא מול BG-של ומתקן ההנזלה שלהם במצרים, וכאן אין תחרות ממאגר זוהר המצרי".

לדעת וייסביין, "שותפות רציו מאוד אטרקטיבית. יש שם אפסייד מהותי כי נראה עוד חתימות על חוזים בלוויתן. השותפויות הוכיחו בתמר שהן יכולות לעמוד בלוחות הזמנים ולפתח מאגר משמעותי. וגם ישראמקו".

- למה ישראמקו?

"בגלל ההחזקה שלה בתמר, שהוא מאגר גז טבעי קיים, פעיל וגדול. ב-2019 ההסכמים מול חברת החשמל ייפתחו וקשה מאוד להעריך מה יקרה אז, כי זה תלוי בהרבה גורמים ונעלמים כמו מחיר הנפט שיהיה אז. זה הסיכון שקיים, והוא מהותי".

נדל"ן מניב: הגדולות ימשיכו לספק תשואה עודפת; מגה אור מומלצת

בן נובו-שלם, מנהל מחלקת מחקר ואנליסט לתחום הנדל"ן המניב, לא מתרגש מעליית התשואות האחרונה בשוק האג"ח הממשלתיות וההשפעה האפשרית שלה על חברות הנדל"ן המניב. "הייתה שנה מצויינת בתחום הנדל"ן המניב", הוא אומר. "אנחנו היינו בעבר, וגם היום, בגישה הפוכה ממה שמקובל בשוק. לתפיסתנו יש יותר מדי סקפטיות לגבי כמה בונים וכמה התחלות בנייה יש, גם בתחום המשרדים וגם במסחר. יש הבדלים גדולים בין קניונים ונכסי מסחר ומשרדים במקומות טובים, לעומת כאלה שממוקמים במקומות פחות טובים. ולחברות הגדולות בתחום - עזריאלי, מליסרון וביג - יש הרבה נכסים שנמצאים במקומות טובים מאוד, ורואים את זה בתוצאות שלהן".

- אילו מגמות מתפתחות בתחום?

"מלבד מה שציינתי, רואים שיש מגמה של הליכה למגה-נכסים, כלומר נכסים גדולים שלצורך בנייתם נדרשת השקעה של מיליארד שקל ויותר. המשמעות היא שלחברות הקטנות יותר קשה להתחרות. בבאר שבע ובקריות רואים למשל שיש עודף היצע של מסחר אבל הנכסים הטובים, כמו הקריון של מליסרון, לא מושפעים מכך. לעזריאלי יש את הגרנד-קניון בבאר שבע ויש להם את היכולת להחיות אותו, לשנות את תמהיל החנויות במידת הצורך, והוא ממשיך להיות נכס חזק. כך גם לגבי ביג.

"לגדולים יש את היכולת לשמר ולהשביח את הנכסים שלהם. אחרים לעומתם מתקשים לעמוד בתחרות, גם כי שוכרים שלהם עוברים הרבה פעמים לנכסים החזקים יותר של הגדולים".

- יש מגמה דומה גם בחו"ל.

"נכון, זו מגמה שמאפיינת גם את ארה"ב ואירופה".

בשאלה מה ההשפעה של האינטרנט והמסחר האלקטרוני על השוכרות, אומר נובו-שלם כי "בחו"ל זה משפיע הרבה יותר. לארץ זה עדיין לא הגיע, וייקח כנראה עוד שנים. יש מחסומים כמו לוגיסטיקה וזמן הגעה של המשלוח לארץ. יש מגמה בחו"ל של חברות אופנה גדולות לסגור סניפים וחנויות במיקומים מרוחקים ולפתוח חנויות במיקומים מרכזיים מאוד, כדי למשוך לקוחות שיוכלו להתרשם ולמדוד, ולאחר מכן אולי לעשות רכישה באינטרנט. לארץ זה יגיע אולי בעוד 5-10 שנים".

- אז אתה ממליץ להמשיך להתמקד בחברות הגדולות?

"כן. המניות שנסחרות כאן הן של החברות הגדולות. צריך להבין שהקניונים ומרכזי המסחר החזקים ימשיכו להיות טובים. אנשים רוצים לצאת לבלות ולא לשבת בבית".

