סטארט-אפ שפיתח מנוע בעירה מנסה לגייס 25 מיליון דולר

החברה טוענת כי פיתחה מנוע חסכוני ויעיל יותר מהקיים, כך שהוא מגדיל פי 2 את ניצולת האנרגיה שלו לעומת הנתון הטוב ביותר של מנוע סטנדרטי

Aquarius engines / צילום: אתר החברה
Aquarius engines / צילום: אתר החברה

קרנות ההון סיכון, בעיקר האמריקאיות, מתחילות לסגור קצת את הברז, בעוד כמעט כל משקיע סיני מחפש משהו מעניין להשקיע בו בישראל. על רקע מגמות אלו, מעניין יהיה לראות כיצד תצליח השנה חברה ישראלית לגייס הון כדי לבצע מהפכה באופן שבו מנועי רכב עובדים.

החברה היא Aquarius engines והיא יוצאת לגייס 25 מיליון דולר, בשני סבבים שיושלמו לתקוותה במהלך שנה זו: 10 ו-15 מיליון דולר. עד כה גייסה החברה 7.5 מיליון דולר, 5 מיליון דולר מתוכם בינואר אשתקד. המשקיעים בחברה הם חברת ההשקעות גלנרוק של ליאון רקנאטי; מריוס נכט, ממייסדי צ'ק פוינט, שלמה אליה ואנג'לים אחרים.

Aquarius engines טוענת כי פיתחה מנוע חסכוני ויעיל יותר מהקיים, כך שהוא מגדיל פי 2 את ניצולת האנרגיה שלו לעומת הנתון הטוב ביותר של מנוע סטנדרטי (40% לעומת 20%). ואיך היא עושה את זה? בעוד מנועים רגילים מפיקים תנועה סיבובית המועברת לגלגלים, זה של Aquarius מבוסס על תנועה אורכית.

בתוך המנוע פועם צילינדר רוחבי יחיד שנפחו 500 סמ"ק, והבוכנה שלו שנעה מצד לצד מייצרת 86 כוחות סוס. בניגוד למקובל, המנוע אינו מניע את הגלגלים באופן ישיר, אלא משמש כגנרטור שמטעין סוללה השוכנת ברצפת הרכב מתחת למושב האחורי. הסוללה מפעילה שני מנועים חשמליים קטנים שממוקמים לצד הגלגלים הקדמיים, ומנועים אלה הם שאחראים להנעת המכונית.

בשיחה עם "גלובס" אומר גל פרידמן, ממייסדי החברה וסמנכ"ל השיווק שלה כי "החברה המציאה מחדש את מנוע הבעירה הפנימי. יש הרבה חברות שאומרות שהן המציאו משהו מחדש, אבל אנחנו הפעלנו את המנוע הזה מול מצלמות טלוויזיה, וזה דבר שלא נעשה מעולם. אם הסיפור שאני מספר נכון, אז זה כאילו גילינו שדה גז בים התיכון. על כל הים. אין הרבה חברות שהאימפקט שלהן כזה גדול אם הן מצליחות לקיים את מה שהן מבטיחות".

פרידמן צודק. ל-Aquarius יש עדיין דרך ארוכה להוכיח את עצמה. מאוד ארוכה. להפעיל מנוע מול מצלמת טלוויזיה זה לא כמו למכור אותו לשוק כולו או לפחות לחלקו. ולייצר מהפכה בשוק הרכב, שוק שמשתנה די לאט, זה לא פשוט. גז בכל הים התיכון? נחכה ונראה.

Aquarius

שנת הקמה: 2014

מה החברה עושה: מנוע בעירה חסכוני

מייסדים: אריאל גורפונג (מנכ"ל); שאול יעקובי (סמנכ"ל טכנולוגיות); גל פרידמן (סמנכ"ל שיווק)

סך גיוסי הון עד כה: 7.5 מיליון דולר

מספר עובדים: עשרות בודדות

בעלי מניות עיקריים: חברת ההשקעות גלנרוק, מריוס נכט, שלמה אליה ומשקיעים פרטיים אחרים