שר מצרי: מצפה לאספקה עצמית של גז כבר בשנתיים הקרובות

כך אמר שר הנפט המצרי לרויטרס ■ האופטימיות מבוססת בין השאר על תחילת ההפקה במאגר הענק זוהר בהיקף של כ-11 BCM בשנה, המתוכננת לסוף השנה הנוכחית

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

שר הנפט המצרי טארק אל מולה מצפה שמצרים תספק לעצמה את כל הגז הטבעי שהיא זקוקה לו כבר בשנתיים הקרובות - כך דיווח אתר החדשות זאוויה, שבבעלות סוכנות הידיעות רויטרס. המשמעות היא פגיעה נוספת בסיכויי היצוא של גז ממאגר תמר ולוויתן, לאחר שני אישורים שנתנה לאחרונה מצרים להנזלת גז מצרי ליצוא במתקני ההנזלה במדינה. נכון להיום מפיקה מצרים כ-47 BCM גז טבעי בשנה.

על פי הדיווח, נוסף על הייצור העצמי מצרים מייבאת כיום גז נוזלי ב-250 מיליון דולר לחודש. לדברי שר הנפט, הכמות המיובאת מאפשרת לספק את כל צורכי המשק המצרי, כולל תעשייה וייצור חשמל.

האופטימיות של השר מולה בנוגע לאספקה העצמית מבוססת בין השאר על תחילת ההפקה במאגר הענק "זוהר" בהיקף של כ-11 BCM בשנה, המתוכננת לסוף שנה זו. כמות נוספת תתקבל מהגדלת ההפקה בשדות קיימים, ובין השאר הגדלת ההפקה משדה צפון אלכסנדריה בכ-5.2 BCM בשנה החל מאמצע 2017. גם בשדה נוראס, המפיק היום כ-9 BCM בשנה, צפויה הגדלת תפוקה.

נוסף על כך פועלת מצרים להגברת החיפושים בשדות פוטנציאליים, ולאחרונה זכו כמה חברות בינלאומיות ברישיונות חיפוש ונחתמו הסכמים עם BP ופראנס-טוטאל לחיפושי גז ונפט בהיקף של 220 מיליון דולר.

חברת הכנסת שלי יחימוביץ' מסרה בתגובה כי "תגלית מאגר זוהר המצרי היתה ידועה כבר לפני שנה וחצי ולא היה אחד שלא הבין כי המשמעות היא שמצרים לא תזדקק לגז הישראלי, לא מלווייתן ואפילו לא מתמר. לפיכך שיקרו הגורמים הפוליטיים והמקצועיים במצח נחושה כאשר נימקו את ההכרח המדומה במתווה הגז בכך שמדובר בשיקול אסטרטגי ביחסי ישראל - מצרים. אף שההודעה המצרית היום היתה ידועה מראש, זהו עוד מסמר בארון הקבורה של מתווה הגז הכושל והמושחת, והיא מצטרפת לשורת הודעות בלתי מפתיעות נוספות בדבר התכנות אפסית ליצוא למצרים.

"חשוב לזכור כי השימוש חסר התקדים בסעיף 52 לצורך העברת המתווה, התבסס כולו על היצוא הדמיוני למצרים. כבר אז התרענו על השימוש השקרי בסעיף, והממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דייוויד גילה שילם בכסאו על כך שנהג ביושר וסירב להפעילו. היום יותר מתמיד ברור שאוצרות הטבע של אזרחי ישראל הועברו לידי טייקונים על בסיס מידע שגוי במקרה הטוב, ועל יסוד שקר גמור ושחיתות במקרה הרע."

מחברות הגז נמסר: "המגעים למכירת גז מתמר ומלווייתן למשק המקומי ולמתקני היצוא במצרים נמשכים כל העת, ואנו ממליצים להסתמך על הדיווחים הרשמיים של כל השותפים במו"מ, בארץ ובחו"ל, ולא בחלקיקי מידע אקראיים."