סיכום עולמי: המרוויחות והמפסידות הגדולות של שנת 2016

שוק המניות השורי בוול סטריט סוגר שנה שמינית ברציפות, גם אחרי כמה אירועים גלובליים עם פוטנציאל להכביד על השווקים ■ מי נשאר מחוץ לחגיגה?

בורסות אסיה סין יפן / צילום: רויטרס
בורסות אסיה סין יפן / צילום: רויטרס

שוק המניות השורי שהחל בוול סטריט במארס 2009, מסרב לגווע וגם שנת 2016, שהחלה בירידות חדות בשוקי המניות מסביב לעולם, מסתיימת בתנופת עליות כשמדדי המניות בארה"ב שוברים שיאים חדשים כמעט מדי יום.

השוק השורי, שכבר אינו צעיר, הפגין גם השנה יכולות התאוששות מרשימות מכמה אירועים שאינם דווקא כלכליים, אך שנתפסו כבעלי השפעה שלילית על השווקים. המרכזיים שבהם - הברקזיט המפתיע בבריטניה בקיץ ובחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארה"ב (שכבר לא הפתיעה אף אחד, פשוט מכיוון ש"החזאים" למיניהם כבר פחדו להתנבא) בתחילת חודש נובמבר.

אם עד לבחירתו של טראמפ נעו מדדי המניות המובילים בעולם בטווח צר שבין ירידות של אחוזים בודדים לעליות קלות, הרי שהבחירה הביאה לטלטלה של ממש - כמה שעות של "הלם" וירידות חדות, שכבר באותו היום התהפכו לעליות חדות, ומאז "ראלי" מסורתי של נובמבר-דצמבר עם עליות חדות במדדי המניות באירופה ובארה"ב.

כמובן שיש עוד סיבות ל"ריצה" של מדדי המניות קדימה, כמו למשל פסגת ראשי ארגון יצואניות הנפט בתחילת דצמבר וההחלטה שלהם על קיצוץ מהותי בתפוקה, מהלך שהוביל לעליות חדות מאוד בנוזל השחור, ובאופן טבעי להתאוששות מרשימה במניות של חברות האנרגיה מסביב לעולם.

לעלייה החדה במחירי הנפט יש כמובן השלכות חיוביות מעבר לחברות האנרגיה, שכן היא מסירה עננה כבדה מעל בנקים רבים שהיו חשופים להלוואות בהיקפים משמעותיים שניתנו לסקטור, כך שהיא תרמה את שלה לעליות בסקטור הבנקים העולמי ולמגמה חיובית בסקטורים נוספים.

הבחירה של טראמפ וההצהרות שלו במהלך הקמפיין ולאחריו, בעיקר בנוגע להורדות מסים שצפויות להביא לעלייה בגירעון בתקציב הממשל, הביאו לעלייה חדה בתשואות האג"ח האמריקאיות ולמעבר של לפחות חלק מהכספים שיצאו משם לעבר השקעות במניות של חברות מובילות, וגם כאלו שמחלקות דיבידנדים עם תשואה גבוהה יחסית.

מדדי המניות המובילים בארה"ב, אירופה ואסיה, לכן, עומדים לסיים את השנה עם תשואות חיוביות נאות מאוד. מדד הדאו ג'ונס הגלובלי טיפס השנה ב-6.1%, בעוד המדד שאינו כולל את המניות האמריקאיות רשם עלייה של פחות מ-1% (נתון המלמד על התשואה העודפת של מדדי הבורסות בארה"ב).

מדד הדאו ג'ונס המכיל את 30 המניות המובילות בבורסות של ניו יורק רשם מתחילת השנה עלייה של 14% והוא על סף פריצת רף 20 אלף הנקודות; ה-S&P 500 התקדם ב-11% והוא מתקרב ל-2,300 נקודות; ומדד הנאסד"ק הוסיף 9% אל סף ה-5,500 נקודות.

באירופה תרם הפיחות החד בשער הליש"ט מול הדולר והאירו לעלייה של 14% במדד הפוטסי 100 הבריטי, הדאקס הגרמני התקדם השנה בכ-7% והקאק 40 הצרפתי רשם עלייה של 5%.

