מהפך, מודל 2016: משמרנות - לאהבת הסיכון

השנה שהתחילה בנהירה למוצרים סולידיים כמו מדדי תנודתיות נמוכה ודיבידנד, מסתיימת במרדף אחר תשואה במקומות אטרקטיביים יותר כמו פיננסים ■ אילו מגמות יימשכו ל-2017?

 בוול סטריט/ צילום: רויטרס
בוול סטריט/ צילום: רויטרס

שנת 2016 תיזכר בשווקים כשנה של מהפכות. שוק המניות האמריקאי פתח אותה בירידות החדות אי פעם (11% ב-30 הימים הראשונים), וסגר אותה בעלייה של יותר מ-13%; מחיר הנפט צנח לשפל של 13 שנה ומאז המריא ביותר מ-100%; התשואות ל-10 שנים בארה"ב הגיעו השנה לשפל של 1.32%, אך בתוך פחות מ-5 חודשים הכפילו את עצמן; הברקזיט הוביל לקריסה בשווקים, אך היא נמחקה בתוך פחות משבועיים. ולבסוף, ניצחון דולנד טראמפ בבחירות לנשיאות כנגד כל הסיכויים, הצית ראלי בשוקי המניות.

בשנה שהתאפיינה במהלכים קיצוניים, הטרנדים השתנו במהירות - והכסף הגדול החליף כיוון לא מעט פעמים. תעשיית קרנות הסל בעולם סוגרת את אחת משנותיה הסוערות, עם כניסת הכספים הגדולה ביותר אי פעם בשנה, מעל 275 מיליארד דולר.

תנודתיות פחות נמוכה

למרות התנודתיות בשווקים, רוב הטרנדים שעליהם הצבענו כאן במהלך 2016, הניבו למשקיעים תשואה נאה, אך ברוב המקרים עיתוי הכניסה והיציאה היה משמעותי. הטרנד הגדול של המחצית הראשונה היה מדדי התנודתיות הנמוכה, בעיקר בשל הירידות החדות בתחילת 2016 והחששות ששררו בשווקים, שהרחיקו רבים משוקי המניות.

שינוי הטעמים של המשקיעים במהלך השנה החזיר רבים דווקא לסקטורים התזזיתיים, כך שבמחצית השנייה הביצועים של מדדי התנודתיות הנמוכה היו פחות בולטים. מאז ההמלצה על האפיק באמצע ינואר הם עלו ב-17.5%, אך מי שלא שמר את הכסף בנזילות אלא הסתכן והשקיע כנגד המגמה אז ב-S&P500, הרוויח 23%.

במבט קדימה, מדדי התנודתיות הנמוכה נראים פחות אטרקטיביים, בעיקר בגלל הצפי לשיפור בכלכלת ארה"ב ולהמשך עליית ריבית - תהליכים שאינם מיטיבים לרוב עם סקטורים כמו תשתיות בסיסיות (XLU), טלקום וצריכה בסיסית, שהם הסקטורים הגדולים במדדי התנודתיות הנמוכה. גם התמחור של מדדי התנודתיות הנמוכה נראה גבוה יחסית (מכפיל 22 לקרן הסל SPLV), אך תנודתיות מפתיעה בשוקי המניות עשויה לשנות את המצב הזה במהירות.

יחד עם מדדי התנודתיות הנמוכה, בלטו מדדי מניות הדיבידנד, אך האחרונים המשיכו להפגין ביצועים חזקים גם במחצית השנייה. בחצי השנה שחלפה מאז שכתבנו על מדדים כמו DVY, הם הניבו מעל 8.5%, למרות עליית התשואות הממשלתיות. אחת הסיבות היא שהסקטורים המובילים במדד, כמו DVY, שונים מאלה של מדדי התנודתיות הנמוכה ויש בהן ייצוג לסקטורים אחרים ולמניות כמו לוקהיד מרטין, שברון, קאטרפילר ומקודנלדס. תשואת הדיבידנד הגלומה במדד כיום היא כ-3% והמכפיל העתידי אמנם אינו זול (20), אך קרוב לזה של המדדים המובילים האחרים ולכן הטרנד עשוי להימשך גם בחודשים הקרובים. מאז הבחירות בארה"ב הניבו מניות הדיבידנד כ-7.5%, קצת יותר מ-S&P500.

הפתעות סקטוריאליות

אחרי כמה שנים של ביצועים חזקים, 2016 לא האירה פנים למניות הצריכה. סקטור הצריכה המחזורית וסקטור הצריכה הבסיסית היו מהמגזרים החלשים ב-S&P500. בצריכה הבסיסית זה אולי מובן, על רקע השיפור בצמיחה הכלכלית והנהירה לסקטורים אטרקטיביים יותר, אך בסקטור הצריכה המחזורית השונות גדולה. תתי סקטורים שונים כמו בתי קזינו, חברות כבלים וציוד אלקטרוניקה לצרכנים, עלו ב-30%. מניות פרסום, ריהוט לבית וחברות בידור עלו בכ-12%, אך חברות ציוד לרכב, הנעלה, ציוד לבית, הלבשה והוצאה לאור ירדו ב-12%-30%. בסיכום השנה הניב סקטור הצריכה הבסיסית 3.2% והצריכה המחזורית 5.7%.

