"טכנולוגיה מזנקת כשאנשים מתעייפים מלשמוע עליה"

האסטרטג הראשי של ענקית הטלקום AT&T, ג'ון דונובן, מבקר בישראל ומדבר על הפריצה המתקרבת של "האינטרנט של הדברים", התחרות על הטכנולוגיה של הדור החמישי ועל מערכת היחסים עם הלקוח

AT&T , ג'ון דונובן/ צילום: איל יצהר
AT&T , ג'ון דונובן/ צילום: איל יצהר

ג'ון דונובן, האסטרטג הראשי ונשיא קבוצת הטכנולוגיה והתפעול ב-AT&T - חברת הטלקום הגדולה בארה"ב - נחשב לאחד האנשים הבולטים בתעשיית הטלקום בארה"ב. פעמיים בשנה הוא מגיע לישראל לפגישות במרכז הפיתוח של החברה באיירפורט סיטי, ונראה שהוא די נהנה מהביקורים כאן לאור ההתלהבות שהוא מפגין מהעשייה המקומית. "אנחנו באים למרכז הפיתוח כדי להסביר להם מה אנחנו צריכים והם כבר מוצאים את הפתרונות", אומר דונובן בראיון מיוחד ל"גלובס".

בשבוע שעבר שיחרר דונובן הצהרה שהותירה רבים פעורי פה. במסגרת תערוכת האלקטרוניקה ה-CES בארה"ב, דונובן לא היסס להכריז ש-AT&T לא תחכה עד שיסתיימו כל תהליכי התקינה של הדור החמישי והיא בעצם תתחיל להשיק שירותים מבוססי הטכנולוגיה עוד לפני כן. במלים אחרות אמר דונובן שהתעשייה לא יכולה לחכות עד 2020, השנה שבה ארגוני התקינה חישבו להכריז על התקינה הסופית.

- הצהרת ש-AT&T לא תחכה עד לסיום הכנת התקן של הדור החמישי ותתחיל להציע שירותים עוד קודם לכן. למה התכוונת?

"הדור החמישי, בניגוד לטכנולוגיות הקודמות, הוא שונה וייחודי בצורת הפריסה שלו הכוללת שני שלבים. השלב הראשון הוא Fixed Wirelessוהשלב השני - Being Mobile. AT&T באופן ייחודי מחויבת למצוא דרכים חסכוניות לאלטרנטיבות אלחוטיות (wireless) עם רוחב פס מספק לבתי אב.

"כאשר רכשנו את DirecTV התחייבנו למהירויות פס של ג'יגה לכל בית אב. זה היה אחד התנאים. לכן אנו מעודדים מציאת דרכים שונות על מנת לייצר את אותן מהירויות גלישה בטכנולוגיות שונות, לא רק בדור החמישי, כגון טכנולוגיות המשתמשות בקווי חשמל כמוליך גלים, ובכלל שידרוג מהירות הגלישה, מבחינתנו זה כמו אוויר לנשימה ולכן אנו פועלים לפיתוח רחב של טכנולוגיות בנושא".

- המשמעות היא שלא תחכו עד שתסתיים התקינה? אתה לא חושב שמדובר בלקיחת סיכון?

"לדעתי יהיו מכשירים זמינים בדור החמישי לקראת 2019. מפרטים יהיו זמינים ב-2020. יש עניין של כולם שהדור החמישי ייפרס מוקדם ככל האפשר. זו תהיה פלטפורמה שמאופיינת בזינוק טכנולוגי במהירות ובשיהוי. יש פה צורך עסקי בטכנולוגיה ככל שהעולם נעשה אחוד. הדור החמישי מאפשר יצירת עסקים חדשים בעלי הכנסה נוספת. למשל, מכוניות אוטונומיות כתוצאה מזמן שיהוי נמוך VR (מציאות וירטואלית) ומציאות רבודה (augmented reality) צורכות כמויות דאטה אדירות בדקה. עסקים שונים מחכים לרשת טובה יותר. מדובר במצב שונה הפעם, בו אנו רואים מקרים שלא ראינו בעבר".

- מבחינת התדרים, כמה תדרים יידרשו למפעיל כדי להקים רשת דור חמישי?

"בתצורה הראשונה הדור החמישי ייצא בגל של מילימטר אחד. אחד האתגרים בשלב השני של הפריסה הוא לאפשר לו להיות פעיל במספר רב של תדרים".

- האם יש לכם את התדרים הללו או שאתם צריכים לקנות אותם?