אם כך, אילו מניות מומלצות בתוך הסקטור? "אנחנו מעדיפים חברות עם פיזור בתמהיל, כלומר גם משרדים וגם מסחר. וגם חברות שיש להן רכיב יפה של ייזום, עדיף עם קרקעות היסטוריות. עזריאלי למשל תתחיל לאכלס ב-2017 שני נכסים מאוד גדולים, בשרונה ת"א ובראשון לציון, שצפויים להניב לה תוספת משמעותית בהכנסות. יהיו לה גם רווחי שערוך כתוצאה מהתחלת האכלוס של הפרויקטים. מלבד עזריאלי אנחנו מאוד אוהבים את ביג, גם בגלל הייזום וקרקעות שיש לה במאזן שנרכשו במחירים נמוכים".

נובו-שלם מעריך שבמניית מגה-אור, שזינקה בכ-150% בשלוש השנים האחרונות, עדיין גלום פוטנציאל לאפסייד משמעותי. "זו חברה מעניינת מאוד. השנה הם צפויים להשלים הקמה של מספר נכסי לוגיסטיקה, וגם שם יהיו להם רווחי שערוך יפים. לחברה גם כמה נכסים מסחריים יפים, והם מתחילים להקים את איקאה בבאר שבע. יש להם שוכרי עוגן מאוד חזקים כמו רמי לוי. ב-2018 אני רואה את תמהיל הנכסים שלהם עם כ-70% תעשייה ולוגיסטיקה והשאר מסחרי. עלות הבנייה בלוגיסטיקה נמוכה יחסית למשרדים או מסחר. הפער בין התשואה שמגה אור יודעת לייצר מהנכסים והייזום לעומת הריבית שהיא משלמת על האג"ח שהנפיקה הוא 5%-6%, וזה מאוד משמעותי. לכן, יש עדיין אפסייד מאוד משמעותי במניה".

חברות האשראי החוץ בנקאי: האחים נאוי ופנינסולה

אלעד כהן, אנליסט תחום תקשורת וחברות אשראי חוץ בנקאי באפסילון, מעריך שתחום האשראי החוץ בנקאי ימשיך ליהנות מרוח גבית שמגיעה ממספר כיוונים. "החברות בתחום נהנות ממספר מגמות חיוביות, כמו האשראי הזול והמגבלות של הבנקים במתן אשראי, שנובעות בין השאר מעלות האשראי הנמוכה. נוצר ואקום שמאפשר לחברות הציבוריות - פנינסולה, נאוי, אס.אר.אקורד ואופל בלאנס - להגדיל את תיקי האשראי שלהן. ב-2013 תיקי האשראי שלהן גדלו פי 2 בתוך שנתיים וחצי במצטבר".

- ועדיין יש להן לאן לצמוח?

"בהחלט. עדיין חלקן מסך האשראי במשק הוא מאוד מאוד קטן, פחות מחצי אחוז. בנוסף, הרגולטור רוצה לעודד את הסקטור הזה. שר האוצר כחלון רוצה לנער את המערכת הבנקאית, ובין השאר הוא שואף לעשות זאת באמצעות עידוד החברות האלה. הן יכולות כעת לגייס חוב בבורסה ולא לקחת רק אשראי מהבנקים, וזה מוביל לירידה בעלויות האשראי שלהן".

עוד לדבריו, "ישנו גם חוק שעבר של פיקוח על נותני שירותי מטבע, שייכנס לתוקף באמצע 2017, וזה יתרום לחברות הציבוריות כי אצלן כבר קיים הממשל התאגידי. לכן יהיו שחקנים קטנים שייצאו מהתחום, וזה ידחוף קדימה את החברות הגדולות. חוק נוסף שנמצא בצנרת הוא חוק המשכון, שיחייב את הבנקים לצבוע משכונים".

כהן מסביר כי "כמו בחברות נדל"ן שמשעבדות פרויקט מסוים, יהיה שכלול של השוק, וכך חברות האשראי יוכלו לתת כסף כנגד בטוחה ספציפית ולא מול העסק כולו. הסקטור כולו ייהנה מזה".

המניות המומלצות של אפסילון בתחום הן "שתי הגדולות, נאוי ופנינסולה, המציגות תיק אשראי מתפתח ומגוון, וטומנות פוטנציאל לאפסייד יפה עם סיכון לא גבוה יחסית. רואים שההנהלות של החברות האלה יודעות לבצע עבודה טובה ולספק ערך מוסף למשקיעים. יש להנהלות שם הרבה ניסיון, הן מחלקות דיבידנדים ויש להן תשואה יפה מאוד על ההון".