שנת 2016, אם כן, שהייתה תנודתיות לא פחות מקודמתה, מסתיימת באווירה חיובית בשוקי המניות. המשקיעים חייבים לזכור, עם זאת, שזאת השנה השמינית ברציפות של השוק השורי בוול סטריט; מחירי המניות כבר מזמן לא זולים (אפשר להתווכח עד כמה הם יקרים, אבל הם בהחלט לא זולים), ועם כל שנה נוספת של עליות בשווקים, ההסתברות שהשוק השורי יסתיים בשנה שאחריה הולכת ועולה. ועולם ההשקעות הוא, כידוע, משחק של הסתברויות.

הנבואה ניתנה כידוע לשוטים, וכמובן שגם ב-2017 הבורסות המובילות מסביב לעולם עשויות לרשום תשואה חיובית. אולם, בדומה לשנתיים שעברו, גם השנה הקרובה צפויה להיות תנודתית למדי עם עלייה ברמת העצבנות והאי ודאות, בעיקר על רקע בחירות במספר מדינות מרכזיות בגוש האירו.

המנצחות הגדולות של 2016: רוסיה וברזיל

101% זו התשואה שרשמה הבורסה של ונצואלה ב-2016 (נכון לתאריך ה-27 בדצמבר). העלייה החדה במדד המניות של קראקס באה לאחר שגם ב-2015 הוא זינק ביותר מ-200%, עלייה מטאורית שבאה לאחר עליות של 44% ב-2014 וטיסה של 500% בשנת 2013.

כלכלת ונצואלה תלויה מאוד במחיר הנפט, וכמובן שההתאוששות האחרונה במחירים בשוק העולמי תתרום להתאוששות המדינה, שלפי דיווחים מרבית אזרחיה סובלים מתת תזונה ומשירותי רפואה ירודים ביותר.

הכלכלה המקומית צפויה לסיים את 2016 עם התרחבות של קרוב ל-7% בתמ"ג וקצב אינפלציה שעומד על כ-180%. לכן, עשירי ונצואלה ומשקיעים שהחזיקו חלק מנכסיהם במניות הצליחו לשמור באופן חלקי על ערכו הריאלי של כספם. אולם גם העלייה המטאורית במדד המניות המקומי לא פיצתה באופן מלא על העלייה החדה במדד המחירים לצרכן, ובבחינה ריאלית המשקיעים למעשה הפסידו עשרות אחוזים. שיעור הריבית במדינה עומד על 22.5%.

התשואה הנומינלית במדד המניות המקומי, בוונצואלה או בכל מדינה אחרת, מטעה מאוד. בוונצואלה למשל המטבע המקומי איבד מערכו יותר מ-50% מול הדולר בארבע השנים האחרונות (ירד ב-33% השנה), כך שמשקיע זר שסופר את הרווחים שלו בדולרים רואה תשואה נמוכה בהרבה מההשקעה במדד המניות של קראקס.

74% היא התשואה שהניב השנה מדד המניות המוביל של בורסת קהיר (CASE 30). גם הכלכלה של שכנתנו הדרומית סבלה בשנים האחרונות מהידרדרות מתמשכת, בין השאר על רקע פיגועי טרור שהביאו לירידה חדה בהכנסות מתיירות, ענף חשוב במיוחד לכלכלה המצרית.

מצבה הקשה של הכלכלה הביא את הנשיא א-סיסי לבצע בנובמבר מהלך של הפחתת סובסידיות על מוצרי יסוד לצד ניוד מלא של הלירה המצרית, מה שהוביל לפיחות אדיר במטבע מרמה של 8.8 לירות מצריות לדולר בתחילת נובמבר עד ל-19 לירות לדולר כיום, כלומר התחזקות של יותר מ-100% בשער הדולר מול הלירה המצרית.

מכאן, שמשקיע מקומי נהנה מתשואה של יותר מ-70% בבורסה המצרית, אולם במונחי דולר התשואה הופכת לשלילית בשיעור של 19%.

כלכלת מצרים צפויה לסיים את 2016 עם התרחבות של קרוב ל-5% בתוצר המקומי הגולמי (צפויה ירידה לקצב של כ-4% בשנה הבאה). שיעור האבטלה הרשמי במדינה עומד על 12.6%, קצב האינפלציה מתקרב ל-20% (צפוי לרדת בשנה הבאה ל-16%) ושיעור הריבית הוא 14.75%.