"הם אינם בבעלותנו כיום. יש לנו רישיון בדיקות מרשות התקשורת הפדרלית ה-FCC. להם יש בעלות על חלק מהתדרים אבל יש כמה רישיונות השייכים למספר חברות. אנו צופים שבעתיד נצטרך לרכוש חלק מאותו מרחב תדרים.

- אתם מתכוננים למכרז?

"כן. הם עוד לא מצאו את השיטה עליה יתבסס המכרז אבל אני מאמין שזה יקרה בקרוב. ה-FCC מאוד משתדל לא לעמוד בדרכה של טכנולוגיית הדור החמישי. הם רוצים שארה"ב תהיה הראשונה לפרוס את התשתית. בטח קראת שהמתחרה שלנו Verizon מנסה גם לפרוס את התשתית ונראה מי תעשה זאת ראשונה".

"נמצאים קרוב למחצית הדרך"

- בקרוב ייערך כנס המובייל בברצלונה. מי לדעתך יזכה לאור הזרקורים בתערוכה?

"אני לא חושב שיהיו הרבה חידושים בצד המכשירים הפעם. אם תסתכל במבט לאחור על כל תקופת החדשנות בשנים האחרונות זה התחיל עם התשתית של הדור הרביעי ואז הדגש עבר למכשירים ואפליקציות. עכשיו הנושא החם הוא IoT (האינטרנט של הדברים) על רבדיו השונים. אני חושב שאנשים התעייפו מלשמוע על IoT אבל זה בדיוק הזמן שהטכנולוגיה מזנקת - כאשר אנשים מתעייפים מלשמוע עליה. יש גידול עצום של רכבים, מכשירים ותוכנות המחברות את הכל. אני חושב שגם הרשת המוגדרת תוכנה software defined networking (SDN) הופכת ליותר מובנת, הנושא השלישי הוא כמובן הדור החמישי והרביעי שהוא תחום שבו אנו משקיעים ומובילים בו. אני חושב שאלו יהיו הנושאים החמים בברצלונה השנה".

- כבר שנים שמדברים על רשתות מבוססות תוכנה וענן, אבל עד עכשיו לא ראינו הרבה מפעילים שמיישמים זאת.

"אני יכול לומר מה נכון לגבינו. אנו הבנו שבתשתית העתידית שלנו היו כ-110 פונקציות שהיו קריטיות, שמנו טיים ליין לפיו נסיים 75% מהם עד שנת 2020 ובשנה שעברה סיימנו 34%. אנחנו נמצאים קרוב למחצית הדרך ולכן יש לנו עשרות פונקציות בעלות יישום. כל התהליך העסקי שלנו חיובי. אם תראה את התהליך הפיננסי שלנו הוא חיובי ונמצא במצב טוב מאוד. בגלל שזה עובד ובגלל שאנו כבר מיישמים זאת, אני לא חושב שזה ייקח הרבה זמן לספקים נוספים להיכנס ולבצע את התהליך הלא פשוט הזה.

"אני חושב שיש לנו יתרון ייחודי ב-AT&T והוא שיש לנו קבוצת מחקר גדולה ואנו משקיעים במו"פ וזה נותן לנו יתרון בתחומים כמו וירטואליזציה, האינטרנט של הדברים ועוד. אנו נמצאים כאן בישראל כדי לדבר על שינוי. חברות רבות עדיין לא עשו את המעבר לענן של ה-data center שלהם. אנחנו כבר 82% בענן ומבצעים כעת שינוי ארכיטקטוני נוסף. אני לא מופתע שחברות אחרות לא מאמצות שינויים טכנולוגיים באופן מהיר יותר. אבל אני כן חושב שב-2017 ו-2018 השוק יהיה משכנע מספיק כדי לגרום לחברות נוספות לאמץ את הטכנולוגיה".

- תן לי דוגמא לשירות שלכם שהעברתם לענן.

"הדבר הראשון והחשוב ביותר הוא שכבת החומרה. כל החומרה שלנו עברה סטנדרטיזציה. ברשת שלנו. צומת תקשורת אצלנו לא יודע אם הוא מריץ אפליקציית IT או כל אפליקציה אחרת. האם מדובר באפליקציה לאבטחה או לצורך טיפול בחשבון תשלומים. זה צעד חשוב המאפשר לאחד את כל האנשים שמתפעלים את הרשת. אין לנו קבוצה אחת שמתפעלת את ה-IT ושניה שמתפעלת את הרשת, כי זו אותה חומרה ואותו תהליך תפעול ולכן אותם אנשים עוסקים בכך, מה שמקטין עלויות.

