ממשלת ישראל: רוד שואו לגיוס אג"ח של מיליארד אירו

באוצר מעוניינים לנצל את הריביות הנמוכות באירופה ■ גורם מרכזי בשוק ההון: "עלויות הגיוס וגידור יביאו לעלייה משמעותית בעלות החוב" ■ משרד האוצר סירב להגיב בנושא

משרד האוצר החל בימים האחרונים ברודו שואו באירופה לקראת גיוס רג"ח גדול. ל"גלובס" נודע כי גיוס האג"ח יהיה משמעותי ויגיע להיקף של כמיליארד יורו.

המהלך של ממשלת ישראל מתבקש ומצביע על ערנות רבה של מנהל החוב הלאומי שמבין כי הריביות באירופה נמוכות מהריביות בארה"ב ותוואי הריביות בארה"ב הולך ועולה בעוד נראה שאירופה תצטרף לתהליך בשלב מאוחר יותר, מה שיוצר חלון הזדמנויות משמעותי לגיוס חוב איכותי בריבית נמוכה והצמדתו למטבע חלש יחסית, בהשוואה לאלטרנטיבה של הדולר.

כאן המקום לציין שהנפקה של ממשלת ישראל בעיתוי הנוכחי ובמבנה הנכון יכולה להיות הנפקה מצוינת בריבית נמוכה ודי להביט באלטרנטיבות שעומדות בפני המשקיע האירופי כדי להבין את חלון ההזדמנויות אליו נכנסת ממשלת ישראל:

האג"ח הממשלתי הגרמני ל-10 שנים נסחר בתשואה של 0.25%, האג"ח הממשלתי הבריטי ל-10 שנים נסחר בתשואה של 1.35%. האג"ח הממשלתי הצרפתי ל-10 שנים נסחר בתשואה של 0.77%, האג"ח המקביל ההולנדי נסחר בתשואה של 0.42% והאג"ח הממשלתי השוויצרי נסחר בתשואה שלילית של 0.18%.

אם ניקח את האג"ח הממשלתי האיטלקי על שלל בעיות המערכת הפיננסית המקומית נראה כי הוא נסחר בתשואות של 1.85%. האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים, לצורך ההשוואה נסחר בתשואה של 2.45%.

למרות שעל פניו מדובר במהלך מתבקש של האוצר, הרי שגורמים המעורים בפרטי ההנפקה מסרו ל"גלובס" כי הבנצ'מארק (benchmark) שנבחר על ידי האוצר הוא האג"ח של ממשלת גרמניה אך המשקיעים עומדים על כך שהבנצ'מארק יהיה ממשלת פולין שהיא מדינה בעלת מאפיינים דומים לאלה של ישראל.

האג"ח של ממשלת פולין ל-10 שנים נסחר ברמה של 3.75% צמוד דולר וקצת יותר מ-1% צמוד אירו, כך שאם מוסיפים את עלויות הגיוס ועלויות גידור המטבע הרי שמגיעים לעלות גבוהה הרבה יותר למשלם המסים הישראלי. יש לציין כי לו הייתה הממשלה מגייסת חוב בהיקף דומה בישראל הייתה מגייסת בתשואה שנעה סביב 2%.