למה השיאים בדאו ג'ונס לא מושכים את הבורסה בת"א למעלה?

סקירת המסחר השבועית של אתר שחקן מעו"ף: אין לצפות בשלב זה לכל קורלציה בין ניו-יורק ות"א, הממתינים לכך יכולים פשוט להשקיע ישירות במדדי ארה"ב

ירידות בבורסה (צילום: רויטרס)
ירידות בבורסה (צילום: רויטרס)

בסקירתנו בשבוע שעבר הערכנו כי המדד צפוי לזלוג מטה במהלך השבוע החולף, ובדשדוש מוחלט. הערכה זו התאמתה במלואה: לא רק בסיכום שבועי אנו רואים ירידה קלה, גם במהלך המסחר התוך-יומי יש דשדוש מוחלט הנובע בעיקר חוסר עניין בשוק המקומי. בהתאם, קיימת סטייה המציגה גבולות יומיים, בניכוי השפעת הדואליות, בטווח של עד כמחצית אחוז לכל כיוון.

במצב דברים זה, כדאיות כתיבת האופציות כמעט אינה קיימת, אלא אם מכניסים לתמונה את האופציות השבועיות. אלו נשחקות כהוגן מדי יום ובאופן הגיוני הסטייה בהן הולכת וגדלה ומציגה אטרקטיביות בשורת הפרמיה ביחס לאופציות החודשיות.

סטייה עולה אמנם מנוגדת לכתיבה באופן מסורתי, אלא שהשחיקה בהן כה גדולה בשל מיעוט ימי המסחר שהיא מפצה על אלמנט הווגא שהוא לכשעצמו עומד על עליה שבועית של כ-1% - עניין זניח למדי.

בשלב זה של החודש, כשהאופציות החודשיות עודן רחוקות יחסית מהשפעת השחיקה, האסטרטגיה הנכונה הינה כתיבה בקצר סביב הספוט וקנייה בארוך, אפשרי עם טווח הגנה ברחוק של 2-3 סטרייקים. זה מבטיח מחד שחיקה ומאידך מגן מפני תנועה לא צפויה דוגמת השפעת מניה דואלית כזו או אחרת.

הנעלם הגדול, שלכאורה אמור לספק רוח גבית, הוא הדאו ג'ונס. קשה להניח כי חציית 20 אלף הנקודות בניו-יורק תעבור מתחת לרדאר של הבורסה בת"א, זה אפשרי רק אם היה לנו אירוע בעל השפעה שלילית מובהקת.

לטעמנו, אירוע כזה בדיוק מתרחש כעת אל מול נגד עינינו - החשדות נגד ראש הממשלה נתניהו, שייתכן שיבשילו לכדי הגשת כתב אישום. זה רחוק, זה ממש לא בטוח, אבל הבורסה מתעלמת מתרחיש זה באופן נחרץ בעוד שבפועל כל עוד הוא בכותרות, לפחות המשקיעים הזרים ייקחו צעד אחורה וכן ועדות ההשקעה שימתינו עם הגדלת חשיפה מנייתית מקומית, בטח כשמסביב לעולם אנחנו באווירת שיאים.

עוד מוקדם לקשר בין השפעת החקירה לבין קצב הגיוסים בקרנות ובתעודות הסל המנייתיות, אבל ראינו בחלקו השני של השבוע החולף רגיעה בגיוסים. יש שיאמרו שזה קרה כתוצאה מצבירת תאוצה סביב חקירת רה"מ, אחרים יאמרו כי זו רגיעה שלאחר ראלי סוף שנה שלא הגיע. ועדיין, התוצאה זהה: הציבור, שהיה הרוכש המרכזי מאז הבחירות בארה"ב, הולך ומאבד אוויר.

במלים אחרות, אין לצפות לכל קורלציה בין ניו-יורק ות"א והממתינים לכך יכולים פשוט לוותר ולהשקיע ישירות במדדי ארה"ב. יתרה מכך תיתכן אף המשך ירידה שבועית קלה גם בתרחיש פריצה של הדאו ג'ונס, כל שכן אם המדדים בארה"ב ייסוגו.

כאן יש לסייג ולומר כי בשלב זה כל נסיגה בארה"ב תהא מתונה למדי. לכן, פוטנציאל הנפץ שלה עבור ת"א 25/35 מוגבל ביותר, ובלבד שטבע   לא תישאב למערבולת. מהלך משמעותי מטה בת"א, בדגש על מהלך עצמאי, עודנו רחוק וימתין לעלייה בסטית התקן אל מעבר לרמת 12%, עניין שכרגע אינו על הפרק.

שחקן מעו"ף הוא אתר כלכלי-פיננסי, העוסק בניתוחים ודעות בכל תחומי שוק ההון לרבות נגזרים. ניתן לקבל באתר חוות-דעת חינם מטעם אנשי מקצוע וכן להחליף דעות עם אלפי גולשים.