"מה שאנחנו מנסים לעשות זה לקחת מחצית מהיכולות המוגדרות תוכנה - software defined capabilities - ולשים אותן אצל הלקוחות ועם המחצית השנייה לייעל את עצמנו. כל השירותים שהשקנו ב-2016 הוגדרו מבוססי תוכנה. הרשת שלנו גמישה הרבה יותר ואנחנו יכולים לשנות ללקוח את מהירות הפס, דבר שלוקח 90 שניות. זה מטורף, אם בעבר לבצע שינויים כאלה דרש כוח אדם וכלים פיזיים, כל מה שאנו עושים היום הוא על תוכנה וזה מאפשר לנו לפעול בצורה מהירה יותר".

"שיתוף פעולה מלא עם הלקוח"

- המחירים של חבילות תקשורת הניידים בארה"ב הם די גבוהים, יותר מישראל ומהרבה מקומות בעולם. מה אתה חושב על המחירים. האם יש פחות תחרות מבעבר?

"אני פחות מסכים לניסוח של מחיר מול תחרות מקומית. אני מגיע הרבה לאירופה ולישראל. כשהושק האייפון לראשונה, כולם חשבו שהוא יהיה ללא הגבלה ויסופק חינם. אחר כך כולם חשבו שהעולם עומד לעצור מלכת עם חברות כמו Viber ו-Tango שיגרמו לנו לאבד את הטלפונים הקלאסיים. כשיצא ווטסאפ חשבו שאבד הכלח על הודעות הטקסט ושכל התעשייה שלנו עומדת להיעלם. אנו ב-AT&T - מנסים כל דרך לשיתוף פעולה מלא עם הלקוח. אם אתה לא מכיר את הלקוח שלך, אתה בבעיה. תתחיל בלהכיר את הלקוח שלך. תבין מה חשוב ללקוח. האם זה איכות הקו/החיבור? האם זו המהירות? התוכן? ואז תתאים את החבילה שלך לאותם דברים שהלקוח מעריך כחשובים לו ביותר.

"זה מה שעשינו, שינינו במהירות את התעריף שהיה על בסיס הודעות וזמן שיחה לתעריף של מגה ביטים. עכשיו כאשר אנו משיקים את direct TV now (מיזם טלוויזיה שמרכיביו העיקריים פותחו בישראל והוא מאפשר צפייה בתוכן טלוויזיוני דרך האינטרנט בכל התקן - ג.פ.), אנו מאפסים את ערך הווידאו כדי שהלקוח לא יצטרך לחשב כמה תוכן ווידאו הוא צרך. אנו מנסים לעבור למקום שיש בו ערך רב יותר ולכן אנו מורידים הרבה עלויות ללקוח. אנחנו חושבים שהערך שאנו מספקים הוא מאוד גבוה. הלקוחות שלנו לא צריכים לבדוק אצל המתחרים. הם יודעים שאנחנו מציעים להם את הדיל הטוב ביותר ושהמרכיבים החשובים להם ביותר לא יפוגו עם סיום הדיל. הדרך הטובה ביותר לבדוק זאת היא בעזיבת לקוחות. אם תסתכל על המספרים שלנו תראה שמדובר במספרי עזיבה מאוד נמוכים".

- הודעתם לפני שלושה חודשים על רכישה של טיים וורנר תמורת 85 מיליארד דולר. מה עמד מאחורי העסקה הזאת?

"שילוב של תוכן והפצה. מבנה התעשייה הוא כזה שצפייה בוידיאו היא מאוד מקוטעת. אין הרבה דאטה איכותית בוידאו. יש הרבה הזדמנויות או בהקטנת הפרסום כדי שיהיה יותר רלוונטי או בהעלאת הערך שלו, וזה מספק לנו יתרון. במקום שיהיה לנו רק טלוויזיה בצפייה ישירה בעלות מסוימת, יהיה לנו מודל שיכלול מנויים ופרסום וזה מספק לנו עמדה ייחודית ויכולת ייחודית".

- אפרופו תחרות, נשמעת טענה שתחרות לא מאוזנת יוצרת תמריץ שלילי מצד החברות להמשיך ולהשקיע, מה דעתך בעניין הזה?

"זה מעניין שכל שנה אני עונה על הרבה שאלות מאנליסטים, עיתונאים ואנשים מהעולם הפיננסי - ולעתים קרובות כל כך, השאלות סובבות סביב המוות הקרוב שלנו בגלל איזה איום טכנולוגי המשמש ובא. אם אתה בשוק בעל מבנה שבו אתה לא יכול להשקיע, זה בעיה כי אז אין חדשנות, ואז אתה יכול להיכנס לתהליך של מחירים נמוכים מדי מכדי להשקיע, אתה לא משקיע, אז מישהו מגיע ועושה השקעה ובום אתה מפסיד. זה פחות או יותר מה שקרה במקסיקו.

