מדדי אירופה הנסתרים שלא מופיעים בתיק ההשקעות הישראלי

מרבית המשקיעים בישראל בוחרים להיחשף לשוקי המניות באירופה דרך מדדים אזוריים או למדינות בולטות כמו גרמניה ובריטניה ■ אילו שוקי מניות לא זוכים לייצוג מספק בתיק הישראלי?

הבורסה באמסטרדם   / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
הבורסה באמסטרדם / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

משקיעים רבים בארץ ובחו"ל רואים את שוק המניות האירופאי כיחידה הומוגנית אחת. לאור העובדה כי מדובר באזור גיאוגרפי רציף, שהמדינות המרכיבות אותו מקיימות קשרי סחר ענפים זו עם זו, אכן לא מפתיע כי בחינת כדאיות ההשקעה באזור זה נעשית במקשה אחת.

כפועל יוצא מכך, מדדי המניות הפופולריים לחשיפה ליבשת אירופה, הם המדדים האזוריים של חברת המדדים סטוקס: Euro Stoxx 50 ו-STOXX Europe 600. מן הסתם, שמות המדדים מגלים את הפער התהומי בכמות הניירות הנכללים בכל מדד, אולם המכנה המשותף לשניהם, הוא הרכבתם ממניות של חברות ממגוון מדינות ברחבי היבשת.

מעבר למדדים האזוריים הללו, משקיעים רבים נוטים להישען על מדדי המניות המקומיים של השווקים המרכזיים באירופה: גרמניה, צרפת ובריטניה. מכאן שגם דקס, CAC ו-FTSE 100 משמשים לא אחת כדרך חשיפה עיקרית של יועצי ומנהלי השקעות בעת בחירתם להגדיל חשיפה לחברות אירופאיות.

באופן זה, יוצא שהנטייה הטבעית שלנו להשקיע באירופה דרך מדד אזורי רחב או באמצעות חשיפה למדינה מרכזית, גורמת לפספוס של שווקים שגודלם עולה על השוק הישראלי. מהם אותם מדדים נסתרים באירופה, שלרוב לא נמצא בתיק ההשקעות שלנו?

חסרה לנו גבינה הולנדית

באופן די מפתיע, המדינה שאחראית על מספר מכובד של מוצרי צריכה שנרכשים בקביעות על-ידי הצרכן הישראלי, כמעט ואינה זוכה להשקעות ישירות במדד המניות הראשי שלה - AEX. מדד זה מונה עד 25 חברות הולנדיות מובילות, ביניהן חברות בינלאומיות מוכרות דוגמת יוניליבר, רויאל דאץ' של, היינקן ופיליפס.

מדובר במדד מפוזר מאוד מבחינה סקטוריאלית, כאשר מגבלת המשקל המירבית למניה בודדת בו עומדת על 15%. שווי השוק המצרפי של החברות הנכללות ב-AEX גבוה מחצי טריליון אירו, יותר מפי 2 מהשווי הכולל של כל החברות הנסחרות בבורסה שלנו.

על מדד זה מוצעות מספר קרנות סל הנסחרות בבורסת יורונקסט, המחזיקות באופן פיזי את המניות הנכללות במדד, כאשר דמי הניהול השנתיים של כל אחת מהן הינם 0.3%.

פנקו עצמכם בשוקולד שוויצרי

שוק מניות נוסף שמקבל בארץ ייצוג נמוך יחסית לגודלו האבסולוטי ולמשקלו במדדי המניות הגלובליים (יותר מ-3% במדד MSCI AC World), הינו השוק השוויצרי. כאן אין צורך להציג אף חברה מתוך 20 המניות המרכיבות את המדד הראשי של הבורסה בציריך: SMI.

מדד זה מוטה לארבעה סקטורים עיקריים: בריאות, צריכה, פיננסים ותעשייה, כאשר נסטלה וחברות התרופות נוברטיס ורוש נהנות מהמשקל הגבוה ביותר מבין המניות הנכללות במדד. מספר מוצרים עוקבים אחרי מדד זה, כולל תעודת הסל קסם שוויץ בבורסה שלנו.

