לאומי קארד נגד אמריקן אקספרס ודיינרס: דורשת סליקה צולבת

החברה שלחה מכתב בנושא לשר האוצר: "המהלך עשוי להביא לחיסכון עמלות של 140 מיליון שקל בשנה"

פתיחת מותגי אמריקן אקספרס ודיינרס לסליקה צולבת בשוק עשוי להביא לחיסכון שנתי של 140 מיליון שקל בעמלות שמשלמים בתי העסק, כך כותב מנכ"ל לאומי קארד רון פאינרו במכתב ששלח לשר האוצר משה כחלון, ובו הוא קורא לו לפתוח את המותגים האלה לסליקה צולבת.

פאינרו מבקש למעשה מכחלון להחיל את "חוק ישראכרט" לפתיחת מותג לסליקה גם על דיינרס ואמריקן אקספרס. "החוק קובע, כי מנפיק בעל היקף פעילות רחב מחויב לאפשר סליקה צולבת של כרטיסי האשראי המונפקים על ידו" .

נציין כי החוק קובע שיש לפתוח מותג לסליקה גם ליתר השחקנים במידה ונתח השוק שלו הוא מעל 10%. נתח השוק של אמריקן אקספרס ודיינרס אמנם נמוך יותר, אולם לדברי לאומי קארד יש לספור אותם כחלק מנתח השוק של בעליהן - ישראכרט וכאל.

"דיינרס ואמריקן אקספרס נסלקים באופן בלעדי על ידי החברה המנפיקה - דיינרס על ידי כאל ואמריקן אקספרס על-ידי ישראכרט. נכון להיום, כרטיסי דיינרס ואמריקן אקספרס לא נחשבים ככאלו שמונפקים על-ידי כאל וישראכרט, משל מדובר היה בשני מנפיקים נפרדים", נכתב במכתב של לאומי קארד.

עוד נכתב: "במהלך דיוני ועדת שטרום, כמו גם בדיונים הכנסת, נדון בהרחבה הצורך בהרחבת התחרות בתחום הסליקה. בין היתר, הוצגו נתונים לפיהם מרווחי הסליקה שנגבים מבתי עסק במותגי כרטיסי אשראי בהם קיימת בלעדיות קרי - דיינרס ואמריקן אקספרס - גבוהים פי 2 ופי 3 ממרווח הסליקה לעומת המותגים הפתוחים לסליקה צולבת. בהעדר סליקה צולבת של כל מותגי כרטיסי האשראי המונפקים כיום בישראל , נאלצים העסקים הקטנים לשלם עמלות גבוהות במיוחד המכבידות על פעילותם והמתגלגלות בסופו של יום לצרכנים". נציין כי מצב שכזה גם פוגע בלאומי קארד, שלה אין מותג בלעדי משמעותי, ומקשה עליה להתחרות בשוק הסליקה.
בסופו של דבר בכנסת לא אושרה פתיחת מותגים אלה לסליקה, ככל הנראה בשל החשש שהדבר יביא לעזיבתן את השוק הישראלי, שכן גם בחו"ל הן לא פתוחות לסליקה חיצונית.

"גם אם ישנו חשש שהמותגים הבינלאומיים ישקלו את הישארותם בשוק הישראלי בעקבות ההכרזה, הרי שלא צפויה פגיעה בצרכנים ובבתי העסק בישראל. לצרכנים בישראל כרטיסים חלופיים טובים יותר, אשר נותנים הטבות צרכניות טובות יותר הן בארץ והן בחו"ל . מבחינת בתי העסק, הרי שיציאת מותגים יקרים אשר יוחלפו במותגים זולים יותר כגון ויזה, מסטרקארד וישראכרט תוזיל להם משמעותית את סכום העמלות שהם משלמים", כותב פאינרו.

לאומי קארד גם צירפה למכתבה חוות דעת של פרופ' יוסי שפיגל, ולפיה פתיחת המותגים לסליקה צולבת עשויה להפחית את עמלות הסליקה בהן ב-25%, מה שיוביל לדבריהם לירדיה של 70 מיליון שקל בעמלות שמשלמים בתי העסק. "אם העמלות יהיו דומות לאלו הנהוגות במותגי וויזה , מאסטרקארד וישראכרט, הרי שצפויה ירידה של כ-0.5% בעמלות הסליקה בשווקי אמריקן אקספרס ודיינרס ואז החיסכון השנתי של בתי עסק יוכל להגיע ל-140 מיליון שקל בשנה ואף למעלה מכך", לשון המכתב.