"גם המנכ"ל וגם הדירקטוריון בטבע טירונים בפארמה"

בני לנדא, יזם דפוס דיגיטלי ובעל מניות אקטיבי בטבע: "הייתי רוצה שלפחות לשליש מהדירקטורים יהיה ניסיון מהותי. בשביל זה הדירקטוריון צריך להחליף את עצמו"

בני לנדא (מימין) וארז ויגודמן / צילומים: איל יצהר
בני לנדא (מימין) וארז ויגודמן / צילומים: איל יצהר

בשלהי 2014 ניסה בני לנדא, יזם הדפוס הדיגיטלי המוערך ובעל מניות בטבע  , להוביל מהלך אקטיבי להקטנת דירקטוריון חברת התרופות, ולמינוי דירקטורים בעלי ניסיון פרמצבטי בחברה. מאז התחלפו ארבעה דירקטורים, אך לדעת לנדא, לא הרבה השתנה. "קשה להסתכל על זה", הוא אומר היום ל"גלובס", "החברה איבדה חצי משוויה, היא שווה פחות מהחוב שלה.

"אני לא מבין את האסטרטגיה של ארז (ארז ויגודמן, מנכ"ל טבע - ג' ו'), אבל מה שברור לי הוא שחייב להתקיים אחד מהשניים: או מנכ"ל מנוסה בתחום הפארמה, או בורד מנוסה בתחום, שיכול להדריך אותו. לא יכול להיות שגם המנכ"ל וגם הבורד של טבע יהיו טירונים בתחום הפארמה. "כיום יש בדירקטוריון אדם אחד עם ניסיון אמיתי בתחום הפארמה, ד"ר סול בארר (בעבר מייסד ומנכ"ל חברת סלג'ין - ג' ו'). חסר את מי להביא? הייתי רוצה שלפחות שליש מן הדירקטורים יהיו בעלי ניסיון מהותי. לפחות שליש. בשביל זה הדירקטוריון צריך להחליף את עצמו. וזה לא קורה".

הדירקטוריון צריך להתחלף, ולא המנכ"ל?

"או זה או זה, אבל הייתי בוחר בדירקטוריון תחילה. כל חברי הדירקטוריון הם אנשים מצוינים ומנוסים בתחומם, אבל אין להם שום יכולת לגבש אסטרטגיה לחברה כמו טבע. לא פלא שהחברה עשתה טעויות כאלה. הדירקטורים אפילו לא יודעים אילו שאלות לשאול. אומרים שהבורד פסיבי. נו, ומה? הם היו פעם במצבים כאלה? הם מבינים מה זו תעשיית הפארמה? הם לא ידעו מה לעשות בעבר, לא יודעים מה לעשות היום ולא יידעו מה לעשות מחר".

 

האם הדירקטוריון של טבע חשוף כעת לתביעות בשל התנהלות החברה?

"בוודאי. אפילו הוגשו תביעות כאלה, אבל לכל דירקטור יש ביטוח".

בדירקטוריון טבע נמצאים, מלבד ויגודמן ובארר, גם פרופ' יצחק פטרבורג, יו"ר טבע ובעבר מנכ"ל סלקום ומנכ"ל שירותי בריאות כללית; גליה מאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי; רוג'ר אברבנל, לשעבר יועץ בכיר בחברת הייעוץ העסקי מקינזי; אמיר אלשטיין, שצמח בהנהלת טבע ושימש כיו"ר טאואר ומספר חברות נוספות; פרופ' אריה בלדגרין, יזם של מספר חברות ביוטק מצליחות וכיום היזם והמנכ"ל של חברת קייט פארמה, הנסחרת בנאסד"ק לפי 2.5 מיליארד דולר; עורך הדין אורי סלונים, שכיהן כיו"ר ודירקטור במספר חברות ישראליות מובילות; ז'אן מישל חלפון, שכיהן במספר תפקידים בכירים בתחום השיווק בחברות פייזר ומרק; רוזמרי קריין, שכיהנה בתפקידים שונים בתחום השיווק בחברות ג'ונסון אנד ג'ונסון ובריסטול מאיירס וכן ניהלה חברות ביוטק; יוסף ניצני, שהיה יו"ר בית החולים הדסה, ובעבר בתפקידים בכירים בסקטור הפיננסי; ג'רלד ליברמן, בכיר בתחום ההשקעות בארה"ב וגבריאל סולצברגר, המגיעה גם היא מתחום ההשקעות.

לנדא, כאמור, ניסה כבר בעבר להחליף את הדירקטוריון של טבע, גייס לכך תמיכה של 37% מבעלי המניות, אולם על פי תקנה כי קולות נמנעים בעצם נספרים כמצביעים עם החברה, בסופו של דבר מהלכיו נדחו. הוא ציין באותו זמן, כי הוא חש כי לפחות המסר עבר לחברה. אולם היום הוא מרגיש שהמסר פוספס.

מה דעתך לגבי הכיוון האסטרטגי של החברה?

לנדא: "הדגש על גנריקה הוא לדעתי טעות גדולה. זו חזרה מוטעית לאזור הנוחות, מתוך מחשבה כי אם בימים היפים ההם כל כך הצלחנו, אזי נמשיך להצליח, אך העולם השתנה. היום גנריקה היא תחרות על מחיר. מי יודע לייצר יותר בזול. זה היתרון של מדינת ישראל? ייצור בזול? הרי זה לא אנחנו.

