אובמה נפרד מהאומה בנאום נוסטלגי: "כיום אמריקה חזקה יותר"

בנאום לא פולמוסי, שבו השם טראמפ הוזכר רק פעם אחת, קורא נשיא ארה"ב הפורש לאזרחים להיות מעורבים בחיים הציבוריים, כי "המעורבות הזו היא הלב הפועם של הרעיון האמריקאי שלנו" ■ אני מתנגד לאפליית מוסלמים אמריקאים"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב הפורש, ברק אובמה, הוכיח לפנות בוקר, בפעם המי יודע כמה, שהוא הרוויח ביושר את התואר "COOL". נאום הפרידה שלו מהאומה לא היה מתלהם, לא היה פולמוסי, ולא הייתה בו אפילו שורה אחת של קינה על התבוסה הקשה של הילארי קלינטון, שהייתה אמורה להמשיך בדרכו ולחזק את מורשתו.

יותר מכל דבר אחר, הנאום האחרון של אובמה כנשיא היה שיר אהבה לדמוקרטיה האמריקאית, רווי נוסטלגיה ל-8 שנות ממשלו, שבהן הוא קיים את ההבטחה שהשמיע בתחילת דרכו, "כן אנו יכולים". הוא אכן היה יכול, וכפי שהוא הצהיר בסיום נאומו - "אנו אכן ביצענו". 

התוגה ששרתה על רבבות המאזינים באולם כנסים ענקי בשיקאגו, וקרוב לוודאי בבתיהם של מיליוני צופים בארה"ב, נבעה אולי מההשוואה המתבקשת עם ההישגים האורטוריים של האדם שיחליף אותו בבית הלבן, המיליארדר שהתבטאויותיו הפומביות הצרובות בתודעה הקולקטיבית של האמריקאים עוסקות בחפינת ערוותן של נשים, לעג לנכים והטלת רפש בעמים ובדתות.

המסר של אובמה לעם בארה"ב היה פשוט: אל תשבו בחיבוק-ידיים. היו מעורבים בחיים הציבוריים, כי "המעורבות הזו היא הלב הפועם של הרעיון האמריקאי שלנו". ברמיזה לסכנות שצופן בחובו הממשל הבא הוא אמר: "הגנה על אורח החיים שלנו אינה רק תפקידו של הצבא. הדמוקרטיה יכולה לקרוס תחתיה אם ניכנע לפחד. ולכן, כפי שעלינו להיות דרוכים לקראת תוקפנות מבחוץ, אנו חייבים להישמר מפני התרופפות הערכים שעושים אותנו למה שאנו". 

"...זו הסיבה לכך שאני מתנגד לאפליית מוסלמים אמריקאים", הוא הכריז. "הם פטריוטים בדיוק כמונו. זו הסיבה לכך שאיננו יכולים להסתלק ממאבקים גלובליים גודלים להרחיב את פרישת הדמוקרטיה, זכויות האדם, זכויות הנשים וזכויות להט"ב".

"...המאבק בקיצוניות, באי-סובלנות, בפלגנות כיתתית ובשובניזם עולה בקנה אחד עם המאבק באוטוריטריזם ובתוקפנויות לאומניות", אמר הנשיא הפורש. "אם מידת החירות והכבוד לשלטון החוק תלך ותתכווץ בעולם, תגדל הסבירות למלחמות בתוך אומות וביניהן, ובסופו של דבר, החירויות שלנו יועמדו בסכנה. אז בואו נהיה דרוכים, אך ללא פחד. אנשי דאעש ינסו לרצוח חפים מפשע, אך הם לא יוכלו להביס את ארה"ב אלא אם כן נזנח את החוקה ואת העקרונות שמנחים אותנו... יריבים כמו רוסיה או סין לא יוכלו להתמודד עם מידת ההשפעה שלנו ברחבי תבל, אלא אם כן נוותר על האמיתות שאנו דוגלים בהן ונהפוך לעוד מדינה גדולה שנוהגת בבריונות כלפי שכנותיה הקטנות יותר". 

"הדמוקרטיה שלנו תעמוד בסכנה רק אם נתייחס אליה כאל דבר מובן מאליו", הכריז אובמה לקול תשואות רמות. 

