הרכבת הקלה: אושרו 3 מקטעים נוספים בקו הסגול והירוק

קבינט הדיור אישר את המקטע המערבי של הקו הסגול ואת המקטעים הדרומי והמרכזי של הקו הירוק ■ שני הקווים מתוכננים לפעול החל מ-2024 ולשרת יותר מרבע מיליון נוסעים ביום

הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי
הרכבת הקלה תחנת אלנבי / צילום: תמר מצפי

קבינט הדיור בראשות שר האוצר משה כחלון, אישר היום את המקטע המערבי של הקו הסגול, ואת המקטעים הדרומי והמרכזי של הקו הירוק, במערך  הרכבת הקלה של גוש דן. שני הקווים מתוכננים לפעול לכל אורך מסלולם החל משנת 2024, והקמתם תוקצבה ב-30 מיליארד שקל.

בעקבות האישור צפויה חברת נת"ע להתחיל מיד בתכנון מפורט של הקווים, במטרה להיכנס לעבודות בשטח ב-2018. על פי הערכות, הקווים יבצעו 150 מיליון נסיעות נוסע בשנה החל מהשקתם, ובשנת 2030 יסעו בהם רבע מיליון איש מדי יום.

המקטע שאושר בקו הסגול כולל 29 תחנות והוא ייצא ממסוף ארלוזורוב בתל אביב לכיוון הרחובות בן יהודה, אלנבי, העלייה, לווינסקי וההגנה, ומשם לדרך השלום, מחלף אלוף שדה, בי"ח שיבא ואוניברסיטת בר אילן. אורך הקטע שאושר הוא 18 ק"מ, ולאחר השלמת הקו הוא יגיע עד יהוד, ויכלול 44 תחנות על פני 28 ק"מ.

מאוניברסיטת תל אביב עד רמת החייל

הקו הירוק מחולק לשלושה מקטעים - דרומי, מרכזי וצפוני - באורך כולל של 39 ק"מ שבהם 61 תחנות. הקו המלא ייסע מראשון לציון בדרום ועד מחלף הסירה בצפון, כולל התפצלות מאוניברסיטת תל אביב מזרחה, עד אוזר התעשייה רמת החייל.

המקטע הדרומי של הקו הירוק מתחיל בתחנת לוינסקי בתל אביב, ממשיך דרומה לחולון, ומתפצל ברחוב סוקולוב בעיר לשני מסלולים: מסלול מערבי הממשיך דרומה לראשון לציון עד מחלף משה דיין, ומסלול מזרחי העובר בשדרות ירושלים בחולון, חוצה את כביש 4 ומסתיים בכביש 412, המחבר בין נס ציונה לראשון לציון.

אורך המקטע המרכזי של הקו הירוק הוא 5.9 ק"מ, מהם 4.25 תת-קרקעיים. התוואי הוא מתחנת לוינסקי, ומשם למנחם בגין, קרליבך, אבן גבירול ורחוב ש"י עגנון בצפון. במקטע המרכזי מתוכננות שבע תחנות, מהן ארבע תת-קרקעיות: לוינסקי, קרליבך, דיזנגוף וכיכר רבין.