העומק של שוק המניות השוויצרי הביא ליצירת קרנות סל על מדדים מעניינים נוספים במדינה, דוגמת מדד מניות ה-MidCap השוויצרי (SMIM), מדד 30 המניות הגדולות והסחירות בבורסה המקומית (SLI) וגם מדד המניות הכללי (SPI), המורכב מיותר מ-200 חברות שוויצריות.

אין ספק כי שוק זה חייב לקבל ביטוי משמעותי יותר בתיק ההשקעות הישראלי ביחס לרבע מיליארד שקל בלבד המושקעים בו כיום על-ידי המשקיעים המוסדיים בארץ.

אין לנו מספיק זארה בתיק!

מדינה בולטת נוספת שאינה זוכה לייצוג הולם בתיקי הישראליים היא ספרד, המיוצגת לרוב על-ידי מדד IBEX 35. רק בשביל לקבל קצת פרופורציות, שווי השוק המצרפי של מדד זה חוצה את רף טריליון האירו, כך שאם המדד הראשי של הולנד גדול על כל השוק הישראלי יותר מפי 2, המדד המקביל של ספרד עולה עלינו פי חמישה.

IBEX 35 מורכב מהמניות הסחירות ביותר בבורסה במדריד ולוא דווקא מהגדולות ביותר במונחי שווי שוק. עובדה מעניינת נוספת על המדד, היא היותו משוחרר ממגבלת משקל, נדיר בנוף של עולם המדדים. יחד עם זאת, בפועל המניה בעלת המשקל הגבוה ביותר בו היא בנק סנטנדר עם 15%. מניות בולטות נוספות במדד הן אינדיטקס (המוכרת בזכות המותג זארה שבבעלותה), טלפוניקה ובנק בילבאו (BBVA). מניותיהן של חברות הפיננסים והנדל"ן במדד תופסות שיעור של יותר משליש ממנו וסקטור האנרגיה מרכיב קרוב ל-20% מהמדד.

משקיעים המעוניינים לעקוב אחר מדד חשוב זה, עשויים למצוא פתרון בקרנות הסל של Accion (שמנוהלת על-ידי בנק בילבאו המקומי), Lyxor הצרפתית או db x-trackers (שבבעלות דויטשה בנק), כולן נסחרות בבורסה במדריד.

רוצים שופינג ב-H&M?

המדד האחרון שאסקור בטור זה, שייך לעוד מדינה ששמה את ישראל בכיס הקטן. בדומה לשוקי המניות של המדינות שהוצגו עד כה, גם שבדיה זוכה למשקל מהותי במדדי המניות הגלובליים - כ-1% ממדד המניות העולמי של MSCI. גם במקרה שלה המשקיעים הישראליים עדיין לא "גילו" את מדדי המניות המרכזיים במדינה.

אז הכירו את OMXS30, מדד המכיל את 30 החברות הסחירות ביותר בבורסה בשטוקהולם. מדד זה מוטה מאוד לשני סקטורים כבדים: פיננסיים ותעשיה, כל אחד מהם מהווה יותר מ-30% ממשקל המדד. למרות הטיה זו, המניה בעלת המשקל השני בגודלו במדד (יותר מ-10%) שייכת לענקית האופנה H&M.

שני מנהלים מקומיים של קרנות סל: SpotR ו-Xact, מציעים מוצר העוקב אחר המדד, כאשר קרן הסל של Xact, שהושקה עוד בשנת 2000, נחשבת לאחת מקרנות הסל הוותיקות ביותר שנסחרות כיום באירופה. שני המוצרים צוברים את הדיבידנדים המחולקים על-ידי החברות הנכללות במדד.

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.

קרנות סל שעוקבות אחר מדדי מניות
 קרנות סל שעוקבות אחר מדדי מניות