נעילה שלילית בבורסה בת"א; טבע צנחה 5.5%, אופקו טיפסה כ-3%

בסוך השבוע נרשמו עליות בוול סטריט ■ טבע פרסמה בסוף השבוע תחזיות ל-2017 וצנחה ב-7.5% בוול סטריט

בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל אביב / צילום:תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (א') בירידות שערים, כשעיקר הלחץ על המדדים הגיע מכיוונה של טבע. הפיגוע בירושלים בו נהרגו עד כה, 4 בני אדם, לא השפיע באופן מהותי על המסחר בשווקים.

 

בוול סטריט נרשמו בסוף השבוע עליות שערים קלות, כשנראה כי המשקיעים חוששים עד מאוד מהרמה הפסיכולוגית של 20,000 הנקודות. בשבוע שעבר פורסמו הפרוטוקולים של הפד כשהחליט על העלאת ריבית. הפרוטוקולים חשפו כי חברי ועידת השוק הפתוח (ה-FOMC) צופים כי ב-2017 יעלו את הריבית שלוש פעמים בעוד כרגע מגולמות במסחר בשוק האג"ח שתי העלאות בלבד. 

החשש בוול סטריט הוא בעיקר מהעמימות סביב המדיניות הכלכלית של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ, שצפוי, לפחות לפי הציוצים שלו בטוויטר, להגדיל את ההוצאה הציבורית ולגרום בכך להעלאות חדות יותר בריבית. כלכלנים בכירים חוששים כי המדיניות של טראמפ תפגע בסחר העולמי של ארה"ב ותיצור צמיחה לטווח קצר על חשבון הצמיחה לטווח הארוך.

באשר למצב התעסוקה בארה"ב מעריך הבוקר רונן מנחם, מנהל מחלקת השקעות ואסטרטגיה בבנק מזרחי כי: הדוח יעביר את תשומת הלב לנתוני השכר במקום לנתוני התעסוקה, שהתוספת החודשית שלהם מתיישבת כבר חודשים רבים עם הקצב הנחוץ לצורך המשך שמירה על תעסוקה כמעט-מלאה. "הדבר מתבטא בכך ששיעור הבלתי מועסקים נמוך בעקביות מ-5%, שהוגדרה בעבר על ידי ה-Fed האמריקאי בתור יעד תעסוקתי שהשגתו תוליך למעבר למדיניות מוניטארית מרחיבה הרבה-פחות.

"מנגד, נתוני השכר, עם עלייה של 3% ב-12 החודשים האחרונים, אחד הנתונים הגבוהים של השנים האחרונות, מצביעים על כך שהשכר הריאלי (בניכוי קצב עליית מדד המחירים של ההוצאה לצריכה פרטית) עלה 1.5% בתקופה זו. יחד עם נתוני התוצר ומדד המחירים לצרכן (בניכוי מחירי המזון והאנרגיה), זה נתון שהופך, כנראה, תרחיש של 3 העלאות ריבית השנה בארצות-הברית להיות תרחיש הרצפה.

"למעשה, מספר ההעלאות עשוי להיות גדול יותר".

שער הדולר אמנם עשוי להמשיך עם התיסוף כנגד האירו, מה שיקשה על חברות היצוא, אך הקלות המס המתוכננות להן (ולמגזר העסקי בכלל) והמדיניות התקציבית המרחיבה שהנשיא הנבחר טראמפ הכריז עליה, יפצו על כך. כמו כן, הנתונים האחרונים מאירופה די הפתיעו לטובה ויכול להיות שבגללם פיחות האירו לא יהיה כה מהיר כנגד הדולר בדיעבד.

אנו מזהים בדברים שנשאו בכירי Fed עם ולאחר פרסום דוח התעסוקה איתותי הכנה לקראת אימוץ מדיניות מרסנת יותר מכפי שעלה מהתחזית הרבעונית שפורסמה בחודש שעבר.

בסוף השבוע פרסמה טבע את התחזיות שלה לשנת 2017. החברה צופה כי ב-2017 יסתכמו ההכנסות בטווח של 23.8-24.5 מיליארד דולר. הרווח הגולמי שלה יעמוד על 57%-58% מההכנסות, הרווח התפעולי יסתכם ב-7.4-7.8 מיליארד דולר, והרווח למניה ב-4.9-5.3 דולר. הכנסות הפעילות הגנרית ינועו בטווח של 13.9-14.3 מיליארד דולר. ההכנסות מתרופות גנריות בארה"ב יעמדו על 43%-45% מהכנסות המגזר, באירופה ההכנסות יהיו כ-26%-28%, ובשאר העולם - 28%-30%. רווחיות המגזר הגנרי ב-2017 תעמוד על 30% עד 31%.

 

טבע  נסחרה היום בירידות חדות.

שאר מניות הארביטראז' הכבדות נסחרו אף הן בפערים שלילים שהקרינו על המסחר. מיילן  בפער שלילי של 1.7%, טאואר  ופריגו  בפערים שלילים של פחות מ-1%.

אלביט מערכות  ריכזה עניין לאחר שהחברה הודיעה הבוקר שקיבלה הזמנות חדשות בהיקף כולל של 100 מיליון דולר מברזיל.

וונטייז  דיווחה היום על הסכם הפצה אסטרטגי עם טריפל-סי בהיקף מינימלי של 18 מיליון שקל. במסגרת ההסכם, התחייבה טריפל סי לתשלום עבור התחייבות מינימלית להפצת שירותי החברה במשך 3 שנים.