"טבע צריכה ללכת במסלול שאליו הוביל אותה הקופקסון - הרי זו חדשנות ישראלית, טכנולוגיה ישראלית. טבע יודעת להיות אינובטיבית. כל כך חבל שכל ההון הזה הלך דווקא על גנריקה. זה פשוט קשר לחברה את הידיים, והיא לא יכולה לעשות רכישות אינובטיביות. טבע צריכה לעבור גמילה מגנריקה.

"כשאני שומע היום את שיחות הוועידה של טבע, אני שומע אופרציה, אני שומע מספרים. אני לא שומע חזון. לא פלא שהשוק איבד אמון".

ארז ויגודמן דווקא נחשב לאיש חזון.

"ייתכן שהוא פועל על פי חזון שטבע תשוב להיות חברה עם דגש יותר גנרי, אבל בעיניי זה לא הכיוון הנכון".

האם יש לחברה עוד את האפשרות לשנות כיוון, או שזה אבוד?

"בהחלט לא אבוד, אבל מן המצב הזה, החזרה לדרך הנכונה תהיה מאוד כואבת. השוק יצטרך לבלוע פגיעה ברווחיות לטווח הקצר, עוד יותר מכפי שבלע עד היום, כדי שניתן יהיה לבצע את ההשקעות הדרושות בתחום האינובטיבי".

זה היה החזון של ד"ר ג'רמי לוין, המנכ"ל שכיהן במשך זמן קצר.

"ג'רמי לא התאים כנראה לדירקטוריון ואולי גם לתרבות הישראלית של החברה, אבל זה לא אומר שהוא לא חשב נכון. הכנסה של דם מנוסה ובינלאומי יותר לחברה, דווקא הייתה רעיון טוב. לא הייתי רוצה לראות בחברה מנכ"ל לא ציוני, אבל זה לא היה המקרה.

"גם לגבי ארז, אני בטוח שהלב שלו במקום הנכון, והוא צודק בכך שאופי החברה צריך להתאים לישראל, אבל זה דווקא אומר שאסור לה להיות הוולמארט של שוק התרופות. היא לא יכולה לפעול בסקטור המוני וזול".

הצרות של טבע

הקשיים העסקיים ואובדן אמון המשקיעים שחווה טבע בשנה האחרונה התבטאו כאמור בירידה של קרוב ל-50% במניית החברה בתקופה זו, המשקפת כיום שווי חברה של כ-35 מיליארד דולר.

עסקת הענק לרכישת אקטביס במחיר מופקע של כ-40 מיליארד דולר, על רקע שחיקת מחירים משמעותית בתעשייה הגנרית, פארסת הרכישה הכושלת של רימסה המקסיקנית שעלתה לטבע 2.3 מיליארד דולר והאיום המוחשי לאובדן הבלעדיות של הקופקסון - תרופת הדגל המניבה לטבע כ-35% מרווחיה - כל אלה סדקו סדק גדול באמון המשקיעים ביכולתה של טבע לשוב ולצמוח בשנים הקרובות.

לאלה התווספו שתי פרשיות משפטיות, האחת של שוחד במדינות מתפתחות, שטבע התפשרה לגביה עם הרשויות בארה"ב תמורת סכום של יותר מחצי מיליארד דולר (אבל חטפה תביעה נגזרת לגביה מבעלת מניות ישראלית); והשנייה - חקירה בארה"ב נגד חברות גנריקה מובילות בחשד לתיאום מחירים.

מטבע נמסר בתגובה: "דירקטוריון טבע מורכב מדירקטורים פעילים ומעורבים, עם רקורד עסקי מוכח, עם ניסיון נרחב ומגוון בקשת רחבה של תחומים רלוונטיים, לרבות מומחיות מעמיקה בעולמות הפארמה, הפיננסים והתפעול. בשנים האחרונות צירפה טבע דירקטורים בעלי ניסיון פארמה גלובלי משמעותי והעמיקה את מומחיותו וניסיונו של הדירקטוריון בתחום זה. מאז שנת 2015, שורות הדירקטוריון רועננו באופן משמעותי וצורפו חמישה חברי דירקטוריון חדשים, בעלי מגוון של כישורים, כאשר מרביתם בעלי ניסיון וכישורים רחבים בתחום הפארמה הגלובלאלית עם רקע תעסוקתי ותפקידי מפתח בחברות פארמה מובילות קודם להצטרפותם לדירקטוריון טבע.

"נדגיש כי ועדת הממשל התאגידי והמינויים בוחנת באופן שוטף את הרכב הדירקטוריון בכדי להבטיח שהוא יכיל דירקטורים בעלי מומחיות ברמה הגבוהה ביותר במגוון הדיסציפלינות והתחומים הנדרשים וכי הוא פועל למען האינטרסים הטובים ביותר של כל בעלי המניות. הגיוון בתחומי העיסוק, הכישורים והניסיון של חברי הדירקטוריון, כמקובל בחברות פארמה גלובאליות דומות, נועד לאפשר לדירקטוריון להתמודד עם מגוון נושאים ואתגרים מורכבים שבפניהם ניצבות חברות מעין אלה. דירקטוריון החברה ממלא את תפקידו בצורה מקצועית ומעמיקה ביותר ורותם את כישוריו, ניסיונו ומאמציו לצורך קידום האינטרסים של החברה, תוך שהוא רואה לנגד עיניו את טובת החברה וטובת בעלי מניותיה", נמסר מהחברה.

דירקטוריון טבע
 דירקטוריון טבע