רוצה לנגוס בשופרסל: רשת ויקטורי משיקה אתר למכירות אונליין

אחרי הכנה של שנתיים, ויקטורי מעלה לרשת אתר מכירות אונליין ומסמנת יעד של 10% מכלל המחזור של הרשת ■ בשלב הראשון החלוקה תיעשה בעיקר במרכז הארץ ובאזור חיפה

עמוד הבית של אתר ויקטורי / צילום מסך
עמוד הבית של אתר ויקטורי / צילום מסך

רשת ויקטורי השיקה היום (א') אתר אינטרנט מכירתי חדש. מבחינת אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי הרשת, השקת האתר אחרי שנתיים של הכנה, מהווה את נקודת השיא של צמיחת הרשת במהלך 2016. הוא מצפה כי האתר החדש יהפוך את ויקטורי לשחקן משמעותי בשוק הרכישות אונליין, ושהמכירות באתר יהוו נתח של כ-10% מהמחזור הכללי של ויקטורי - שיעור הקרוב לזה שבו מחזיקה כיום שופרסל אונליין, השחקנית החזקה בתחום. בשלב ראשון יעלה אתר ויקטורי עם אזורי חלוקה בפריסה הכוללת בעיקר יישובים במרכז, ובחודשים הקרובים צפויה הפריסה להתרחב צפונה ודרומה.

מחזור קניות האונליין מוערך ב-1.6 מיליארד שקל בשנה. 70% מהנתח מחזיקה שופרסל עם מחזור של כ-1.1 מיליארד שקל, המהווה כ-11% מפדיון הרשת. "לשאוף לנתח של 160 מיליון זה ממש לא בשמיים. הכוונה היא להסתמך על הלקוחות הקיימים ולגרום להם לעבור אלינו, זה אפשרי וזה יקרה. הנתח של שופרסל כיום הוא מפלצתי", אומר רביד.

בשנתיים האחרונות החזיקה ויקטורי באתר מכירתי שפעל רק דרך אתר mysupermarket. "שיחקנו ביו-יו כדי ללמוד את השוק", אומר רביד. "חלק מהמשחק היה ללמוד את התנהגות הצרכנים, חלק לראות איפה אנחנו לא טובים והיכן טובים יותר. ניסוי וטעייה. ידענו שלהקים אתר זה לא מספיק, וכך עד התקופה האחרונה עבדנו בבית ספר. למדנו איך נכון ללקט בסניפים, מהם חלונות זמן שילוח, אם כדאי להתמקצע בפריפריה או במרכז".

ואכן, הבחירה כעת היא להתמקד ביישובי המרכז, באזור שמראש העין עד אריאל דרך תל אביב, ובאזור הקריות ובחיפה. החלוקה מתבצעת מ-5 סניפים ולא ממרלו"ג. "אני לא מאמין במרלו"ג כי למעשה זה סופר אונליין. כל המלאי, הכולל 9,000 מוצרים מהסניף, נגיש. במרלו"ג אין אפשר לספק את כל המוצרים", אומר רביד.

לדבריו, רמת המחירים היא "בדיוק כמו בסופר" - ובשונה מרשתות אחרות, ויקטורי מנהיגה מדיניות מחירים אחידה בכל סניפיה. דמי המשלוח יעמדו על 30 שקל.

10% זה יעד ריאלי

לאחרונה, ולא במקרה יש להניח, עלתה שופרסל במהלך הכולל קמפיין ומבצעים אגרסיביים לרוכשים באתר שלה. עם עליית הקמפיין, בהשקעה של 3 מיליון שקל, אמר מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, כי "אתר שופרסל אונליין הוא אחד הנכסים המרכזיים של הרשת, והוא מהווה חלק חשוב מהאסטרטגיה של שופרסל לשנים הבאות.

"אנו רואים ומובילים את התפתחות השוק בעולם האונליין ומקדישים משאבים רבים בשיפור מתמיד של האתר והשירות של הזמנות מקוונות ללקוחות. שופרסל הינה מובילה עולמית באחוז חדירה של רשת קמעונאית בתחום המכר המקוון".

האם ריאלי לשאוף לנתח של 10% בתחום קניות האונליין בעולם הסופרמרקטים? מנכ"ל אתר השוואת המחירים mysupermarket, מושיק אלפרט, סבור שכן, בדומה למתרחש בבריטניה - מי שהיוותה את הסמן הימני בתחום קניות האונליין מבחינת היקפים ומחזורים. לדברי אלפרט, ב-2016 נרשם גידול בהיקפי הקניות באתרים.

הגידול בתחום ניכר בעיקר באתר שופרסל, אולם גם אתרי יינות ביתן, רמי לוי וויקטורי רשמו עלייה (למעט מגה שרשמה ירידה) - ולכולם, למעט שופרסל, פריסת אזורי חלוקה מצומצמת. עם זאת, כדאי לזכור שבממוצע בין הרשתות, הפעילות והלא פעילות בתחום, נתח האונליין משקף כיום מחזור פעילות של 4% בלבד.

"אני מניח שב-2017 נוסיף לראות גידול", אומר אלפרט, "החברות מחפשות מנועי צמיחה, הציבור רוצה לקנות אונליין ולמעשה אין פה שאלה של ביקוש - יש פה שאלה של היצע. הצרכנים היום מוכנים לשלם על המשלוח אם הם מקבלים את מה שהזמינו והכול כשורה".

צריך לזכור שקל לדבר על שירות בקניות אונליין, אחרי שבמשך השנים המחירים נשחקו דרמטית. בתחילת דרכה שופרסל אונליין מכרה במחירים הגבוהים יותר ממחירי סניפי שופרסל שלי והחזיקה אחוזים בודדים בפעילות האתר. לאט-לאט המחירים צנחו לרמת מחירי הדיסקאונט.

"מאז שנכנסנו לשוק בישראל ועם היכולת להשוות מחירים ולקחת עגלה ולהוציא מסופר אחד ולהכניס לסופר אחר, התחרות העמיקה והמחירים לא היו יכולים עוד להישאר גבוהים", מסביר אלפרט. "זה משהו שלא היה יכול לקרות בסניפי הפיזיים וזה הוביל לתחרות מחירים.

"ב-mysupermarket אנחנו עורכים השוואה בין מחירי האונליין לאוף-ליין, ורואים שסלי האונליין ממוקמים בראש הרשימה כהכי זולים, כי בזירה הזו נורא קל לדלג בין הרשתות. צריך לזכור שהדגש הוא לא רק על המחיר אלא על הנוחות והאיכות. רשת שתציע שירות מנצח תגרוף את הנתח של 10%".

את הפוטנציאל הזה מנמק אלפרט גם בהרגלי הצריכה של הצרכן הישראלי. "אנחנו מאמצים טרנדים. גם לרשת שכרגע לא נמצאת באונליין ולא רוצה להיות שם, בעוד עשר שנים לא תהיה ברירה".

הקרב על העגלה

- בשופרסל אונליין מוצגים למעלה מ-20 אלף מוצרים "מאבטיח עד מדיח". זהו גם הכיוון שלכם?

רביד: "ממש לא. אנחנו מדברים על סופרמרקט אונליין, וזה מה שאני עושה ביום-יום. לא מוכר בגדים ומסכי טלוויזיה. גם באתר אני נטו סופרמרקט, אפילו אולד פאשן, אם תרצי. לא אגיד שאין הצעות מספקים למכור מוצרי חשמל, אבל זה לא העיסוק שלנו".

כאמור, רביד לא שואף לייצר לקוחות חדשים אלא לקחת מהקיימים, ובעיקר של שופרסל. עם עליית האתר מציעה ויקטורי מבצע לא תלוי זמן של 50 שקל הנחה בקנייה מ-550 שקל ויותר. כל הרוכשים באתר נרשמים כחברי מועדון של הרשת, בדומה לרשתות האחרות.

לשם הקלת המעבר משופרסל, למשל, תציע הרשת (דרך אתר mysupermarket) פיצ'ר של משיכת העגלה האחרונה של הקניות ברשת המתחרה. בנוסף, תציע ויקטורי משלוחים למשרדים באזור תל אביב ופתח תקוה מחנות ייעודית. "אם צריך יהיה לספק גם ניירות וציוד משרדי, נעשה את זה - אנחנו יודעים למכור את זה טוב יותר ממה שהרשת הכי זולה מציעה כיום", אומר רביד.

סל הקנייה הממוצע לפי האתר mysupermarket עומד על 525 שקל, גידול של 5% ביחס ל-2015. בגידול הזה נכנסת גם שחיקת המחירים, כך שבפועל מדובר בגידול גבוה יותר. ב-27% מהסלים קיימים מוצרי תינוקות, כלומר לחיתולים או תרכובת מזון לתינוקות. קטגוריה נפוצה אחרת היא ירקות ופירות, וכן מוצרי חלב. "מי שחושב שלא קונים טרי, טועה", אומר אלפרט.

ובינתיים בגזרת האוף-ליין, את שנת 2016 סיימה ויקטורי עם 43 סניפים, חלקם חדשים. בשבוע שעבר נפתח סניף קניון שבעת הכוכבים, שנרכש לאחרונה ממגה ואשר הרשת רואה בו חשיבות אסטרטגית-תדמיתית ראשונה במעלה. עוד נרכשו חמישה מסניפי מגה: שני סניפים ברעננה, בתל מונד, במגדל העמק ובקרית אתא - בעלות כוללת של 13.8 מיליון שקל. עד סוף הרבעון הראשון של 2017 צפויה ויקטורי להגיע ל-49 סניפים.

עושים שוק באינטרנט
 עושים שוק באינטרנט