סיור שווקים מודרך: מה צפוי לשוק המניות העולמי ב-2017?

מה יקרה לסביבת האינפלציה, האם הצמיחה תימשך, כמה תתרחב המדיניות המוניטרית, איזה כיוון תתפוס הפיסקאלית בכלכלות מרכזיות, ואיפה טמונים הסיכונים העיקריים לשווקים?

סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס
סוחרים בוול סטריט/ צילום: רויטרס

בדומה לשנים האחרונות, הסביבה הכלכלית העולמית ב-2017 ממשיכה לתמוך בשוקי המניות, אם כי השנה החולפת הייתה דוגמה בולטת לכך שקיימת חשיבות רבה לאלוקציה הסקטוריאלית והגיאוגרפית. שוק המניות בארה"ב בלט השנה לטובה, אך שוק המניות האירופי היה חלש מאוד וזאת למרות הגדלתה של ההרחבה הכמותית באיחוד. אם כן, כיוון המדיניות המוניטארית הוא לא חזות הכול - בארה"ב הכלכלה המקומית החזקה תמכה בשווקים, ובאירופה התממשות הסיכונים הפוליטיים ובעיות מערכת הבנקאות הכבידו על שוקי המניות. התאוששות מחירי הסחורות, והנפט בראשן, ביחד עם ההתייצבות של הפעילות הכלכלית בסין, תמכו בשווקים המתעוררים אשר חלקם אף עלו בחדות (רוסיה, ברזיל).

בנוסף, את 2016 ניתן לחלק לשני חלקים: במהלך המחצית הראשונה של השנה ראינו את המשכה של המגמה שאפיינה את השווקים מאז אמצע 2014, כאשר נפילת מחירי הנפט, הסביבה הדפלציונית ביחד עם הפחד ממשבר בסין - כולם תרמו לביצוע יתר של הסקטורים הדפנסיביים כדוגמת התשתיות והצריכה הבסיסית. ב-2016 נוסף גם החשש מ-BREXIT שתרם לביצוע היתר של מגזרי המגננה; במחצית השנייה, אחרי ה-BREXIT וביחד עם עליית התשואות והנתונים הכלכליים המשופרים בכל העולם, היינו עדים לרוטציה סקטוריאלית לכיוון המגזרים המחזוריים שלא נראתה זה שנים - בהובלת הפיננסים, הטכנולוגיה והתעשייה.

ב-2017 הצמיחה הגלובלית צפויה לרשום שיפור נוסף וסביבת האינפלציה צפויה לעלות. ב-2016 מגמת ההרחבה הכמותית בעולם הגיעה לשיאה ובשנה שלפנינו אנו מצפים להאצה בקצב העלאות הריבית בארה"ב, צמצום היקף רכישות האג"ח באירופה ויציבות במדיניות המוניטרית של יפן (שליטה בעקום). בד בבד, המדיניות הפיסקאלית תהפוך להיות מרחיבה יותר, כאשר ביפן תהליך זה כבר החל, בארה"ב הוא יתחיל במהלך השנה ובאירופה נתחיל לראות ניצנים של הרחבה לאחר התבססות הממשלות החדשות. להערכתנו, הסיכונים העיקריים לשוקי המניות ב-2017 מגיעים מהתחום הפוליטי בו קיימת אי ודאות גדולה. בנוסף, אופטימיות יתר, המגולמת כיום במחירים, לגבי השלכות מדיניות טראמפ על רווחי הפירמות בארה"ב, ותמחור חסר של הסכנה ממדיניות פרוטקציוניסטית אפשרית מצד הממשל החדש, מהווים גם הם סיכון בחודשים הקרובים.

אנו ממשיכים להמליץ על משקל יתר בשוק המניות האמריקאי שצפוי להניב תשואות חיוביות, אך נמוכות מהממוצע ארוך הטווח, על רקע התמחור היחסי של המניות (ביחס לאפיקי השקעה אחרים כמו אג"ח ממשלתיות וקונצרניות) וכניסתה של ארה"ב למהלך עליית ריבית מהיר יותר בהשוואה לשנתיים האחרונות.

יפן ואירופה דומות, המתעוררים נבדלים

באירופה ישנם כמה גורמים שתומכים בשווקים, כגון המדיניות המוניטרית המרחיבה באופן יחסי, תמחור אטרקטיבי והיחלשותו של האירו בחודשים האחרונים. עם זאת, בפני אירופה עומדים גם לא מעט סיכונים, במיוחד בגזרה הפוליטית, שעשויים להכביד על המניות. על כן, משיקולי סיכון מול סיכוי, אנו ממליצים על משקל חסר. בתוך אירופה, אנו ממליצים על מתן משקל יתר לגרמניה ושוויץ, למרות שלמדינות הפריפריה (איטליה, ספרד וכד') תמחור אטרקטיבי יותר.

