ירידות בסיום המסחר בוול סטריט; טבע המשיכה לאבד גובה

המסחר באירופה הסתיים בירידות ■ בורסות אסיה ננעלו בירידות שערים ■ תשואות האג"ח הממשלתי יורדות ל-2.3% ■ תביעות האבטלה החדשות עומדות על 244 אלף, נמוך מהתחזיות המוקדמות

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

המסחר בוול סטריט הסתיים היום (ה') במגמה שלילית, לאחר נעילה חיובית אמש על רקע נאומו הראשון של הנשיא הנבחר, דונלד טראמפ. המסחר באירופה מתנהל במגמה שלילית, בעוד בורסות אסיה ננעלו בירידות שערים. הנפט עלה על רקע צמצום התפוקות של ערב הסעודית והמכירה למדינות אסיה.

 

השוקים התנהלו בדריכות לאורך כל השבוע האחרון בציפייה לנאומו של טראמפ, בערבו של היום בו נשא הנשיא היוצא ברק אובמה את נאומו הרשמי האחרון. טראמפ הפריח במהלך הנאום סיסמאות כגון: מצפה לנו עתיד גדול, נייצר הרבה מקומות עבודה וכו', אולם בניגוד לציפיות הכלל עולמיות, לא הגדיר את המדיניות הצפויה בשנים הקרובות. הדבר היחיד שכן אמר טראמפ זה שבכוונתו לטפל בחברות התרופות, מה שזעזע את השוק ושלח חברות פרמצבטיקה כמו טבע  ופריגו  לירידות. 

נזכיר כי בשבוע שעבר הציגו סוכנויות המודיעין האמריקאיות מסמכים מסווגים ובהם טענות של סוכנים והאקרים רוסים כי הם מחזיקים מידע רגיש ומביך, אישי ופיננסי, אודות טראמפ, שיכול לשמש לסחיטה. טראמפ, כצפוי, הכחיש וטען כי יחסיו עם פוטין הם נכס לארה"ב ואם יהיה צורך לנקוט ביד קשה נגד רוסיה, הוא האדם המתאים לעשות זאת ולא הילארי קלינטון.

טראמפ אמר כי "אם סוכנויות המודיעין האמריקאיות אכן הדליפו מידע שלפיו הוא צולם בחשאי במצבים מביכים בעת ביקור ברוסיה - הדלפה כזו תהיה כתם גדול על סוכנויות אלה". הוא הגדיר את פרסום המידע הזה בכמה אמצעי תקשורת בארה"ב כ"חרפה". 

בהמשך מסיבת העיתונאים פירט טראמפ את הצעדים שינקוט כדי כדי להימנע מניגוד אינטרסים בתקופת נשיאותו. הוא הכריז שהוא עוזב את ניהול חברת האחזקות שלו ומפקיד אותה בידי שני בניו, דן ואריק. בתו, איוונקה, לא תשתתף בניהול החברה. אבל, הנשיא המיועד לא ישיל את שליטתו בחברה המשפחתית, לא ימכור את חלקו בה, אלא רק יפקיד זמנית את ניהולה בידי שני בניו.

הנשיא המיועד שכר משרד עורכי-דין כדי לבנות מערך משפטי שאמור לחצוץ בינו לבין עסקיו בתקופת כהונתו כנשיא, אך הוא הדגיש שבעצם אין הוא חייב לעשות זאת מפני שהחוק האמריקאי פוטר את נשיא ארה"ב מחובת ההימנעות מניגודי אינטרסים.  עוד אמר כי יתרום לקופת האוצר האמריקאי את כל הרווחים מתשלומים של פקידי ממשלות זרות שיתאכסנו בבתי-המלון שלו. 

הנפט  המשיל לרכז עניין, לאחר פרסום הדיווחים כי שחקניות מפתח החברות בקרטל אופ"ק עומדות בהסכם, ומקצצות בתפוקתן, וכן הדרישה הגוברת מצד סין. שר האנרגיה הסעודי חאליד אל-פאלי אמר היום כי ההסכם יאיץ את האיזון הגלובלי בשווקים, ואת תגובת המחירים נראה מאוחר יותר השנה.

בגזרת המאקרו, בשעה 15:30 (שעון ישראל) פורסם נתון תביעות האבטלה השבועי, שעלה לרמה של 247 אלף תביעות, לעומת 233 אלף תביעות בשבוע הקודם ובעוד בשוק ציפו לעלייה חדה יותר לרמה של 266 אלף תביעות חדשות.

פיאט-קרייזלר ריכזה היום עניין על רקע חשדות לזיוף בדיקות זיהום אוויר בלמעלה מ-100 כלי רכב.