כוח בלתי נתפס: טראמפ מתכנן לבנות לצבא ארה"ב צי מטורף

לאור האיומים הגוברים מסין ומרוסיה או פשוט מפני שזו "רוח המפקד", חיל הים האמריקאי עתיד, לפי דיווחים שונים בתקשורת האמריקאית, לעבור תהליך התעצמות רחב בשנים הקרובות - ומאות ספינות כבר בדרך

נושאת המטוסים ג'ורג וושינגטון/ צילום: מהוידאו
נושאת המטוסים ג'ורג וושינגטון/ צילום: מהוידאו

נשיא ארה"ב הנבחר, דונלד טראמפ, הבטיח לחזק באופן משמעותי את הכוחות הצבאיים של ארה"ב. בהתאם לכם, חיל הים האמריקאי צפוי להיכנס לתנופת ההתעצמות הגדולה ביותר שלו מאז כהונתו של רונלד רייגן במהלך המלחמה הקרה.

המטרה היא להתמודד עם איומים אפשריים מרוסיה ומסין, וההצעה שעומדת כרגע על הפרק כוללת בנייה של לא פחות מ-355 ספינות חדשות - הצעה גדולה יותר ממה שהבטיח טראמפ במהלך קמפיין הבחירות שלו.

נראה כי המהלך הוא חלק מתפיסת ההרתעה הכוללת של הנשיא המיועד, "צבא חזק כל כך שהוא לא יצטרך להילחם" וגם חלק מהתפיסה הכלכלית הפיסקלית שלו, לפיה יש להשקיע בתשתיות ותעשייה על-מנת ליצור מקומות עבודה חדשים ולאושש את שוק העבודה האמריקאי.

על-פי ההערכות, תהליך בניית הספינות החדשות ידרוש תוספת תקציבית של כ-4 מיליארד דולר בשנה למשך 30 שנה והוא יסתכם בהוצאה כוללת של כ-126 מיליארד דולר.

ההצעה כוללת את בנייתן של נושאות מטוסים וכן צוללות בעלות יכולת תקיפה. אלה ייבנו במדינות שונות בארה"ב, כולל וירג'יניה, מיין, מיסיסיפי, רוד איילנד ונוספות. כמו כן, ישנה דרישה לבנות נחתות נוספות שיהיו מסוגלות לשאת כלי שיט קטנים יותר.

כתוצאה מהמהלך, מספר המשרתים בצי האמריקאי צפוי לגדול מ-330 אלף חיילים כיום ל-380 אלף עם השלמת תהליך ההתעצמות.