ככה אפשר ליהנות ממגמת ההתאוששות בסקטור האנרגיה

חזרתם של שוקי האנרגיה למגמת עלייה צפויה לעודד השקעות חדשות מצדן של החברות בתחום, שייטיבו במיוחד עם חברות השירותים והציוד, שקרן XES מספקת חשיפה אליהן

hullibarton / צילום: רויטרס
hullibarton / צילום: רויטרס

שנת 2016 הייתה תנודתית במיוחד עבור סקטור האנרגיה. בתחילת השנה הגיעו מחירי הנפט והגז לשפל של עשרות שנים, נוכח הפאניקה בקרב המשקיעים מהמיתון החדש, אך ירידה זו התבררה בתור אחת מהזדמנויות ההשקעה המעניינות בתולדות השווקים. מאז, התהפכה מגמת הירידה, ומחיר הנפט חזר בהדרגה לרמה של למעלה מ-50 דולר לחבית, וכך גם מחירי הגז.

הגורמים שהובילו להיפוך המגמה כוללים נקיטת צעדים אגרסיביים מצד קרטל הנפט העולמי אופ"ק, שהכריז על צמצום הפקת הנוזל השחור, וזאת במקביל לירידה בהפקת הנפט בארה"ב וברוסיה, שתי מפיקות הנפט הגדולות שאינן חברות באופ"ק.

מהלך העליות במחירי האנרגיה חיזק את מצבן התפעולי והפיננסי של חברות רבות המתמחות בפעילות הפקת נפט וגז, והוביל לעליות נאות במחירי מניותיהן, לעתים בעוצמה של עשרות אחוזים. כעת, מחפשים המשקיעים כלי השקעה בסקטור האנרגיה, שטרם עשה מהלך עלייה משמעותי, אך ממוצב היטב לספק ביצועי יתר בשנת 2017 הנכנסת. בהקשר זה, אנו מציינים את קרן הסל SPDR S&P Oil & Gas Equipment & Services (סימול: XES), המספקת חשיפה לספקיות טכנולוגיות, שירותים וציוד לביצוע קידוחי נפט וגז, עבור חברות הפקת האנרגיה.

השפעות הירידה בהיקף ההשקעות

מגמת הירידה במחירי האנרגיה, שנמשכה כשנתיים, הובילה לירידה משמעותית בהיקף ההשקעות הקפיטליות בסקטור, בהיקף עצום של עשרות מיליארדי דולרים בשנה. תהליך זה פגע במיוחד בפעילות ספקיות השירותים והציוד, שמניותיהן נמנות עם קרן XES, שחוו ירידה של עשרות אחוזים בהכנסות וברווחיות. חזרתם של שוקי האנרגיה למגמת עלייה צפויה לשחרר את הלחצים של חברות האנרגיה, ובכך לעודד את השקעותיהן החדשות, דבר הצפוי להיטיב במיוחד עם חברות השירותים והציוד.

היבט נוסף חיובי, בפן הפוליטי, הוא תוכנית השקעה בתשתיות (כולל תשתיות אנרגיה, עם דגש על פעילות הפקת הנפט והגז בארה"ב) של הנשיא הנבחר דונלד טראמפ. טראמפ כבר סימן את חשיבותו של סקטור האנרגיה, עם המינוי החשוב ביותר בממשלתו - של מנכ"ל אקסון מוביל לשעבר, מובילת סקטור האנרגיה בארה"ב - לתפקיד מזכיר המדינה.

פעילות חברות שירותי האנרגיה נשענת כאמור על ההשקעות הקפיטליות של חברת הפקת הנפט והגז, ובכך מהווה כלי בעל בטא גבוהה בסקטור, ובעל מתאם גבוה במיוחד עם מחירי הנפט. נוסף על כך, חברות שירותי האנרגיה הן שחקניות גלובליות, והן מספקות טכנולוגיות לא רק עבור חברות הפקת האנרגיה האמריקאיות, אלא גם לחברות האנרגיה הבינלאומיות, המעוניינות לייעל את תהליכי ההפקה ולהגיע למרבצים חדשים עם סיכויי הצלחה מרביים.

חשיבות תחום שירותי האנרגיה קיבלה הוכחה נוספת לאחרונה, עם מיזוג ענק בין חטיבת האנרגיה של ענקית הענף התעשייתי בארה"ב, חברת ג'נרל אלקטריק (סימול: GE), עם שחקנית מובילה בשוק שירותי האנרגיה, חברת Baker Hughes (סימול: BHI) האמריקאית. המיזוג יצר חברת ענק בעלת הכנסות של למעלה מ-30 מיליארד דולר ופעילות רב-לאומית.

תהליכי קונסולידציה במגזר שירותי האנרגיה צפויים לחזק את עוצמתן השיווקית של השחקניות המובילות, ובכך להיטיב עם רווחיותן, במקביל לשיפור הצפוי בהשקעות בסקטור באופן כללי. חשוב להדגיש כי תחום שירותי האנרגיה מאופיין במורכבות טכנולוגית, ונשלט בעיקר על-ידי חברות אמריקאיות, בדומה לסקטור הטכנולוגיה הכללי, ובכך צפוי לקבל תמיכה מצד הממשל האמריקאי החדש, המעוניין לחזק את מצבן התחרותי של השחקניות האמריקאיות.

קרן הסל XES שייכת למשפחת קרנות SPDR של חברת הניהול StateStreet, והוקמה לפני למעלה מעשור, ביוני 2006. הקרן מחזיקה בנכסים של כ-310 מיליון דולר, שירדו בשנים האחרונות, אך חזרו למגמת עלייה בשנה האחרונה. בשנת 2016 הציגה קרן XES תשואה נאה של כ-27%, אך בהסתכלות על ביצועיה על פני שנתיים, שלוש וחמש שנים, מדובר עדיין בתשואה שלילית המותירה מקום להמשך העליות, בהתאם להמשך מגמה חיובית בשוק האנרגיה הכללי. הקרן נושאת דמי ניהול שנתיים של 0.35%.

קרן XES מחזיקה בכ-40 החזקות, וכ-67% משוויה שייך לחברות ציוד ושירותי אנרגיה, בעלות עוצמה טכנולוגית חזקה, והשאר - לחברות שירותי קידוח, המספקות אסדות קידוח עבור חברות הפקת נפט וגז.

הרכב הקרן מתאפיין בפיזור גבוה, ואינו מוטה שווי שוק, ולפיכך מונה קרן XES גם מניות של חברות מובילות במגזר שירותי האנרגיה, כגון Schlumberger (סימול: SLB), Halliburton (HAL) ו-Baker Hughes (BHI), בעלות משקלות של 3.6%, 3.6% ו-3.5% מהרכב הקרן, בהתאמה.

היא מונה גם מניות של שחקניות קטנות יותר, כגוןFairmount Santrol (FMSA), U.S. Silica (SLCA) ו-FMC Technologies (FTI), המחזיקות במשקלות אף גבוהים מאלה של שחקניות הענק, 4.5%, 3.8% ו-3.7% בהתאמה. המצב מאפשר חשיפה עם בטא גבוהה להשקעות סקטור האנרגיה, ובכך מהווה קרן XES כלי אטרקטיבי עבור המשקיעים המעוניינים ליהנות ממגמת ההתאוששות בסקטור האנרגיה.

*** הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם