הלמ"ס: מדד דצמבר ללא שינוי; אינפלציה שלילית ב-2016

2016 היא השנה השלישית ברציפות בה נמדדה אינפלציה שלילית ■ מדד דצמבר: ירידה במחירי הפירות הטריים והבידור; עליות מחירים בסעיפי ההלבשה, ההנעלה והירקות הטריים

ירקות בשוק תל אביב / צילום: תמר מצפי
ירקות בשוק תל אביב / צילום: תמר מצפי

2016 מסתיימת במדד שלילי זו הפעם השלישית ברציפות. אחרי אינפלציה שלילית של 0.25% ב-2014 ו-1% ב-2015 מסתיימת גם 2016 באינפלציה של מינוס 0.2%, זאת בחישוב מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר שעמד על 0%, כך מדווחת הערב (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

ירידות המחירים הבולטות במדד דצמבר היו במחירי הפירות הטריים 3.6%, התרבות והבידור 1.8%. עליות מחירים בולטות נרשמו במחירי ההלבשה והנעלה 6.5%, והירקות הטריים 4.6%. מדד מחירי הדירות רשם בחודשים אוקטובר נובמבר עלייה של 0.4%, מה שמביא את קצב עליית מחירי הדירות ל-8.1% בחישוב שנתי - קצב נמוך יותר מאשר בעדכון הקודם (8.6%).

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות "פסגות", צפה היום כי עידן ירידות המחירים הגיע לסיומו - וכי קצב האינפלציה ב-12 החודשים הקרובים יעלה ל-0.9%.

גרינפלד מנמק את התחזית שלו בכך ששורת גורמים שלחצו בשנים האחרונות את מדד המחירים למטה מיצו את עצמם או אף הפכו כיוון (במקרה של מחיר הנפט). גרינפלד מתייחס לשלושה גורמים עיקריים: הרכישות באינטרנט של מוצרי צריכה מחו"ל, מחירי האנרגיה והנפט ופעולות הממשלה להוזלת יוקר המחייה.

עבור בנק ישראל הנתונים מהווים אכזבה מסוימת - לפי החוק, על הבנק לפעול לשמירת האינפלציה ברמה של 1%-3%. מבנק ישראל נמסר: "האינפלציה הנמוכה בשנים האחרונות בישראל היא תוצאה של אינפלציה נמוכה בעולם וירידה חדה שחלה במחירי האנרגיה, הפחתות מחירים אדמיניסטרטיביות מצד הממשלה, ייסוף, והתגברות התחרות והמודעות הצרכנית. המדיניות שננקטה על ידי בנק ישראל תרמה לרמה נמוכה ביותר של אבטלה, לגידול בתעסוקה, ולצמיחה נאה, תוך גידול מהיר בשכר ובצריכה הפרטית.

"המדיניות ננקטה מתוך החלטה להימנע מנקיטת צעדים בלתי שגרתיים, בשל הסיכונים הגלומים בצעדים כאלו, אף שאלו יכלו להעלות את האינפלציה. חטיבת המחקר של בנק ישראל מעריכה שהאינפלציה תשוב ליעד בסוף השנה, וגם הציפיות לאינפלציה לטווח הארוך מצביעות על כך שבשוק ההון שוררת הערכה שלאורך זמן תישמר האינפלציה במרכז תחום היעד".