סטארט-אפ הביומד שהוערך ב-9 מיליארד ד' מפטר 155 עובדים

חברת תראנוס, המפתחת בדיקות דם ביתיות, מפטרת כ-41% מכוח העבודה ■ באחרונה נפוצו דיווחים כי הבדיקות של החברה פגומות

אליזבת' הולמס / צילום: בלומברג
אליזבת' הולמס / צילום: בלומברג

סטארט-אפ הביומד תראנוס פיטר היום (ו') 155 עובדים, המהווים כ-41% מכוח האדם בחברה. הסטארט-אפ המפתח בדיקות דם ביתיות נוסד ע"י אליזבת' הולמס, מי שבעקבות עלייה מטאורית בשווי החברה הוגדרה כ"מיליארדרית הצעירה ביותר בעולם".

הסטארט-אפ, ששוויו הוערך בשיאו בכ-9 מיליארד דולר, משך מספר משקיעים בעלי שם מאז הקמתו ב-2003, בהם מייסד אורקל לארי אליסון ומזכיר המדינה לשעבר של ארצות הברית, הנרי קיסינג'ר. 

אולם, בתקופה האחרונה אופפים ענני חששות כבדים את עתיד החברה, בעקבות מספר גילויים לא מחמיאים.

בכתבה שפורסמה בוול סטריט ג'ורנל, נאמר כי החברה הבינה שהטכנולוגיה שלה עובדת בצורה פגומה, ולמעשה היא משתמשת במבחנות ומכונות מעבדה של חברות אחרות. בשלב כלשהו הסירה החברה מן האתר שלה שורה בה נכתב "רוב הבדיקות שלנו ניתנות לביצוע באמצעות טיפות דם בודדות בלבד", וכיום היא נוטלת דם מהזרוע כמו כולם, אם כי לטענתה היא משתמשת במחטים "פחות כואבות" ונוטלת פחות דם.

בנוסף, המדען הראשי של החברה התאבד ב-2013. על פי הוול סטריט ג'ורנל, זמן קצר לפני כן אמר לאשתו כי הטכנולוגיה לא פועלת. תראנוס הכחישה נמרצות את הקשר בין הדברים.

המכה הקשה ביותר הייתה כאמור הדו"ח של המרכז האמריקאי לביטוחי בריאות ממשלתיים (CMS), אשר טען כי צרכניה של תראנוס חשופים לסיכון בריאותי בגלל הבעייתיות במוצרים של החברה. (לסיפור המלא)

כיום מוערכת החברה בשווי פחות בהרבה ממה שהוערכה בשיאה, ודיווחים בארה"ב מציגים את מצבה התזרימי כגרוע ביותר. גל הפיטורים הנוכחי יכול להוות עדות לנכונות דיווחים אלו.