שר ההגנה המיועד של טראמפ: מבחינתי בירת ישראל - ת"א

ג'יימס מאטיס, שר ההגנה המיועד של ארה"ב: בירת ישראל – תל-אביב ■ אומר בשימוע בסנאט: אני דבק במדיניות המנשל הנוכחי ■ אמר בעבר: בלי שלום ישראל עלולה לגלוש לאפרטהייד

המלון של דונלד טראמפ בווישנגטון די.סי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
המלון של דונלד טראמפ בווישנגטון די.סי / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

גנרל ג'יימס מאטיס, המועמד לשר ההגנה בממשלו של דונלד טראמפ, אמר הערב (ה'), בשימוע בסנאט לאישור מועמדותו, כי מבחינתו בירת ישראל היא תל-אביב.

בתשובה על שאלת הסנאטור לינדסי גרהאם, אוהד מושבע של ישראל, אמר מאטיס: "בירת ישראל, זו שאני מבקר בה, היא תל-אביב מפני שבה נמצאים כל אנשי הממשלה". לדבריו, הוא מעדיף לדבוק ב"מדיניות האמריקאית" בסוגיה זו. המדיניות הרשמית של ארה"ב, בממשל אובמה ובממשלים קודמים, אינה מכירה בירושלים כבירה ישראל וקובעת שמעמדה יקבע במו"מ עם הפלסטינים.

סביר להניח שבביקוריו בישראל נועד מאטיס בעיקר עם מפקדי צה"ל ואנשי משרד הביטחון ששוכן כידוע בקריה בתל-אביב.

השגרירות האמריקאית בישראל ממוקמת בתל-אביב מאז ומתמיד. טראמפ הבטיח להעביר את השגרירות לירושלים ושגרירו המיועד בישראל, דייוויד פרידמן, הביע תמיכה נלהבת בכוונה זו.

האם תתמוך בהעברת השגרירות לירושלים? - שאל גרהאם.

"אני מותיר את ההכרעה בידי שר-החוץ המיועד (רקס טילרסון)", השיב מאטיס.

האם אתה תומך בפתרון של שתי מדינות? - הוסיף ושאל גרהאם.

"אני תומך בפתרון כזה אם הוא יוביל לשלום במזה"ת", אמר מאטיס. "אם יש פתרון אחר (שיביא שלום) אשמח לשמוע עליו". מהתשובה עולה, כי הוא מאמין שרק פתרון של שתי מדינות אכן יביא שלום..

הוא הוסיף, כי פתרון כזה יתרום ליציבות רבה יותר במזה"ת: "שלום באזור הזה משרת את האינטרסים החיוניים שלנו... ישראל היא דמוקרטיה, כמונו. לדעתי, בטחון ישראל חשוב מאוד מאוד לארה"ב".

מאטיס אמר עוד, כי הוא מעדיף להשאיר את ההסכם הגרעיני עם איראן על כנו אלא אם כן איראן תפר את תנאי ההסכם.

בעבר השמיע מאטיס התבטאויות נגד מדיניות הממשלה הנוכחית בישראל. ב-2013, זמן קצר לאחר שפרש מתפקידו כמפקד פיקוד המרכז של צבא ארה"ב (הפיקוד שחולש על הפעילות הצבאית האמריקאית במדינות במזה"ת, אסיה התיכונה ואפגניסטאן), אמר מאטיס בכנס של פורום הביטחון של אספן: "כמפקד פיקוד המרכז, שילמתי מדי יום ביומו מחיר צבאי-ביטחוני בגלל העובדה שהאמריקאים נתפסים כמוטים לטובת ישראל".

הוא אף אמר אז, כי ארה"ב צריכה ללחוץ בדחיפות על הישראלים והפלסטינים לנוע לקראת פתרון של שתי מדינות. "או (שישראל) תחדל להיות מדינה יהודית או שהיא תצטרך לשלול מהערבים את את זכות הבחירה - אפטרהייד. זה לא כל כך הצליח בפעם האחרונה שבה מדינה מסוימת (דרום אפריקה) ניסתה לעשות זאת".

ארגון ציוני אמריקה, גוף ימני שתומך בדונלד טראמפ, פרסם הודעה בגנות מאטיס לאחר שטראמפ הודיע, בדצמבר, שהוא המועמד לתפקיד שר ההגנה. בהודעה נאמר, כי הצהרות אלה "עוינות לישראל" והן מראות שאומרן "אינו מעריך ואינו מבין את התועלת יוצאת הדופן שמניבה ברית אמריקאית - ישראלית חזקה לביטחונה של ארה"ב".