אובמה, שנישא על גלי תמיכה ציבורית חזקה - כמעט 60% מאזרחי ארה"ב מרוצים עתה מתפקודו, שיעור התמיכה הגבוה ביותר שבו הוא זכה ב-7 השנים שחלפו - סקר ברפרוף את הישגיו: "לו הייתי אומר לכם לפני שמונה שנים שנצליח לבלום מיתון כלכלי גדול, להפיח חיים חדשים בתעשיית הרכב שלנו, להשיק את תקופת הצמיחה הארוכה ביותר אי-פעם בשוק העבודה שלנו, לפתוח פרק חדש ביחסים עם העם בקובה, לשים קץ לתוכנית הנשק הגרעיני של איראן בלי לירות אפילו יריה אחת, לחסל את האחראי לפיגועי 11 בספטמבר, להשיג שוויון בנישואין (לבני זוג חד-מיניים), ולקבע את הזכות לביטוח רפואי ל-20 מיליון אזרחים - לו הייתי אומר לכם כל זאת, הייתם בוודאי אומרים שהצבתי את רף המטרות שלי גבוה מדי".
"אבל זה בדיוק מה שעשינו", הוא אמר. "אתם, האזרחים, חוללתם את השינוי... בגלל כל אחד ואחת מכם, אמריקה כיום טובה יותר, חזקה יותר מכפי שהייתה כאשר התחלנו". 

"החדשות הטובות הן שהכלכלה כיום שוב צומחת", הוסיף אובמה. "השכר, ההכנסות, שווי הנדל"ן וחשבונות הפנסיה של הציבור - כל אלה נמצאים בסימן עליה. העוני הולך ומתכווץ. שיעור תשלומי המס של העשירים הוא הוגן. שווקי המניות שוברים את כל השיאים. האבטלה נמצאת עתה ברף הנמוך ביותר מזה 10 שנים. שיעורם של אלה שאין להם ביטוח בריאות הוא הנמוך ביותר אי-פעם".

אבל ברמז לסיבות שחוללו את עריקת כחולי הצווארון לדונלד טראמפ בבחירות, אמר הנשיא היוצא: "אני יודע שבכל ההתקדמות הזו לא היה די. הכלכלה שלנו אינה פועלת או צומחת במידה אופטימלית כאשר מתי מעט מתעשרים על חשבון בני מעמד הביניים... אי-שוויון מודגש פוגע בעצם הרעיון הדמוקרטי. בעוד שהמאיון העליון צובר פלח הולך וגדל של ההכנסות, משפחות רבות מדי בערים הגדולות ובאזורים כפריים נותרות מאחור. התוצאה היא עובד במפעל שפוטר, המלצרית או האחות שבקושי מסתתדרות ומתקשות לשלם את חשבונותיהן. כל אלה משוכנעים שהמשחק מכור ושהם נמצאים בצד המפסיד. הם משוכנעים שהממשלה משרתת רק את האינטרסים של החזקים. זה מתכון ליותר ציניות וקיטוב בחברה".

הוא ציין כי אין לכך פתרונות מיידיים, אך הודה שהסכמי סחר גלובליים צריכים להיות גם הוגנים, והדגש לא צריך להיות מונח על המילה "חופשי". אבל הגל הבא של תהפוכות כלכליות לא יבוא משווקים זרים. הוא ינבע מהקצב המהיר של האוטומציה, שתאיין מקצועות רבים של בני מעמד הביניים. לכן, יש צורך באמנה חברתית חדשה שתבטיח לכל הצעירים את החינוך שהם זקוקים לו כדי להתמודד עם המציאות הזו.

הקהל הגיב בקריאות בוז כאשר אובמה הכריז כי בעוד 10 ימים יתחלף הממשל בוושינגטון. "לא, לא, לא, לא", הוא היסה את הנוכחים. "התחייבתי לפני הנשיא הנבחר טראמפ שממשלי ידאג להעביר לו את מוסרות השלטון באופן החלק ביותר, בדיוק כפי שהנשיא בוש הבטיח לי בזמנו". זו הייתה הפעם היחידה בנאום שבה הזכיר אובמה את שם מחליפו. 

אולי הרגע המרגש ביותר בנאום היה פנייתו של אובמה לאשתו, שישבה בשורה הראשונה. "מישל. מישל לה-וון רובינסון משיקאגו (תשואות אדירות). במשך 25 שנים היית לא רק אשתי ואם לבנותינו. היית גם חברתי הטובה ביותר. נטלת על עצמך תפקיד שלא ביקשת אותו ועשית זאת בחן, בסטייל ועם חוש הומור... אני גאה בך, ואמריקה גאה בכך". 

רבים בקהל הזילו דמעה, ובכללם הנשיא עצמו.