50% היא התשואה ממנה נהנו המשקיעים במדד המניות המוביל בבורסה של מוסקבה, RTS, במונחי מטבע מקומי. ואולם, בניגוד למטבעות של ונצואלה ומצרים, הרובל הרוסי התחזק השנה מול הדולר האמריקאי, ולאחר שפתח את 2016 בשער של 73 רובל לדולר (לאחר פיחות של כ-20% בשנת 2015) הוא מסיים אותה סביב 60 רובל לדולר, ייסוף של 18% לערך. משקיע בינלאומי, לכן, ראה תשואה של כ-80% במונחי דולר על השקעתו ברוסיה השנה.

כלכלת רוסיה כידוע תלויה מאוד במחירי הנפט, וההתאוששות המרשימה של הנוזל השחור בחודש האחרון חיזקה את המטבע ותרמה לעלייה החדה במחירי המניות. עם זאת, מחיר הנפט עדיין נמוך יחסית וצפוי להישאר ככל הנראה בטווח של 50-70 דולר לחבית בשנה הקרובה, ובטווח זה הכלכלה הרוסית לא צפויה לחזור לשיעורי צמיחה גבוהים.

התמ"ג הרוסי צפוי להתרחב בסיכום השנה בשיעור אפסי, וגם בשנה הבאה בשיעור נמוך של פחות מ-1%. שיעור האינפלציה במדינה עומד על 5.8% ושיעור האבטלה הרשמי על 5.4%. שיעור הריבית ברוסיה עומד על 10% וצפוי לרדת ל-9% בשנה הבאה.

30% פלוס - זו התשואה שהניבו כמה מדדי מניות בעולם ב-2016, ביניהם מדד מרוול בארגנטינה (עלייה של 40%, בדומה לקצב האינפלציה במדינה), מדד הבווספה הברזילאי (35%), מדדKSE 100 של פקיסטאן עם עלייה של 43% ומדד המניות BUX בבורסה של הונגריה, שממשיך גם השנה לספק תשואה מרשימה של 33% (לאחר עלייה של 44% בשנת 2015).

מדד מרוול בארגנטינה משלים מספר שנים של עליות חדות - ב-2015 הוא התקדם ב-36% לאחר 59% ב-2014 ועלייה של 117% בשנת 2013. כלכלת ארגנטינה צפויה לרשום התכווצות בשיעור מזערי ולשמור על יציבות ב-2017. שיעור האבטלה במדינה עומד על 8.5% והריבית על 24.75%. עם זאת המטבע המקומי, הפזו, נחלש השנה בכ-20% מול הדולר (ב-5 שנים הוא צנח ב-74% מול המטבע האמריקאי), כך שהתשואה הדולרית של מדד המניות המקומי עומדת על כ-20% בלבד.

בדומה לרוסיה, גם הכלכלה הגדולה ביותר מבין מדינות אמריקה הלטינית, ברזיל, מתאוששת ממשבר קשה בשנתיים האחרונות, וב-2016 צפויה לרשום צמיחה שלילית של 0.7%. במהלך השנה הבאה צפוי המשק הברזילאי לעבור לצמיחה חיובית בשיעור של פחות מ-1%. שיעור האבטלה במדינה עומד על 11.8%, קצב האינפלציה השנתי על 7% (צפוי לרדת ל-6% ב-2017) ושיעור הריבית הוא ברמה של 13.75% וצפוי לרדת ל-13.5% בחצי הראשון של 2017. הריאל הברזילאי התחזק השנה ב-18% מול הדולר (לאחר שב-2015 נחלש המטבע ב-47% מול הדולר), כך שמשקיע בינלאומי ראה תשואה דולרית של כ-59% על השקעתו במדד הבווספה.

המפסידות הגדולות: סין, דנמרק ופורטוגל

בצד השלילי, גל העליות של החודשיים האחרונים בבורסות מסביב לעולם, וזרימת הכספים הגלובלית למדדי המניות, הביאו לכך שהירידות הבולטות שנרשמו ב-2016 היו מתונות בהרבה בהשוואה לעליות.