"כאשר נכנסנו למקסיקו, חדירת הסלולר הייתה יחסית נמוכה, איכות הרשת לא הייתה איפה שהיא צריכה להיות והמחירים, כך חשבנו, ספקו הזדמנות. אז בשבילנו, כשנכנסנו, בשנת 2014, לתוך מקסיקו, מאפייני השוק נראו כמו ארצות הברית בשנת 2010. זה הסיכון שאתה לוקח. נכנסנו, והדבר הראשון שעשינו הוא להצהיר שאנחנו הולכים לעשות שדרוג ל-LTE, אנחנו הולכים לשדרג את רוחב הפס ואת הרשת בכלל. היינו אמורים לבצע כיסוי של מאה אלף אתרים מתאריך מסוים, וזה דחף מחזור של השקעה.

"כמו שאנחנו חושבים על זה, אתה צריך להיות בעמדה שתאפשר לך המשקיע הראשון או השני בגודלו בתחום שלך. אחרת אתה לא יכול לחדש. ואז אתה נשאב לתוך הספירלה הזאת של השקעה מינימלית, מחירים נמוכים, השקעה מינימלית, ואין ערך מספיק עבור לקוחות".

"המרכז בישראל עובד בסינרגיה עם החברה העולמית"

ניר שלום, מנהל מרכז הפיתוח של AT&T בישראל, מסביר כיצד עובד המרכז בישראל עם הענק האמריקאי: "המרכז בישראל עובד בסינרגיה מלאה עם החברה העולמית. אנו פועלים בשני מישורים, האחד - תמיכה טכנולוגית שוטפת בכל תחומי הפעילות של החברה, לפי צרכים ודרישות, והשני - ועל כך בעיקר גאוותנו, פיתוח מיזמים מקומיים ייחודיים שאנו מציעים למטה החברה, כמעט מדי רבעון, בהתבסס על ניתוח צרכים בחברה ובתעשייה, במטרה לקדם את החדשנות הטכנולוגית של החברה בתחומי הפעילות שלה ובתחומים משיקים.

לדברי שלום "מקשיבים לנו ונותנים בנו אמון בעיקר בהון האנושי שלנו וביכולת לתרום ולהביא ערך מוסף לחברה הגלובלית. זה כמובן יתרון עצום מבחינת היכולת שלנו לשמר ולגייס עובדים, היבט שאנחנו מתמודדים עמו בהצלחה רבה. אני יכול להגיד לך שזו זכות אמיתית. לעבוד עם דונובן שמגיע לישראל פעמיים בשנה. ההכרה שלו בחשיבות הפעילות בישראל, וההבנה שלו, לא רק של השוק העסקי והטכנולוגי בישראל, אלא גם של התרבות שלנו, הינה יוצאת דופן".

דונובן עצמו התייחס לפעילות בישראל ואמר "נזכרתי בביקור הראשון שלי בישראל, לפני שהקמנו את שיתוף הפעולה עם אמדוקס. המנכ"ל שלנו, רנדל סטיבנסון, היה פה למשך 4-5 ימים. הוא הכריח אותנו לקרוא את הספר 'סטארט-אפ ניישן' ואמר לי: 'אתה חייב לבקר שם'. הגעתי לפה ב-2010 והחלטנו על המקום להקים את שיתוף הפעולה. מאז הגעתי לפה כמה פעמים בשנה, כל פעם עם אנשים אחרים מהחברה, מחטיבות שונות. מה שמיוחד בישראל זה מרחב הסטארט-אפים, זה המקום היחיד בעולם שאתה יכול תוך יום אחד לראות שמונה סאטרט-אפים שמטפלים רק בסוגיית שירות הלקוח. בביקור הנוכחי אנו ממוקדים בלמידת מכונה, במיכון ובאבולוציה של התוכנה לשירותי מיקרו. בניגוד להרבה חברות אמריקאיות שמגיעות לכאן ורוכשות אנחנו באים לפה כדי לבנות ולפתח. אנו מגדירים את הבעיות והצוות המקומי שלנו מוצא את החברות עם המומחיות הנקודתית. הצוות שלנו בישראל גדל ב-20% בשנה שעברה. אני חושב שהפכנו לשותפים של המדינה, אנחנו מכירים את הקרנות, את הפוליטיקאים שלכם, את היזמים, מבינים את האקוסיסטם שלכם ואיך לעבוד איתו".