היום: ועדת הכספים תדון בהענקת מעמד מיוחד לקצא"א

במסגרת המעמד המיוחד תוכל קצא"א להמשיך ולפעול כמה שנים, ואז תהפוך לחברה, בהנחה שבתקופת הביניים יושלם הטיפול בהסדרת סוגיות שונות הקשורות לפעילות החברה

משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)
משה כחלון, שר האוצר (צילום: תמר מצפי)

ועדת הכספים של הכנסת תדון היום (ב') בהצעת החוק הממשלתית המעניקה מעמד מיוחד לחברת קו צינור הנפט אילת אשקלון (קצא"א). במסגרת המעמד המיוחד תוכל קצא"א להמשיך ולפעול כמה שנים, ואז תהפוך לחברה, בהנחה שבתקופת הביניים יושלם הטיפול בהסדרת סוגיות שונות הקשורות לפעילות החברה.

קצא"א מוחזקת על ידי חברות זרות הרשומות מחוץ לישראל. החברה הוקמה בשעתו על ידי ממשלות ישראל ואיראן, ופועלת מכוח זיכיון שתוקפו יפוג ב-25 במרס השנה.

במהלך הדיונים על מעמד העתידי של החברה לאחר תום תקופת הזיכיון שינתה המדינה את עמדתה על רקע מחלוקת עקרונית בין מנכ"ל האוצר שי באב"ד ויו"ר קצא"א ארז חלפון לבין אורי יוגב, והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה אבי ליכט.

החברה תהיה תחת ביקורת שר האוצר

ליכט ויוגב סברו כי אם החברה לא תופרט יש להפוך אותה לחברה לכל דבר, ואילו חלפון ובאב"ד התנגדו לשינוי הסטטוס הנוכחי של החברה וטענו כי הפיכתה לחברה תפגע באופן מהותי בפעילותה, בין היתר לאור קשריה העסקיים עם גורמים שאינם מכירים במדינת ישראל.

במסגרת פשרה שהושגה בין שר האוצר משה כחלון ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט נקבע כי הזיכיון של החברה לא יוארך אך היא תוחרג ותהיה תחת ביקורת שר האוצר.

עם זאת, נקבע כי החברה לא תוכל להמשיך וליהנות מהפטורים ממס ומהליכי תכנון ובנייה שהוענקו לה בזיכיון. כמו כן הוחלט לפצל את הליכי החקיקה של הפרק העוסק בקצא"א בחוק ההסדרים ולאשר אותו בנפרד מחוק ההסדרים, שאושר בחודש שעבר.