נחשף ב"גלובס": תספורת לשטרי ההון של גזית גלוב בקב' לוזון

לוזון תקצה לגזית גלוב אג"ח חדשות ומניות כנגד ביטול חוב של כחצי מיליארד שקל ■ גזית גלוב כבר הפחיתה את שווי החוב לכ-120 מיליון שקל בלבד

חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי  / צילומים: תמר מצפי
חיים כצמן, מבעלי גזית גלוב ועמוס לוזון, בעלי קבוצת א.דורי / צילומים: תמר מצפי

קבוצת עמוס לוזון (לשעבר קבוצת א. דורי) התייחסה היום (ג') לראשונה לסוגיית שטרי ההון והלוואת הבעלים שהעמידה לה בעלת השליטה הקודמת - קבוצת גזית גלוב, ועדכנה כי הצדדים מנהלים מו"מ לקראת עסקה שצפויה לשקף לענקית הנדל"ן המניב שבשליטת חיים כצמן תספורת של מאות מיליוני שקלים על החוב של של קבוצת לוזון כלפיה (אשר כבר הופרש ברובו הגדול בספרי גזית גלוב). זאת כפי שנחשף ב"גלובס" כבר בחודש יוני.

מדובר בשטרי הון ובהלוואת בעלים שהועמדו בעבר לקבוצת לוזון, בהיקף כולל של כחצי מיליארד שקל, ושערכם המופחת בדוחות גזית גלוב עמד בסוף הרבעון השלישי השנה על כ-120 מיליון שקל בלבד.

מהעדכון שפרסמה לוזון הבוקר, עולה כי העסקה הנרקמת בין הצדדים תכלול, כנגד מחיקת החוב הכולל, הנפקת אג"ח סחיר חדש של לוזון לגזית גלוב בהיקף של 120 מיליון שקל והנפקת מניות שיהוו 15% מהונה של לוזון (בשווי שוק נוכחי של כ-20 מיליון שקל).

עוד קובע ההסכם כי כל ריבית שנצברה ותיצבר בגין ההלוואה של גזית גלוב לחברה, תשולם לה באמצעות הקצאת מניות, במחיר שיוסכם בין הצדדים.

כאמור, בדוחות גזית גלוב כבר בוצעו בעבר מחיקות גדולות, בהיקף של מאות מיליוני שקלים, בגין החוב שהועמד לקבוצת לוזון, הפועלת בתחומי הנדל"ן והתשתיות.

נפתחת הדרך לחלוקת דיבידנדים

את מניות השליטה בקבוצת לוזון (אז קבוצת א. דורי), מכרה גזית גלוב לידי עמוס לוזון, במהלך בזק בתחילת השנה, תמורת פחות מ-10 מיליון שקל.

זאת, בעקבות כאוס פיננסי בחברה הבת דורי בניה, שגרם לראשי גזית גלוב להעמיד את השליטה בקבוצה למכירה. בסך הכל הזרימה גזית גלוב לקבוצה, בעת שהייתה בעלת השליטה בה, סכומי עתק שהצטברו לכ-750 מיליון שקל. כנגד מחצית מסכום זה (370 מיליון שקל) הונפקו לגזית גלוב שטרי הון צמיתים (ללא מועד פידיון) בריבית שנתית של 2% מעל ריבית הפריים ועד כמחצית מהסכום שלהם ניתן להמרה למניות.

שטרי הון אלה לא כוללים זכויות הצבעה, אולם כן כוללים זכויות הוניות, ופתרון הסוגיה כעת יאפשר לקבוצת לוזון לחלק מעתה דיבידנדים במקרה של רווחים.

מפרטי ההסכם המתגבש בין הצדדים, עולה כי סדרת האג"ח החדשה שמתכננת קבוצת לוזון להנפיק תהיה בהיקף של לפחות 156 מיליון שקל, כאשר יתר הסכום מעבר לזה שיונפק לגזית גלוב יונפק לציבור, וכי קרן אג"ח זו תחל להיפרע בשנת 2022 - "לאחר תום תקופת אגרות החוב הנסחרות הקיימות של החברה". ללוזון כיום שתי סדרות אג"ח נסחרות, בהיקף של כ-230 מיליון שקל, בתשואות של 5.5%-6.5%.

בקבוצת לוזון ציינו כי במסגרת העסקה, שהשלמתה כפופה לכמה תנאים, בהם קבלת אישור הדירקטוריונים של החברות ועוד, "יוענק ויתור באופן מלא סופי, מוחלט ובלתי חוזר...לטובת גזית ומי מטעמה, מכל טענה ודרישה מכל מין וסוג שהוא בכל נושא הקשור לחברה ופעילות החברות הבנות, שעילתה (כולה או חלקה) נוצרה או שמקורה בתקופה שעובר למועד חתימת ההסכם". בלוזון ציינו כי היא מנהלת את המו"מ "כחלק מפעולות ההבראה הנעשות בחברה מאז החלפת השליטה בה".

נזכיר כי בתחילת השנה, במהלך בזק, רכש איש העסקים עמוס לוזון את השליטה בקבוצת לוזון (אז בשמה הקודם, א. דורי), תמורת פחות מ-10 מיליון שקל, ומאז הצליח לייצב את מצבה באמצעות מספר מהלכי ייעול וארגון מחדש, לאחר שנקלעה להפסדי עתק של מאות מיליוני שקלים עקב בור הפסדים עצום שנחשף בחברה הבת דורי בניה. מאז הרכישה זינקה מניית לוזון ביותר מ-300% ומשקפת לחברה שווי של כ-150 מיליון שקל.

אתמול נחשף ב"גלובס" כי לוזון מבקש לאשר למנכ"ל הנכנס של הקבוצה, עו"ד ארז תיק, שכר מופלג בעלות של עד 3.6 מיליון שקל (עד כ-300 אלף שקל בחודש). בסוף החודש שעבר אישר דירקטוריון קבוצת לוזון את מינויו של תיק למנכ"ל החברה, אז אמר לוזון כי "אני עובד עם עו"ד תיק ועם המשרד שלו כבר 18 שנה. יחד נוכל להטיס את החברה לגבהים חדשים". תיק צפוי להיכנס לתפקידו בתחילת חודש פברואר, בכפוף לאישור תנאי התגמול שלו, אשר חורגים ממדיניות התגמול שאושרה בחברה בעבר.