12% היא התשואה השלילית שהפיק מדד המניות של שנחאי. במקביל, מטבע היואן הסיני נחלש בכ-7% מול הדולר, כך שמשקיע סיני שהצליח להוציא כספים ממדינת הענק ולהשקיע בבורסות של ארה"ב ראה תשואה של כ-20%, בעוד שמשקיע בינלאומי בסין הפסיד כ-20% במונחי דולר.

הכלכלה הסינית, שחשיבותה לכלכלה העולמית הולכת וגדלה משנה לשנה, הפכה להיות מקור לדאגה רבה עבור המשקיעים בשנים האחרונות, על רקע האטה בקצב הצמיחה במדינה והתפתחות מספר בועות, הגדולה שבהן היא בועת אשראי וחוב אדירה. המשק הסיני צפוי להתרחב השנה בכ-6.6% ובשיעור של כ-6% בשנה הבאה. קצב האינפלציה עומד על 2.3% והריבית על 4.35%.

גם מדדי המניות של דנמרק (קופנהגן OMX) ופורטוגל (PSI 20) רשמו השנה ירידות של כ-12% כל אחד. המטבע של פורטוגל הוא אירו ושל דנמרק הוא הקרונה, שרשם השנה התחזקות מזערית מול האירו. האירו, אגב, עומד לסיים את 2016 בהיחלשות של כ-5% מול הדולר.

שוויץ סיימה את השנה עם תשואה שלילית של כ-6% (ירידה דולרית של 11%), והבורסה של תל-אביב עם תשואה שלילית של 3.5% (במונחי דולר - ירידה של 2%).

סקטורים: משקיעי חברות הכרייה והאנרגיה יכולים לחייך

לאחר שנפגעו ב-2015 מצניחת מחירי הנפט, יכולים המשקיעים בסקטור האנרגיה בארה"ב לחייך לקראת סופה של 2016. כאמור, בחירתו של טראמפ והזינוק במחיר הנפט בחודש האחרון בעקבות פסגת ראשי אופ"ק הביאו לקפיצה במניות הסקטור, והתשואה השנתית של מניות האנרגיה עומדת על כ-23% (נתונים של חברת ההשקעות פידליטי), לאחר ירידה של 25% ב-2015.

בתוך הסקטור רשמו מניות החברות המספקות ציוד ושירותים לחברות החיפושים והקידוח עלייה ממוצעת של 28%, ואילו מניות החברות הפועלות בתחום החיפוש וההפקה הסתפקו בעלייה ממוצעת של 22%.

סקטור נוסף שבלט השנה הוא הפיננסים, עם עלייה ממוצעת של 21%. בתוך הסקטור, מניות הבנקים התקדמו ב-21%, מניות של חברות המספקות שירותים פיננסיים מגוונים עלו ב-26% ומניות הביטוח הסתפקו בעלייה של כ-16%.

גם מניות התעשייה בלטו עם עלייה ממוצעת של 17%. הסקטור הזה מחולק ל-14 תתי סקטורים, ביניהם בלטו מניות הציוד לרכבות וכבישים עם עלייה של 33% ומניות הציוד לתשתיות, בנייה והנדסה שהניבו תשואה של 31% השנה.

סקטורים נוספים שבלטו בעליות הם חברות הכרייה והמתכות היקרות עם עלייה ממוצעת של 47% (חלקן זינקו במאות אחוזים בחצי הראשון של השנה על רקע הקפיצה במחירי הזהב והכסף), ומניות של חברות בתחום אספקת חומרים לבנייה ותשתיות שטיפסו ב-44% בממוצע.

בצד המפסיד בלטו השנה מניות מגזר הבריאות, עם ירידה ממוצעת של 4% (המשקיעים בבורסה של תל-אביב הרגישו היטב את החולשה בסקטור, עם ירידה של עשרות אחוזים במניות טבע, פריגו ומיילן). מניות של חברות התרופות איבדו מערכן 5%, סקטור הביוטכנולוגיה רשם ירידה של 13% ומניות הטכנולוגיה בתחום הבריאות ירדו ב-20% בממוצע בשנה החולפת.

הבורסות הטובות והגרועות בעולם ב?2016
 הבורסות הטובות והגרועות בעולם ב?2016