המכרז לציוד האיתות החדש של הרכבת יוצא לדרך

רכבת ישראל העבירה את מסמכי המכרז לשלוש מתמודדות שעברו את הסינון המוקדם ■ זהו המכרז השני מבין שלושה, שבסיומם תשודרג מערכת האיתות של הרכבת בעלות כוללת של כ-2.5 מיליארד שקל

 פסי רכבת עכו-כרמיאל / קרדיט: חברת נתיבי ישראל
פסי רכבת עכו-כרמיאל / קרדיט: חברת נתיבי ישראל

רכבת ישראל שלחה אתמול את המסמכים למכרז הסגור של ציוד האיתות החדש המונח לצד המסילות, כחלק מהמהלך להחלפת כל מערכת האיתות של הרכבת במערכת ETCS level2, בהיקף כולל של 2.5 מיליארד שקל. במכרז הסגור משתתפות שלוש חברות שעברו את המיון המוקדם: אלסטום, סימנס ותאליס, שיגישו את הצעותיהן בתוך 3-4 חודשים והזוכה מביניהן תיבחר עד ספטמבר.

החלפת מערכת האיתות נעשית בשלושה מכרזים נפרדים: ציוד המסילה, הציוד המותקן בקטרים והרשת הסלולארית העצמאית (GSMR) שעל בסיסה מתבצעת התקשורת בין הקטרים למסילות. ההפרדה למכרזים שונים מתאפשרת בזכות התקן האירופי להאחדת מערכות איתות, כך שחברות שונות מיישמות טכנולוגיות שמתקשרות אחת עם השנייה.

המכרז לרשת הסלולר העצמאית של הרכבת נמצא בעיצומו, והמועד להגשת ההצעות בו הוא ה-31 בחודש זה. בהמשך השנה צפויה רכבת ישראל לצאת למכרז לחלקו השלישי של הפרויקט, להתקנת מסכי מחשב וסביבת עבודה בקטרים, שיאפשרו לתאי הניהוג הקיימים לתקשר עם המערכת החדשה.

סיום הפרויקט בכל הארץ מתוכנן לשנת 2022, אך הקטע הראשון, בתוואי הקו המהיר מהרצליה לתחנת האומה בירושלים, אמור להתחיל לפעול החל ב-2019. לאחר ביצוע הקטע במרכז הארץ תיושם המערכת בצפון ולבסוף בדרום. הפעלת הקו המהיר אינה מותנית במערכת האיתות החדשה, כך שאם שאר מרכיבי הקו אכן יהיו מוכנים במרץ 2018 כמתוכנן, הוא יוכל להתחיל לפעול מיד.

ברכבת אומרים כי המערכת החדשה הכרחית לשם היערכות להכפלה הצפויה של מספר הרכבות והנוסעים בשנים הקרובות. המערכת מנהלת ומפקחת על תנועת הרכבות ובונה את מרחקי הבטיחות בין הרכבות, באופן שיאפשר לבצע אופטימיזציה שתגדיל את מספר הרכבות בציר האיילון - המהווה צוואר בקבוק - מ-14 בשעה לכל כיוון ל-17 לשעה.

בעוד שכיום מקבלים נהגי הקטרים את המידע על זמינות המסילות מרמזורים בדרך, המערכת החדשה תעביר את המידע הן באמצעות איתותים על המסילות והן ישירות למסכים שבקטרים. יתרונות נוספים שאמורים להיות למערכת הם בצמצום עלויות תחזוקה ושיפור ביצועים במהירות נסיעה גבוהה יותר.