ביצועים גרועים יותר היו רק לסקטור הנדל"ן (שהפך לסקטור עצמאי בספטמבר האחרון), שירד ב-1.1% ולסקטור הבריאות שבסיכום שנה ירד ב-3.5%. ההמלצה על סקטור הבריאות נבעה מהתמחור הזול של רבות מהחברות בו - מה שטרם השתנה - אך החששות מהסקטור נובעות בין היתר מרפורמה במחירי התרופות (אמנם פחות דרמתית מזו שתיכננה הילארי קלינטון, אך עדיין תשפיע על החברות) ומשערוריות שאופפות חלק מהחברות (תיאומי מחירים, העלאת מחירים וכו'). נראה החששות האלה ימשיכו להאפיל על ביצועי הסקטור בחודשים הקרובים.

הסקטור המפתיע של השנה הוא הפיננסים והוא אחת ההמלצות המוצלחות שלנו, עם תשואה של 18.5% בתוך חודש ושבוע. הפיננסים היה אחד המגזרים המדוכאים ביותר ב-S&P ועד לאחרונה הוא היה גם היחיד שלא חזר לשיא שלו מאז 2007. ההצלחה של הסקטור כפולה. המשבר של 2007-2008 גרם לבנקים בארה"ב להיערך לחורף שחון שיימשך שנים רבות ולכן הם עברו תהליך התייעלות דרמטי.

משום כך, הזינוק במחזורי המסחר ב-2016 על רקע הטלטלות בשווקים הניב הכנסות גבוהות שירדו ישר לשורה התחתונה. בה בעת, עליית הריביות (זו שהיתה וזו שתהיה) יחד עם הצפייה להקלה ברגולציה על-ידי הממשל החדש בארה"ב, היוו מנוע נוסף למניות הפיננסים. במבט קדימה, זה נראה טרנד שעשוי להימשך לתוך 2017, במיוחד לנוכח הנכונות באירופה לסייע לבנקים כושלים (כמו המהלך שמובילה איטליה) והרגיעה גם בחזית הבנקים בגרמניה.

עוד סקטור שעשוי להמשיך להפתיע, הוא התשתיות והתעשייה. כנגד כל התחזיות, הוא זינק בכ-10% מאז המלצנו עליו כאן, שלושה שבועות לפני הבחירות. במידה רבה, ביצועיו העתידיים קשורים לתקציב שיקבל מהממשל החדש ולמידת ההגדלה של התקציבים המופנים לשדרוג התשתיות, כפי שהבטיח טראמפ.

השילוב של שני הסקטורים האחרונים, התעשייה והפיננסים, היה הגורם המרכזי להמלצה על דאו ג'ונס רק בתחילת דצמבר - המלצה שכבר הניבה תשואה של 10%. כל עוד יימשכו הביצועים החיוביים של הסקטורים האלה, הביצועים העודפים של המדד עשויים להימשך.

יקר, אבל יכול להמשיך לעלות

אחד האפיקים המעניינים שהתייחסנו אליהם כאן, היה של מניות הסייבר. מאז ההמלצה לפני כשבעה חודשים, הן הניבו מעל 17%. כמו אז, גם היום הסקטור הזה נראה יקר יחסית וחברות רבות בו עדיין מפסידות.

עם זאת, הוא עשוי להמשיך להניב ביצועים חזקים בשל ההוצאה הגדלה של חברות על תחום האבטחה, בין היתר על רקע פריצות מתוקשרות לחברות והדיווחים על הפריצה של האקרים רוסיים למחשבי המפלגה הדמוקרטית לקראת הבחירות בארה"ב. דרישות הרגולטורים בארה"ב צפויות להוביל בנקים גדולים, חברות תשלומים וחברות אחרות להגדיל בשנים הקרובות את ההשקעה במערכות אבטחה כנגד פריצות ומתקפות ועשויות לתרום לצמיחה מהירה בתחום הזה.

פרופיל סיכון גבוה

במהלך השנה הפנינו זרקור לאפיקים שהספיקו לעלות ולרדת, לעתים אפילו יותר מפעם אחת. אחד מהם היה אג"ח High Yield - מאפיקי ההשקעה החזקים ביותר בשנה האחרונה. מתחילת 2016 עלתה HYG, קרן הסל הגדולה ביותר לחשיפה לאפיק זה, בכ-13.5%, בדומה לביצועים של S&P500. במידה רבה, ביצועי אג"ח High Yield היו קשורים להתאוששות מחירי הנפט, שכן כ-12% מהחברות באפיק זה הן מתחום האנרגיה. למרות מרווחי השפל של האג"ח הזה כיום, במבט קדימה ההשקעה באג"ח High Yield ממשיכה להיות מעניינת ועשויה אף להיות חלופה לחשיפה למניות בארה"ב.

גם מניות השווקים המתעוררים הצליחו השנה סוף סוף לזכות בתשומת לב המשקיעים. מאז סוף הרבעון הראשון ועד לבחירות בארה"ב, הניבה קרן הסל EEM לחשיפה לשווקים מתעוררים תשואה של מעל 12%, אך שני שלישים מהתשואה נמחקו מאז הבחירות - כאשר כסף גדול חזר לארה"ב בעקבות עליית התשואות. ולמרות הירידות החדות, עדיין חלק מהשווקים המתעוררים רשמו ביצועים פנומנליים השנה, כמו ברזיל (עלייה של 30%, אחרי שכבר עלתה ב-60%), רוסיה ופרו (30% כל אחת), אוקראינה (40%). מעל כל אלה ריחפה הבורסה בסין עם ירידות של מעל 10%. ב-2017 סין עדיין יכולה לזעזע את השווקים, אך חשיפה סלקטיבית לחלק מהמתעוררים נראית מעניינת, גם אם תנודתית.

הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בצרכיו האישיים והמיוחדים של כל משקיע

המלצות מדור
 המלצות מדור