היישר מ"מלחמת הכוכבים": תותח הלייזר של צבא בריטניה

היא בלתי ניתנת לזיהוי, ועלות הפעלתה עומדת על דולר לירייה: כך נראית מערכת נשק קטלנית חדשה שפותחה ע"י משרד הביטחון הבריטי, אשר מיירטת מטרות תוך כדי תנועה ושורפת אותם בעזרת קרן לייזר

תותח לייזר צבא בריטניה UK Military Dragonfire Laser / צילום: וידאו
תותח לייזר צבא בריטניה UK Military Dragonfire Laser / צילום: וידאו

פנטזיית תותחי הלייזר ממלחמת הכוכבים הופכת למציאות בצבא בריטניה. משרד הביטחון הבריטי חבר ל-Dragonfire, חברה בריטית, על מנת לפתח תותח לייזר המכונה LDEW. המיזם זכה למימון של 37 מיליון דולר לצורך פיתוח אבטיפוס פועל עד שנת 2019.

במהלך הפיתוח יבוצעו ניסויים על מנת לבדוק האם הלייזר יוכל לנטרל רחפנים, טילים ומטרות נוספות. משרד הביטחון הבריטי מקווה שתותח הלייזר יכנס לפעילות מבצעית בצי הבריטי עד שנת 2025, ובחיל האוויר הבריטי עד שנת 2035.

נזכיר כי צבא ארה"ב כבר החל לבצע ניסויים בתותח לייזר דומה. במהלך הניסוי, תותח הלייזר שמכונה Laws הצליח לפגוע בספינות קרב קטנות, כלי טיס בלתי מאויישים ומטרות ניידות אחרות, ולגרום לקשת רחבה של נזקים - מסינוור האנשים של הסיפון ועד ניטרול וחיסול מוחלט של המטרות.

תותח הלייזר, שמגיע למטרות במהירות האור, לא צריך תחמושת וניתן להפעיל אותו כל עוד הספינה מחוברת לחשמל. בנוסף לכך כל יריית לייזר עולה דולר אחד בלבד, כך שבהשוואה לעלות התחמושת של כלי נשק קונבנציונאלים מדובר בחסכון של אלפי ואף מיליוני דולרים לכל יחידה. תותח הלייזר עבד במשולב עם שאר מערכות הנשק של הספינה, ותיפקד היטב בכל תנאי מזג האוויר, כולל רוחות מהירות, לחות וחום גבוה.