יפן נהנית מתנאים דומים לאירופה, בניכוי האי ודאות הפוליטית - תמחור שוק המניות מעניין והמדיניות המוניטרית תמשיך לתמוך, ביחד עם דחיפה נוספת מהצד הפיסקאלי. עם זאת, במהלך השנים האחרונות חשיפה ליפן הייתה לחלוטין משחק על המטבע. כלומר, שוק המניות היפני היה מאוד חזק כאשר הין נחלש, ולהפך. לאור היחלשותו המשמעותית של הין מאז הבחירות, והראלי במניות בהתאם, אנו מורידים את ההמלצה על יפן בחזרה ל"משקל שוק".

בשווקים המתעוררים אנו שומרים על משקל חסר, אך קיימת שונות מאוד גדולה בין השווקים השונים. יש לזכור כי המגמה החיובית במתעוררים במהלך 2016 נתמכה לא מעט על ידי הראלי בסחורות והיחלשותו של הדולר במהלך רוב השנה. עם זאת, התחזקותו של הדולר בחודשים האחרונים והתייצבות של מחירי הסחורות, משמעותם שקשה לצפות להמשך הראלי בשווקים המתעוררים. להערכתנו, התחזקות נוספת של הדולר (אם לדוגמה הפד יעלה את הריבית יותר מפעמיים ב-2017), פרוטקציוניזם מצד הממשל החדש בארה"ב, פיחות נוסף של היואן/האטה נוספת בסין - כולם מהווים סיכונים משמעותיים לביצועי השווקים המתעוררים. בהמלצות שלנו בתוך השווקים המתעוררים, אנו ממשיכים לשים דגש על מדינות בעלות אמינות פיסקאלית (גירעון, נטל חוב וכו') ומוניטרית, עם יציבות מחירים ומט"ח (ככל שניתן בשווקים אלה). בנוסף אנו לוקחים בחשבון את רגישות השווקים הללו לסין ולשוקי הסחורות. בתוך המתעוררים אנו ממליצים על חשיפה להודו, סין/הונג קונג, מקסיקו ורוסיה.

כשהפארמה תתאושש, ת"א תיהנה מכך

בישראל, מדדי המניות העיקריים המשיכו לאכזב גם ב-2016, עם ביצועי חסר ביחס למדדים המובילים בחו"ל. ואולם, הסיבה העיקרית לחולשה במדדים הכלליים הייתה הסנטימנט השלילי בפארמה, שלא אפיין רק את ישראל אלא את הסקטור בעולם כולו. למעשה, בנטרול שלוש מניות הפארמה המרכזיות (טבע, פריגו ומיילן), מדד ת"א 25 הניב תשואה חיובית של יותר מ-4%. במבט לשנה הקרובה, אנו מצפים לביצוע יתר של שוק המניות המקומי על פני המדדים המקבילים בחו"ל. זאת מכמה סיבות: להערכתנו יש הרבה ערך בסקטור הבריאות הגלובלי, והסנטימנט השלילי כלפיו צפוי להשתנות. מדובר על חברות שזוכות לביקוש יחסית קשיח, מייצרות מכירות ורווחים לאורך זמן ובתנאים כלכליים שונים, ובנוסף החדשנות שמאפיינת את הענף (עליית הביוטק) עוזרת לו גם לייצר אפיקי ביקוש חדשים. על כן, נתוני הבסיס של סקטור הבריאות הגלובלי מאוד חיוביים, ולהערכתנו הוא צפוי להכות את המדדים בעולם. במידה שתרחיש זה אכן יתממש, ייתכן שהוא ישפיע לחיוב גם על חברות הפארמה בישראל.

שנית, תמונת המצב המאקרו כלכלית בישראל חיובית, אך האינפלציה עודנה נמוכה והריבית לא תעלה לפני סוף השנה. מדובר על תמהיל אידיאלי לאפיק המנייתי בישראל. שלישית, תמחור שוק המניות בישראל אטרקטיבי ביחס לשוקי המניות האחרים.

*** הכותב הוא מנהל מחלקת מאקרו, מערך המחקר והאסטרטגיה בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

יעדי השקעה אטרקטיביים
 יעדי השקעה אטרקטיביים